Klage over afslag på dispensation til genbrugsbutik i Haderslev
Dato
10. februar 2025
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Haderslev Kommunes afslag på dispensation fra lokalplan til
Haderslev Kommune traf den 8. november 2024 afgørelse om afslag på dispensation fra lokalplan nr. 10-4, Omdannelse af boligområde [A1], til at anvende en bygning på ejendommen [A1], 6100 Haderslev, som genbrugsbutik. Ejendommens ejer indgav en klage over denne afgørelse til Planklagenævnet.
Ejendommen og lokalplanen
Ejendommen er beliggende i delområde IIIa, som er omfattet af lokalplan nr. 10-4, Omdannelse af boligområdet Varbergparken. Lokalplanens § 3.5 fastsætter, at området kan anvendes til bydelscenter med restauration, dagligvarebutikker, garager samt offentlige og private servicefunktioner, der henvender sig til lokalområdet. Desuden er erhvervsvirksomheder, der naturligt kan indpasses i området, tilladt. Dagligvarebutikker må ikke overstige 1500 m² bruttoetageareal.
Kommunens afgørelse
Kommunen begrundede afslaget med, at genbrugsbutikker betragtes som udvalgsvarebutikker, og at lokalplanen ikke understøtter denne anvendelse for ejendommen. Kommunen vurderede derfor, at den ansøgte anvendelse var i strid med lokalplanens bestemmelser.
Planklagenævnets fokus
Planklagenævnet behandlede i sagen to hovedspørgsmål:
- Om den ansøgte anvendelse var umiddelbart tilladt efter lokalplanen, jf. Planloven § 18, eller om den krævede dispensation fra lokalplanens § 3.5.
- Om kommunen havde hjemmel til at give dispensation, jf. Planloven § 19.
Planklagenævnet har kompetence til at behandle retlige spørgsmål vedrørende kommunale afgørelser efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3.
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Haderslev Kommunes afslag på dispensation. Dette betyder, at kommunens afgørelse står ved magt.
Vurdering af umiddelbar tilladelse og dispensationskrav
Klageren anførte, at detailhandel burde være tilladt under lokalplanen, da den ikke udtrykkeligt var forbudt, og at lokalplanbestemmelser skal være klare og præcise for at kunne håndhæves. Planklagenævnet fastslog, at lokalplanens bestemmelser er bindende, jf. Planloven § 18. En genbrugsbutik blev karakteriseret som en udvalgsvarebutik. Da lokalplanens § 3.5 specifikt opregner de tilladte anvendelser – herunder dagligvarebutikker, men ikke udvalgsvarebutikker – fandt nævnet, at etablering af en udvalgsvarebutik var i strid med lokalplanens § 3.5 og derfor krævede dispensation, jf. Planloven § 19.
Vurdering af dispensationsmulighed
Klageren mente, at kommunen var forpligtet til at dispensere, da anvendelsen kunne rummes inden for lokalplanens principper. Planklagenævnet henviste til Planloven § 19, stk. 1, som tillader dispensation, hvis den ikke er i strid med planens principper, eller hvis den tidsbegrænses. Videregående afvigelser kræver en ny lokalplan, jf. Planloven § 19, stk. 2. Nævnet vurderede, at lokalplanens § 3.5 er en central anvendelsesbestemmelse, og at den ansøgte anvendelse (genbrugsbutik/udvalgsvarebutik) ikke lå tilstrækkeligt tæt på de umiddelbart tilladte anvendelser, såsom dagligvarebutikker. En dispensation ville derfor være i strid med lokalplanens principper. Kommunen havde således ikke hjemmel til at give dispensation fra lokalplanens § 3.5.
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnets afgørelse er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser