Command Palette

Search for a command to run...

Kommunens tilsynspligt med broer på private fællesveje og private veje

Dato

28. juni 2021

Kommune

Guldborgsund Kommune

Eksterne links

Tags

FærdselsreguleringGod og forsvarlig standHensynProportionalitetsprincippetTilsynUndersøgelsesprincippetVedligeholdelse

Vejdirektoratet udtaler sig generelt om en kommunes pligt til at føre tilsyn med broer på private fællesveje og private veje. Udtalelsen fastslår, at kommunen som vejmyndighed har en ufravigelig pligt til at sikre, at private fællesveje er i en god og forsvarlig stand i forhold til færdslen. Denne pligt omfatter også broer, der er en del af vejen. At undlade tilsyn kan medføre erstatningsansvar for kommunen.

Tilsynspligt og vedligeholdelse

Kommunen skal som vejmyndighed for private fællesveje varetage de offentlige hensyn, jf. Privatvejslovens § 1, stk. 2. Dette indebærer en pligt til at føre tilsyn og gribe ind, hvis en vej, herunder en bro, ikke er i forsvarlig stand.

  • Kommunen kan pålægge de vedligeholdelsesforpligtede grundejere at udføre nødvendigt arbejde, jf. Privatvejslovens § 14, § 15 og § 45.
  • For rent private veje (enkeltmandsveje) gælder tilsynspligten som udgangspunkt ikke, medmindre vejen opfylder særlige betingelser i Privatvejslovens § 6.
  • Undladelse af tilsyn kan medføre erstatningsansvar for kommunen efter culpareglen, hvis det fører til skade.

Forvaltningsretlige principper i sagsbehandlingen

Vejdirektoratet fremhæver to centrale principper for kommunens sagsbehandling:

  1. Undersøgelsesprincippet: Kommunen har ansvaret for at oplyse en sag tilstrækkeligt, før der træffes afgørelse. Dette kan indebære, at kommunen selv må iværksætte og betale for nødvendige tekniske undersøgelser af en bros tilstand.
  2. Proportionalitetsprincippet: Kommunen skal vælge den mindst indgribende foranstaltning. Eksempelvis kan en vægtbegrænsning på en bro være en mere proportional løsning end at kræve en fuld istandsættelse, hvis det er tilstrækkeligt til at sikre færdslen.

Særtransporter og færdselsregulering

Kommunen har ikke kompetence til at behandle ansøgninger om særtransporter. Dette varetages af politiet i henhold til Bekendtgørelse om særtransporter.

  • En kommune kan dog regulere færdslen på private fællesveje, f.eks. ved at indføre en vægtbegrænsning.
  • For private fællesveje i byområder sker dette efter Privatvejslovens § 57.
  • For private fællesveje på landet og private veje er afmærkning reguleret i Færdselslovens § 97, stk. 2, mens selve forbuddet er et privatretligt anliggende.

Vejdirektoratet fastslår, at en kommune som vejmyndighed har pligt til at føre tilsyn med broer på private fællesveje for at sikre, at de er i en god og forsvarlig stand i forhold til færdslens art og omfang. Kommunen kan ikke undlade at føre tilsyn for at undgå at skulle påtale forhold, da dette kan medføre erstatningsansvar. Hvis en bro ikke er i forsvarlig stand, kan kommunen pålægge de vedligeholdelsesforpligtede grundejere at udføre nødvendigt arbejde. Kommunen skal i sin sagsbehandling overholde undersøgelsesprincippet og proportionalitetsprincippet. Kommunen har ikke kompetence til at behandle ansøgninger om særtransporter, men kan indføre færdselsregulerende foranstaltninger som f.eks. vægtbegrænsninger.

Lignende afgørelser