Principmeddelelse om formueopgørelse ved kontanthjælp
Dato
19. december 2024
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Opgørelse af formue, Kontanthjælp, Erhverv, opsparet indtægt, indtægt, Uddannelse, Bankkonto, Nødvendig boligstandard
Lovreferencer:
Sagen omhandler en borger fra Ukraine, der modtog hjælp til forsørgelse og boede hos sin datter og svigersøn. Borgeren havde sparet 36.237,76 kr. op af sin hjælp med det formål at kunne betale depositum til egen bolig. Kommunen standsede udbetalingen af hjælp med henvisning til, at borgeren havde en formue, der oversteg grænsen på 10.000 kr., og som kunne dække hendes forsørgelse.
Kommunen lagde vægt på, at borgeren ikke havde et konkret boligtilbud eller umiddelbar udsigt til at flytte. Borgeren klagede over afgørelsen og anførte, at opsparingen var nødvendig for at opnå en selvstændig og passende bolig.
Principielle problemstillinger
Denne principmeddelelse samler og præciserer praksis fra flere tidligere sager for at afklare centrale spørgsmål om formuevurdering efter Aktivloven:
- Overgangen fra indtægt til formue: Hvornår skal midler på en bankkonto, der stammer fra forsørgelsesydelser, betragtes som formue?
- Formålsbestemt opsparing: Under hvilke omstændigheder kan der ses bort fra formue, der er sparet op til bolig, uddannelse eller erhverv?
- Vurdering af boligbehov: Hvilke krav stilles der til kommunens undersøgelse af en borgers nuværende boligsituation, før det kan afgøres, om en opsparing til bolig er nødvendig?
De tidligere sager har fastslået, at det ikke er afgørende, hvordan en formue er opstået (f.eks. ved opsparet kontanthjælp), men derimod om den er nødvendig for at opnå en rimelig boligstandard eller sikre uddannelses- og erhvervsmuligheder. Det er heller ikke et krav, at borgeren har aktuelle planer om at flytte, men derimod om den nuværende bolig er rimelig.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg hjemviste sagen til ny behandling i kommunen. Det betyder, at kommunens afgørelse om at standse hjælpen er ugyldig, og at kommunen skal genoptage udbetalingen fra ophørstidspunktet og træffe en ny afgørelse.
Ankestyrelsens vurdering og præcisering af praksis
Ankestyrelsen fastslog, at kommunens sagsoplysning var mangelfuld. Kommunen havde ikke undersøgt, om borgerens boligforhold hos datteren var rimelige. En sådan vurdering er afgørende for at kunne afgøre, om der skal ses bort fra hendes opsparing til en ny bolig.
Ankestyrelsen præciserede følgende principper for formuevurdering:
Princip | Forklaring | Konsekvens for sagen |
---|---|---|
Indtægt vs. Formue | Beløb, der er udbetalt til månedens forsørgelse, skal ikke medregnes i formuen. De betragtes som indtægt. | Borgerens nyligt modtagne hjælp på 5.729 kr. skulle trækkes fra kontobeløbet, før formuen blev opgjort. |
Nødvendig Boligstandard | Vurderingen afhænger af, om den nuværende bolig er rimelig. Det er ikke afgørende, om borgeren har konkrete flytteplaner. | Kommunen skulle have vurderet, om det var rimeligt, at borgeren boede hos sin datter, før de afviste at se bort fra opsparingen. |
Formålets Relevans | Det er formålets nødvendighed (bolig, uddannelse, erhverv), ikke opsparingens oprindelse, der er afgørende. | At pengene var opsparet kontanthjælp var i sig selv ikke en grund til at afvise at se bort fra dem. |
Kommunen skal nu indhente oplysninger om borgerens boligsituation og på baggrund af en konkret og individuel vurdering træffe en ny afgørelse i henhold til Aktivloven § 14.
Lignende afgørelser