Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om kompetence ved klage over fastsættelse af tilbagebetalingspligtigt lån til bil

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Serviceloven, Retssikkerhedsloven

Emner

Kompetence, Bilstøtte, Gældsbrev, Klageadgang

En borger klagede over A Kommunes fastsættelse af den tilbagebetalingspligtige del af et lån til udskiftning af bil, som var bevilget efter Serviceloven § 114. Klagen vedrørte specifikt beløbet i det udfærdigede gældsbrev, hvor borgeren mente, at kommunen havde begået fejl i udregningerne, hvilket resulterede i et højere beløb end oprindeligt aftalt.

Det Sociale Nævn afviste at behandle klagen med den begrundelse, at problemstillingen udelukkende var et obligationsretligt spørgsmål og dermed faldt uden for nævnets kompetence. Borgeren indbragte herefter sagen for Ankestyrelsen og Folketingets Ombudsmand, som anmodede nævnet om at genoverveje sin kompetence. Nævnet fastholdt dog sin oprindelige afgørelse.

Ankestyrelsen ændrer Det Sociale Nævns afgørelse og hjemviser sagen til realitetsbehandling. Dette betyder, at nævnet skal behandle borgerens klage over gældsbrevet.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsen fastslår, at fastsættelsen af den tilbagebetalingspligtige del af lånet i gældsbrevet er en forvaltningsretlig afgørelse. En afgørelse i forvaltningslovens forstand er kendetegnet ved at være en beslutning, der bindende regulerer borgerens rettigheder og pligter.

  • Gældsbrevet er en direkte konsekvens af det oprettede skyldforhold mellem borgeren og kommunen i forbindelse med udmålingen af støtten til bilkøb.
  • Det udgør en fastsættelse af borgerens betalingsforpligtelse over for kommunen.
  • Kravet er et offentligretligt krav, afledt af et offentligretligt lovgrundlag, herunder bilbekendtgørelsens regler om lånets vilkår og udmåling.

Da gældsbrevet er udfærdiget i tilknytning til og som en følge af en forvaltningsretlig afgørelse efter reglerne i bilbekendtgørelsen, og da denne type afgørelser kan påklages efter Retssikkerhedsloven kapitel 10, har Det Sociale Nævn kompetence til at behandle klagen. Ankestyrelsen henviser desuden til Principafgørelse F-4-01, som understøtter, at der kan klages særskilt over forhold vedrørende gældsforhold, når der er klageadgang vedrørende det underliggende forhold.

Lignende afgørelser