Planklagenævnets afgørelse om aktindsigt i Hedensted Kommunes afgørelse vedrørende etablering af virksomhed
Dato
28. oktober 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Aktindsigt
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Hedensted Kommunes afgørelse om aktindsigt i det lovlige
Den 2. juli 2024 anmodede en klager Hedensted Kommune om aktindsigt i det lovlige grundlag for etablering af virksomheden [V1] A/S på ejendommen [A1], 8722 Hedensted. Anmodningen henviste til, at virksomheden ifølge kommunens miljøgodkendelse fra 2022 var etableret i 1975, og at byplanvedtægt af 4. juni 1974, § 8, angiveligt udelukkede en lovlig etablering i området.
Kommunens afgørelse om aktindsigt
Den 29. juli 2024 traf Hedensted Kommune afgørelse om delvis aktindsigt. Kommunen meddelte aktindsigt i lokalplan nr. 39 af 15. april 1987 og byplanvedtægt nr. 4 af 1. juli 1974, idet disse var offentligt tilgængelige. Kommunen afviste dog den del af anmodningen, hvor klageren bad borgmesteren bekræfte, at der ikke fandtes et lovligt grundlag for virksomhedens etablering. Kommunen begrundede afslaget med, at retten til aktindsigt ikke forpligter myndigheden til at besvare spørgsmål.
Klagen til Planklagenævnet
Klageren indbragte sagen for Planklagenævnet den 11. september 2024. Klagen omhandlede, at kommunen ikke havde taget stilling til alle dokumenter omfattet af anmodningen, idet klageren mente, at anmodningen klart var en begæring om aktindsigt i det lovlige grundlag og ikke blot et spørgsmål.
Planklagenævnets kompetence og generelle regler for aktindsigt
Planklagenævnet er klageinstans for kommunale afgørelser efter Planloven § 58, herunder afgørelser om byplanvedtægter. Afgørelser om aktindsigt i miljøoplysninger kan påklages til den myndighed, der er klageinstans for den sag, aktindsigten vedrører, jf. Miljøoplysningsloven § 4, stk. 6. Tilsvarende følger af Offentlighedsloven § 37, stk. 1 og Forvaltningsloven § 16, stk. 4. Da anmodningen om aktindsigt vedrørte det lovlige grundlag for virksomhedens etablering i henhold til en byplanvedtægt, fandt Planklagenævnet sig kompetent til at behandle klagen.
Retten til aktindsigt omfatter kun eksisterende dokumenter, jf. Offentlighedsloven § 7, stk. 1, Forvaltningsloven § 9, stk. 1 og Miljøoplysningsloven § 2, stk. 1. En myndighed er ikke forpligtet til at frembringe nye oplysninger eller udarbejde nye dokumenter for at imødekomme en anmodning om aktindsigt.
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Hedensted Kommunes afgørelse om aktindsigt af 29. juli 2024.
Nævnets vurdering
Hedensted Kommune havde oplyst, at afgørelsen af 29. juli 2024 besvarede klagerens anmodning om aktindsigt ved at henvise til lokalplan nr. 39 og byplanvedtægt nr. 4, som udgjorde grundlaget for virksomhedens oprindelige godkendelse i området. Planklagenævnet fandt på baggrund af sagens oplysninger, at der ikke var grundlag for at antage, at Hedensted Kommune var i besiddelse af yderligere oplysninger vedrørende det lovlige grundlag for virksomhedens etablering på ejendommen [A1]. Nævnet konkluderede derfor, at kommunen ikke havde overtrådt reglerne om aktindsigt ved ikke at udlevere yderligere dokumenter.
Planklagenævnet fandt det ikke nødvendigt at tage stilling til, hvilket specifikt regelsæt (offentlighedsloven, forvaltningsloven eller miljøoplysningsloven) der måtte finde anvendelse, da dette ikke ville have betydning for sagens resultat.
Afsluttende bemærkninger
Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3.
Lignende afgørelser