Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om påbud om lovliggørelse af jorddeponi i Faxe Kommune

Dato

21. februar 2025

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Faxe Kommunes påbud om fysisk lovliggørelse af jorddeponi

Faxe Kommune traf den 8. april 2024 afgørelse om påbud om fysisk lovliggørelse af et jorddeponi på ejendommen [A1], 4683 Rønnede. Ejendommens ejer har efterfølgende klaget over denne afgørelse til Planklagenævnet. Sagen fokuserer primært på, hvorvidt reglerne om partshøring i form af et varsel er blevet overholdt af kommunen.

Ejendommen er beliggende i landzone og er udpeget som bevaringsværdigt landskab, større sammenhængende landskab, støjbelastet areal og geologiske bevaringsværdier i kommuneplan 2021 for Faxe Kommune. Den er desuden delvist omfattet af kommuneplanramme Å-C1, der udlægger området til centerformål, og af lokalplan 1200-34, Hotel og servicecenter ved Stop 37, Kongsted-Borup, specifikt i delområde I. På ejendommen findes også en sø, der er beskyttet efter Naturbeskyttelsesloven § 3.

Sagens forløb og kommunens handlinger

Kommunen blev i september og oktober 2022 opmærksom på, at der blev tilkørt jord til ejendommen. Klageren oplyste, at jorden kom fra en nærliggende byggemodning, at tilkørslen ville ophøre, og at der ville blive ansøgt om en lovliggørende landzonetilladelse.

  • August-september 2023: Faxe Kommune konstaterede yderligere jordtilkørsel via fotos og besigtigelse. Klageren fremsendte supplerende oplysninger, som kommunen behandlede som en ansøgning om lovliggørende landzonetilladelse.
  • Oktober 2023: Ved en besigtigelse konstaterede kommunen, at jorden var planeret og udlagt tæt på den beskyttede sø.
  • Februar 2024: Kommunen varslede afslag på ansøgningen om landzonetilladelse samt påbud om at fjerne jorddepotet. Varslet inkluderede også påbud efter naturbeskyttelsesloven og jordforureningsloven og nævnte en forventet frist på 30 dage for lovliggørelse.
  • Marts 2024: Kommunen besigtigede ejendommen igen og konstaterede, at der fortsat blev tilkørt jord.
  • April 2024: Faxe Kommune traf afgørelse om påbud om at fjerne al tilkørt jord ned til oprindeligt terræn og fastsatte en frist til den 18. april 2024. Samme dato blev der givet afslag på lovliggørende landzonetilladelse.

Planklagenævnet modtog klagen den 9. maj 2024 og besluttede den 24. maj 2024 ikke at ophæve klagens opsættende virkning.

Planklagenævnet har behandlet klagen over Faxe Kommunes påbud om fysisk lovliggørelse af jorddeponi på ejendommen [A1]. Nævnet har kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3, herunder tilsynsafgørelser om lovliggørelse af ulovlige forhold.

Vurdering af varsling af påbud

Klageren anførte, at påbuddet var baseret på et ulovligt grundlag, og at kommunens varslingsbrev af 23. februar 2024 led af retlige mangler, da det ikke henviste til retsregler og angav en forventet frist på 30 dage, mens den endelige frist var kortere.

Planklagenævnet lagde til grund, at det omhandlede jorddeponi kræver landzonetilladelse og ikke kan retligt lovliggøres. Nævnet vurderede, at kommunen havde varslet påbuddet tilstrækkeligt. Dette blev begrundet med, at kommunens brev af 23. februar 2024 indeholdt et varsel om påbud, en beskrivelse af det forhold, der skulle lovliggøres, og gav klageren 14 dage til at komme med bemærkninger, før afgørelsen om påbud blev truffet. Nævnet fandt, at dette opfyldte formålet med en partshøring, som er at gøre modtageren bekendt med det påtænkte påbud og give mulighed for at komme med relevante bemærkninger, uafhængigt af kravene i Forvaltningsloven § 19, stk. 1.

Forhold der ikke blev behandlet

Planklagenævnet tog ikke stilling til klagerens anbringende om, at påbuddet var i strid med proportionalitetsprincippet, idet al tilkørt jord var påbudt fjernet, og kommunen ikke havde taget stilling til en mindre indgribende løsning. Nævnet havde ikke kompetence til at behandle dette, da Faxe Kommune ikke havde truffet afgørelse herom.

Ligeledes behandlede nævnet ikke klagerens indvending om, at den fastsatte frist for opfyldelse af påbuddet ikke var realistisk. Planklagenævnet kan ikke tage stilling til klager over kommunens udøvelse af tilsynspligten, herunder tilrettelæggelse, prioritering, sagsbehandlingstid eller fastsatte tidsfrister i påbud.

Afsluttende bemærkninger

Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Faxe Kommunes afgørelse af 8. april 2024 om påbud om fysisk lovliggørelse af jorddeponi. Dette betyder, at kommunens afgørelse står ved magt. En eventuel ny frist for lovliggørelse skal fastsættes af Faxe Kommune.

Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser