Ankestyrelsens afgørelse om bilstøtte og 1-dagsregistrering i udlandet
Dato
10. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Serviceloven
Emner
1. dags registrering, Bilstøtte, Udland
Lovreferencer:
En borger havde fået bevilget støtte til køb af bil efter Serviceloven § 114 og ønskede at anvende bevillingen til at købe en bil i Tyskland, som ville blive indført i Danmark efter en såkaldt 1-dags registrering (Tageszulassung). A Kommune afslog ansøgningen med den begrundelse, at bilen ikke ville være fabriksny i henhold til bilbekendtgørelsens § 12, stk. 1, og at den skulle registreres i navnet på den person, der modtog støtten. Kommunen var desuden usikker på omregistrering og afgiftsbetaling ved import.
Det Sociale Nævn i Statsforvaltningen X ændrede kommunens afgørelse. Nævnet fandt, at kommunen ikke havde ret til at begrænse borgerens valg af bil til kun at foregå i Danmark. De mente, at en fabriksny bil kunne have kørt få kilometer i forbindelse med klargøring og transport, og at 1-dags registrering i udlandet ikke var en hindring, så længe bilen blev registreret til støttemodtageren i Danmark.
Kommunen klagede herefter til Ankestyrelsen, idet de fastholdt deres tvivl om bilens status som fabriksny, spørgsmålet om registrering i forhandlerens navn, beregning af støtte, og hvem der skulle stå for omregistrering og afgiftsbetaling ved import.
Ankestyrelsen ændrede kommunens afgørelse og stadfæstede Det Sociale Nævns afgørelse. Ankestyrelsen fastslog, at en bil købt på en 1-dags registrering i Tyskland kan anses for at være en fabriksny bil, der kan ydes støtte til efter Serviceloven § 114.
Ankestyrelsens begrundelse var følgende:
- En 1-dags registrering er en sædvanlig fremgangsmåde for danske statsborgere, der importerer biler fra Tyskland. Registreringen tjener alene til transport af bilen til Danmark og forhindrer ikke, at bilen anses for registreret i støttemodtagerens navn ved den danske indregistrering.
- Begrebet ”fabriksny bil” er ikke defineret i Serviceloven eller bilbekendtgørelsen. I told- og skattemæssig henseende anses et køretøj som nyt, indtil det har kørt 2.000 km, medmindre det viser tegn på skade eller slitage. En bil med 1-dags registrering vil typisk opfylde disse krav.
- Der er ingen begrænsninger i Serviceloven eller bilbekendtgørelsen for bilstøttelånets geografiske anvendelsesområde. Kommunens anbringender om at begrænse køb til Danmark udgør ikke objektivt begrundede saglige formål.
Ankestyrelsen understregede, at støtten kan iværksættes, når bilen er registreret til støttemodtageren i Danmark, og at ganske få kørte kilometer i forbindelse med transport og klargøring er foreneligt med begrebet fabriksny.
Lignende afgørelser