Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende manglende dokumentation for egenkontrol

Dato

12. februar 2018

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Fødevarer

Højdepunkt

Afgørelse om stadfæstelse i sag om indskærpelse vedrørende egenkontrol, i Roskilde

Sagen omhandler Fødevarestyrelsens indskærpelse af 19. april 2017 over for en virksomhed i Roskilde. Indskærpelsen vedrørte manglende dokumentation for egenkontrollens gennemførelse og resultater, specifikt i forbindelse med temperaturmålinger ved varemodtagelse.

Fødevarestyrelsens konstateringer

Ved et kontrolbesøg den 19. april 2017 konstaterede Fødevarestyrelsen, at virksomheden havde dokumenteret temperaturer ved varemodtagelse, som ikke overholdt gældende lovgivning. Dette inkluderede frostvarer målt til -2 grader og kølevarer mellem 8 og 12 grader. Virksomhedens egenkontrolprogram krævede, at afvigelser og korrigerende handlinger skulle noteres i et månedsskema, og at et afvigelsesskema skulle udfyldes ved afvigelser fra faste procedurer. Fødevarestyrelsen fandt, at disse skemaer ikke var udfyldt.

Fødevarestyrelsen indskærpede mundtligt under besøget, at dokumentation for egenkontrollens gennemførelse og resultater skulle være tilgængelig. Virksomheden bemærkede, at de altid havde målt overfladetemperatur, og at dette ikke tidligere var blevet kommenteret ved kontrolbesøg.

Virksomhedens klagepunkter

Virksomheden påklagede indskærpelsen den 25. april 2017 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klagen anførte navnlig:

  • Virksomheden havde anvendt overfladetemperaturmåling siden 2014 og var ikke blevet orienteret om ændrede regler.
  • Samme procedure var anvendt ved tidligere kontrolbesøg i 2015 uden anmærkninger.
  • En anden skole anvendte samme procedure uden indskærpelse.
  • Virksomheden var uforstående over for fratagelsen af elitesmiley'en og mente, at en "løftet pegefinger" ville have været tilstrækkelig.
  • Virksomheden oplyste, at de fremover ville måle kernetemperaturen.

Fødevarestyrelsens bemærkninger til klagen

Fødevarestyrelsen fastholdt, at indskærpelsen var begrundet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 852/2004 artikel 5, stk. 1, artikel 5, stk. 2, litra a-g, samt artikel 5, stk. 4, litra a. Styrelsen bemærkede, at der ikke var sket ændringer i reglerne for temperaturmåling ved varemodtagelse. Tidligere manglende bemærkninger var et udtryk for stikprøvekontrol og ikke en godkendelse af proceduren.

Fødevarestyrelsen understregede, at indskærpelsen skyldtes manglende håndtering af dokumenterede for høje temperaturer i overensstemmelse med egenkontrolprogrammet, ikke selve målemetoden. Det var virksomhedens ansvar at sikre, at procedurer for afvigelser og korrigerende handlinger blev fulgt og dokumenteret. En indskærpelse blev anset for den mildeste sanktion, og bortfald af elitesmiley'en var en direkte konsekvens af anmærkningen i henhold til Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 3, stk. 2.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet klagen over Fødevarestyrelsens indskærpelse af 19. april 2017. Nævnet har i henhold til Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1 begrænset sin prøvelse til grundlaget for indskærpelsen.

Nævnets vurdering af grundlaget for indskærpelsen

Nævnet bemærkede, at ledere af fødevarevirksomheder skal indføre, iværksætte og følge faste procedurer baseret på HACCP-principperne, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 852/2004 artikel 5, stk. 1. Disse procedurer omfatter krav om at udfærdige dokumenter og føre registre for at dokumentere effektiv anvendelse af foranstaltninger, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 852/2004 artikel 5, stk. 2, litra g. Virksomheder skal desuden forelægge den kompetente myndighed bevis for overholdelse, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 852/2004 artikel 5, stk. 4, litra a.

Det fremgik af sagens oplysninger, at virksomheden ikke havde fulgt sit egenkontrolprogram, idet afvigelser og korrigerende handlinger ikke var dokumenteret i overensstemmelse med egenkontrolprogrammet. Virksomheden kunne heller ikke fremvise denne dokumentation under kontrolbesøget. Klagen indeholdt ikke nye oplysninger, der kunne ændre dette faktum. Nævnet understregede, at indskærpelsen vedrørte den manglende dokumentation af afvigelser og korrigerende handlinger, ikke selve metoden for temperaturmåling.

Bortfald af elitesmiley

Vedrørende bortfaldet af elitesmiley'en henviste nævnet til Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 3, stk. 2, som fastslår, at en virksomheds status som elitevirksomhed bortfalder ved anmærkninger for overtrædelser af fødevarelovgivningen. Det ville derfor ikke være sagligt at undlade en indskærpelse for at bevare elitesmiley'en, da mærket kun opretholdes, når der ikke konstateres fejl, jf. Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 3, stk. 1.

Afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Fødevarestyrelsens indskærpelse af 19. april 2017 om, at dokumentation for egenkontrollens gennemførelse og resultater skal være tilgængelig for Fødevarestyrelsen. Hjemlen for indskærpelsen præciseres til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 852/2004 artikel 5, stk. 2, litra g, og artikel 5, stk. 4, litra a.

Lignende afgørelser