Principiel afgørelse om anvendelsesområdet for Barnets Lov § 5, stk. 4 vedrørende inddragelse af børn og unge
Dato
4. juni 2025
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Barnets Lov
Emner
Inddragelse, Garantiforskrift, Undtagelse, helt særlige tilfælde
Lovreferencer:
Sagerne omhandler kommuners afgørelser om henholdsvis samvær og tabt arbejdsfortjeneste, hvor den centrale problemstilling er fortolkningen og anvendelsen af reglerne for inddragelse af børn og unge. Fælles for sagerne er spørgsmålet om, hvornår en kommune kan fravige hovedreglen om at inddrage et barn gennem samtale eller anden direkte kontakt.
I den første sag klagede en far over en afgørelse om samvær med sine to børn på 8 og 9 år. Kommunen havde truffet afgørelsen uden at afholde en samtale med børnene, da de vurderede, at børnene grundet alder og modenhed ikke kunne tage stilling, og at samtalerne var svære for dem.
Den anden sag vedrørte en forælders klage over ophør af tabt arbejdsfortjeneste, efter at barnet med svære psykiske lidelser blev anbragt uden for hjemmet. Kommunen havde heller ikke i denne sag inddraget barnet direkte i afgørelsen.
I den tredje sag fik forældre afslag på tabt arbejdsfortjeneste til at passe deres præmaturt fødte og sensitive spædbarn hjemme. Her var spørgsmålet, hvordan barnets perspektiv skulle inddrages i sagsbehandlingen i lyset af barnets meget unge alder.
Ankestyrelsen fastslår med disse tre sager, hvornår kravet om direkte inddragelse af et barn eller en ung kan fraviges efter Bekendtgørelse af barnets lov § 5. Hovedreglen er, at barnets holdning skal tilvejebringes gennem samtale eller anden direkte kontakt. Fravigelse kan kun ske i helt særlige tilfælde, hvor barnets alder eller andre forhold i afgørende grad taler imod det. Hvis direkte kontakt fraviges, skal barnets synspunkter indhentes på anden vis.
Principielle afklaringer af inddragelse
Sagstype | Barnets situation | Ankestyrelsens vurdering af inddragelse | Afgørelse |
---|---|---|---|
Samvær | 8- og 9-årige børn | Ugyldig inddragelse. At samtaler er svære, er ikke grund nok til at undlade dem. Der var ingen oplysninger, der i afgørende grad talte imod direkte kontakt. Manglende inddragelse var en væsentlig sagsbehandlingsfejl. | Ophævet |
Tabt arbejdsfortjeneste (anbragt barn) | Ung med svære psykiske lidelser (selvskade, selvmordstruet) | Korrekt at fravige direkte kontakt pga. barnets psykiske tilstand, som udgjorde en unødig belastning. Men kritisabelt, at kommunen ikke inddrog barnet på anden vis. | Stadfæstet (på andet grundlag) |
Tabt arbejdsfortjeneste (spædbarn) | Præmaturt født spædbarn | Korrekt at fravige direkte kontakt pga. barnets alder. Kommunen havde i stedet inddraget barnet via observation, hvilket blev anset for tilstrækkeligt. | Stadfæstet |
Konklusioner
- Garantiforskrift: Kravet om direkte inddragelse er en garantiforskrift. Manglende overholdelse fører som udgangspunkt til, at afgørelsen er ugyldig, medmindre det kan udelukkes, at fejlen har haft betydning for resultatet.
- Fravigelsesgrundlag: En kommunes vurdering af, at et barn har svært ved samtaler, er ikke i sig selv nok til at fravige kravet om direkte kontakt. Der skal foreligge konkrete oplysninger om, at en samtale vil være en unødig belastning for barnet.
- Alternativ inddragelse: Hvis direkte kontakt fraviges, er kommunen forpligtet til aktivt at tilvejebringe barnets holdning på anden passende måde, f.eks. gennem observationer, tegninger eller udtalelser fra personer tæt på barnet.
Lignende afgørelser