Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om afvisning af klage vedrørende byggetilladelse til parkeringskælder på Frederiksberg grundet overskredet klagefrist

Dato

21. oktober 2024

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afvisning af klage over Frederiksberg Kommunes afgørelse om, at byggeri på [A1],

Frederiksberg Kommune traf den 8. december 2022 afgørelse om, at opførelsen af en parkeringskælder med to trappehuse på terræn samt en overdækning af rampe på ejendommen matr.nr. [M1] var i overensstemmelse med byplanvedtægt nr. 11 og ikke lokalplanpligtig. En forening i området klagede over denne afgørelse til Planklagenævnet.

Kommunens afgørelse og klagens indgivelse

Kommunen udstedte byggetilladelsen den 8. december 2022. Klageren oplyste at have fået aktindsigt i byggetilladelsen efter klagens indgivelse. Det fremgik af dagsordenen fra kommunens Miljø- og Teknikudvalgsmøde den 8. april 2024, at et dispositionsforslag for pladsens udformning blev godkendt til detailprojektering. Dette dispositionsforslag, som illustrerede parkeringskælderen med trappehuse og rampe, havde forinden været i høring fra den 16. juni til den 22. september 2023. Klagen til Planklagenævnet blev indgivet via klageportalen den 10. juni 2024.

Planklagenævnets kompetence og klagefrist

Planklagenævnet kan behandle klager over kommunale afgørelser truffet efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. En klage skal indgives skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt, jf. Planloven § 60, stk. 1. For indirekte afgørelser, der ikke meddeles klageren, regnes fristen fra det tidspunkt, hvor klageren har fået kendskab til afgørelsen, eller hvor det påtænkte arbejde er så fremskredent, at klageren i almindelighed må indse omfanget og karakteren af forholdet, jf. Planloven § 60, stk. 2, 2. pkt..

Nævnet bemærkede, at kommunen endnu ikke havde truffet afgørelse om byggetilladelse til en pavillon, som også var en del af klagen, og kunne derfor ikke behandle denne del af sagen.

Klagefristens start i den konkrete sag

Planklagenævnet fastslog, at den afgørelse, som klagen vedrørte (byggeriet af parkeringskælderen), blev truffet den 8. december 2022 med udstedelsen af byggetilladelsen. Nævnet vurderede, at klageren, som er en forening, ikke havde partsstatus i sagen, da foreningen ikke kunne anses for at have en individuel og væsentlig interesse. Derfor var kommunen ikke forpligtet til at sende afgørelsen med individuel klagevejledning til foreningen.

Klagefristen skulle derfor beregnes fra det tidspunkt, hvor klageren fik kendskab til afgørelsen, eller hvor byggeriet var tilstrækkeligt fremskredent. Da dispositionsforslaget, der illustrerede byggeriet, var i høring hos klageren fra den 16. juni 2023, og byggeriet allerede var fremskredent i maj 2023, fandt Planklagenævnet, at klagefristen senest begyndte at løbe den 16. juni 2023. Dette betød, at klagefristen udløb senest den 14. juli 2023.

Overskridelse af klagefrist og undskyldelige omstændigheder

Klagen blev indgivet den 10. juni 2024, hvilket var langt efter fristens udløb den 14. juli 2023. Planklagenævnet fandt ikke, at der forelå undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde at se bort fra overskridelsen af klagefristen. Nævnets praksis med hensyn til overskridelse af klagefrister er restriktiv, og kun ekstraordinære forhold kan medføre, at en for sent indgivet klage behandles, især når der er en modpart.

Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet.

Begrundelse for afvisning

Nævnet lagde til grund, at den relevante afgørelse om byggetilladelse til parkeringskælderen blev truffet af Frederiksberg Kommune den 8. december 2022. Klageren, en forening, blev ikke anset for at have partsstatus i sagen, og kommunen var derfor ikke forpligtet til at give individuel klagevejledning.

Klagefristen på 4 uger begyndte at løbe senest den 16. juni 2023, da klageren modtog høringsmateriale med illustrationer af byggeriet, og byggeriet allerede var igangsat og fremskredent. Dette tidspunkt gav klageren mulighed for at vurdere, om byggeriet var i strid med byplanvedtægten eller lokalplanpligtigt, jf. Planloven § 60, stk. 2, 2. pkt..

Klagefristen udløb således senest den 14. juli 2023. Klagen blev først indgivet den 10. juni 2024, hvilket var for sent. Planklagenævnet fandt ingen undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde at se bort fra fristoverskridelsen.

Endelig afgørelse

Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser