Klage over Ikast-Brande Kommunes afgørelse om aktindsigt
Dato
13. december 2021
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Aktindsigt
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Ikast-Brande Kommunes afgørelse om aktindsigt i dokumenter
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Ikast-Brande Kommunes delvise afslag på aktindsigt i dokumenter vedrørende vindmølleprojektet Blåhøj Øst. Klageren, der er nabo til det planlagte vindmølleprojekt, anmodede om fuld aktindsigt i samtlige sagsdokumenter, idet klageren mente ikke at have modtaget alt relevant materiale i 2021, på trods af en tidligere fuld aktindsigt i 2020. Kommunen identificerede sagen som vedrørende kommuneplantillæg nr. 42 og lokalplan nr. 314 for vindmølleprojektet og gav delvis aktindsigt, idet visse dokumenter blev undtaget eller ekstraheret på grund af følsomme personoplysninger. Kommunen vurderede desuden, at klageren ikke havde partsstatus i sagen.
Planklagenævnets kompetence og regelsæt
Planklagenævnet er klageinstans for kommunale afgørelser efter Planloven § 58, herunder vedtagelse af lokalplaner og kommuneplantillæg. Nævnet fastslog, at det var kompetent til at behandle klagen, uanset hvilket regelsæt aktindsigtsanmodningen skulle behandles efter, da sagen vedrørte forslag til lokalplan og kommuneplantillæg.
Spørgsmålet om, hvorvidt aktindsigtsanmodningen skulle behandles efter Forvaltningsloven § 9, stk. 1 (partsaktindsigt) eller Offentlighedsloven § 7, stk. 1 (aktindsigt til offentligheden), afhang af klagerens partsstatus. Planklagenævnet vurderede, at klageren ikke var part i sagen om vindmølleprojektet. Dette blev begrundet med, at klagerens bolig lå ca. 670 meter fra lokalplanområdet, og de tre vindmøller ville blive opstillet mellem ca. 750 meter og 1,2 kilometer fra boligen. Desuden overholdt vindmøllerne grænseværdierne for støj, hvilket betød en miljø- og sundhedsmæssig acceptabel støjbelastning. Partsstatus kræver en væsentlig og individuel interesse, der er værnet af de relevante bestemmelser, og naboskab alene er ikke tilstrækkeligt, medmindre der er konkrete og væsentlige gener.
Da klageren ikke havde partsstatus, skulle anmodningen behandles efter Offentlighedsloven eller Miljøoplysningsloven, hvis der var tale om miljøoplysninger. Planklagenævnet fastslog, at sagens dokumenter var omfattet af begrebet ”miljøoplysninger” i henhold til Miljøoplysningsloven § 3, som definerer miljøoplysninger bredt til at omfatte alle oplysninger, der kan påvirke miljøelementer, herunder planer. Nævnet fandt derfor, at kommunen korrekt havde behandlet anmodningen efter Miljøoplysningsloven, jf. den tidligere Offentlighedsloven.
Undtagelse fra aktindsigt
Efter Miljøoplysningsloven § 2, stk. 1 gives aktindsigt under de betingelser og undtagelser, der følger af Offentlighedsloven. Interne arbejdsdokumenter er som udgangspunkt undtaget efter Offentlighedsloven § 7, men oplysninger om faktiske omstændigheder af væsentlig betydning skal ekstraheres efter Offentlighedsloven § 11, stk. 1. Oplysninger om enkeltpersoners private forhold er undtaget efter Offentlighedsloven § 12, stk. 1, nr. 1, og der er pligt til at ekstrahere det øvrige indhold efter Offentlighedsloven § 12, stk. 2. For miljøoplysninger skal der desuden foretages en konkret afvejning af offentlighedens interesse i udlevering over for interessen i at afslå udlevering, og undtagelsesbestemmelser skal anvendes restriktivt, jf. Miljøoplysningsloven § 2, stk. 3.
Kommunen havde undtaget eller delvist undtaget følgende dokumenter:
- Høringssvar fra borgere (dokumentnr. 3419850#0 og 3643381#0), der indeholdt oplysninger om enkeltpersoners private forhold.
- Et høringssvar fra en borger (dokumentnr. 3640864#0) og en e-mailkorrespondance (dokumentnr. 3648963#0), begge indeholdende private oplysninger og undtaget i deres helhed.
- En intern e-mailkorrespondance om status på dialog med Vejle Kommune (dokumentnr. 3568585#0).
- En intern e-mailkorrespondance om planlægning af borgermøder (dokumentnr. 3616519#0).
Planklagenævnet fandt, at kommunen ikke havde begrundet undtagelsen af dokumenter tilstrækkeligt og ikke havde foretaget en vurdering efter reglerne om ekstraheringspligt. For de to første høringssvar (3419850#0 og 3643381#0) fandt nævnet ikke en væsentlig retlig mangel, da de undtagne oplysninger var af privat karakter og ikke kunne udleveres. For de øvrige fire dokumenter (3640864#0, 3648963#0, 3568585#0 og 3616519#0) fandt nævnet, at der var passager, som ikke var private eller interne vurderinger, og som derfor kunne overvejes udleveret efter ekstraheringspligten eller miljøoplysningslovens regler. Kommunens manglende vurdering heraf udgjorde en væsentlig retlig mangel.
Planklagenævnet ophævede Ikast-Brande Kommunes afgørelse af 18. maj 2021 om aktindsigt i forhold til fire dokumenter (3640864#0, 3648963#0, 3568585#0 og 3616519#0) og hjemviste denne del af sagen til fornyet behandling i kommunen. Nævnet kunne ikke give medhold i forhold til to andre dokumenter (3419850#0 og 3643381#0).
Begrundelse for afgørelsen
Nævnet fandt, at kommunen ikke havde foretaget en tilstrækkelig vurdering af ekstraheringspligten for de fire hjemviste dokumenter. Der var passager i disse dokumenter, som ikke havde karakter af oplysninger om enkeltpersoners private forhold eller interne vurderinger, og som derfor potentielt kunne udleveres i henhold til Offentlighedsloven § 11, stk. 1 og Offentlighedsloven § 12, stk. 2 samt Miljøoplysningsloven § 2, stk. 3. Kommunens manglende vurdering heraf udgjorde en væsentlig retlig mangel, der kunne have haft betydning for afgørelsens udfald.
Instruktioner til fornyet behandling
Planklagenævnet pålagde kommunen at foretage en konkret vurdering af de hjemviste dokumenter:
- For dokumentnr. 3640864#0 og 3648963#0 skal kommunen vurdere, om passager, der ikke indeholder private oplysninger, kan udleveres efter Offentlighedsloven § 12, stk. 2 og/eller Miljøoplysningsloven § 2, stk. 3 eller meroffentlighedsprincippet.
- For dokumentnr. 3568585#0 og 3616519#0 skal kommunen vurdere, om passager kan udleveres efter Offentlighedsloven § 11, stk. 1 og/eller Miljøoplysningsloven § 2, stk. 3 eller meroffentlighedsprincippet.
- Hvis kommunen fortsat afslår aktindsigt, skal afgørelsen ledsages af en konkret begrundelse.
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3.
Lignende afgørelser