Stadfæstelse af afslag på landzonetilladelse til sommerhus i Rønne
Dato
20. december 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Bornholms Regionskommunes afslag på landzonetilladelse til
Bornholms Regionskommune afslog den 6. marts 2024 en ansøgning om landzonetilladelse til opførelse af et sommerhus på en ubebygget ejendom i Rønne. Ejendommen, der er på ca. 3.300 m2, ligger i landzone og er omfattet af flere beskyttelsesudpegninger i kommuneplanen, herunder bevaringsværdigt landskab, naturbeskyttelsesområde og økologiske forbindelser. Ejendommen grænser op til et sommerhusområde, men ligger selv uden for kommuneplanens rammer.
Ejendommens beliggenhed og regulering
Ejendommen er beliggende i kystnærhedszonen direkte til Østersøen og delvist inden for strandbeskyttelseslinjen. En bebyggelsesregulerende deklaration fra 1969 omfatter en del af ejendommen og fastsætter regler for bebyggelse, herunder maksimalt bebygget areal på 120 m2 for beboelse og 30 m2 for udhus, samt krav til etageantal og højde.
Sagens forhistorie og ansøgning
Der blev i 2002 givet en landzonetilladelse til et sommerhus, som dog ikke blev udnyttet. Efterfølgende ansøgninger i 2009 og 2010 blev afslået med henvisning til deklarationens forskrifter. Den aktuelle ansøgning omfatter et sommerhus på 166 m2 (inkl. 24 m2 garage) med en overdækket terrasse på 24 m2. Sommerhuset er ansøgt opført i to plan med et yderligere boligareal på 77 m2 på førstesalen og en tagterrasse.
Kommunens afslag
Bornholms Regionskommune begrundede afslaget med, at det ansøgte sommerhus ikke opfylder deklarationens forskrifter for byggeri. Kommunen vurderede desuden, at projektet strider mod landzonereglerne, herunder hensynet til landskabelige interesser, kystnærhedszonen og forhindring af byspredning. Kommunen lagde vægt på, at sommerhuset ikke overholder deklarationens forskrifter, og at der ikke foreligger en berettiget forventning om tilladelse. Ejeren har klaget over afgørelsen til Planklagenævnet.
Planklagenævnet stadfæstede Bornholms Regionskommunes afslag på landzonetilladelse til opførelse af et sommerhus. Nævnet har kompetence til at behandle kommunens afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1 om landzoneforhold, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1.
Krav om landzonetilladelse
Nævnet fastslog, at det ansøgte projekt kræver landzonetilladelse, da ingen af undtagelserne i Planlovens § 5 u og Planlovens §§ 36-38 finder anvendelse.
Vurdering af sommerhus i landzone
Planklagenævnet lagde vægt på, at praksis for tilladelse af nye sommerhuse uden for udlagte sommerhusområder er restriktiv. Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt, jf. Planlovens § 35, stk. 1. Dette indebærer varetagelse af landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn.
Særligt om kystnærhedszonen
I kystnærhedszonen skal der kun gives landzonetilladelse, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne, jf. Planlovens § 5 a, stk. 1 og Planlovens § 35, stk. 3. De landskabelige, naturmæssige og rekreative interesser i kystnærhedszonen skal tillægges særlig betydning.
Nævnets konklusion
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering. Afgørelsen blev begrundet med den restriktive praksis for sommerhuse i landzone, hensynet til landskabelige interesser – især ejendommens kystnære beliggenhed – og risikoen for uønsket præcedens. Nævnet bemærkede, at sommerhuse som udgangspunkt skal ligge i sommerhusområder, jf. Planlovens § 34, stk. 3.
Lighedsgrundsætningen
Vedrørende klagerens henvisning til andre byggetilladelser i området, bemærkede nævnet, at det foretager en fuld prøvelse af kommunens skønsmæssige vurdering. Tidligere afgørelser, som ikke har været påklaget til nævnet, kan derfor ikke føre til et andet resultat, da nævnet ikke har haft mulighed for at efterprøve kommunens skøn i disse sager.
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4.
Lignende afgørelser