Command Palette

Search for a command to run...

Delvis ændring i sag om Holbæk Kommunes afgørelse om aktindsigt i oplysninger vedrørende

En klager anmodede den 21. december 2023 Holbæk Kommune om aktindsigt i oplysninger vedrørende en specifik adresse i Holbæk for perioden 1. april 1995 til 21. december 2023. Anmodningen omfattede afdelinger under Vækst og Bæredygtighed, med en afgrænsning til aktlister for landbrugsrelaterede oplysninger. Klageren er part i de sager, anmodningen om aktindsigt vedrører, og har bopæl på den adresse, som miljøgodkendelsen omhandler. Sagen vedrører primært en miljøgodkendelse af et slamlager, der indeholder vilkår for håndtering af affaldsfraktioner, luftforurening og støjbelastning, hvilket er defineret som miljøoplysninger i henhold til Miljøoplysningslovens § 3.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet klagen over Holbæk Kommunes afgørelse om aktindsigt. Nævnet har kompetence til at behandle klagen, da den vedrører en sag om miljøgodkendelse efter Miljøbeskyttelseslovens § 91, stk. 1, og anmodningen om aktindsigt skal behandles efter Miljøoplysningslovens § 2, stk. 1, jf. Forvaltningslovens § 2, stk. 1 og Forvaltningslovens § 9, stk. 1.

Aktindsigt i GML-fil

Holbæk Kommune havde afvist aktindsigt i en GML-fil med koordinater over klagers ejendom med den begrundelse, at det krævede et særligt IT-program at læse filformatet. Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at kommunen ikke kan undtage filen fra aktindsigt alene på grund af filformatet, da miljøoplysninger kan foreligge i elektronisk form, jf. Miljøoplysningslovens § 3. Nævnet ændrer derfor kommunens afslag til fuld aktindsigt. Myndigheder skal stille miljøoplysninger til rådighed i det ønskede format, medmindre der er rimelige grunde til andet, jf. Miljøoplysningslovens § 4, stk. 2.

Aktindsigt i CPR-nummer

Kommunen havde undtaget et CPR-nummer, der ikke tilhørte klageren, med henvisning til, at det var en personfølsom oplysning, jf. Forvaltningslovens § 15, stk. 1, og at der var tale om en oplysning omfattet af tavshedspligt, jf. Forvaltningslovens § 27, stk. 1. Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster kommunens afslag. Nævnet fandt, at klagers interesse i oplysningen bør vige for hensynet til indehaverens private interesser, da CPR-nummeret er af følsom karakter og uden betydning for klagers varetagelse af sine interesser i sagen. Undtagelsesbestemmelserne i Forvaltningslovens § 15, stk. 1 skal anvendes restriktivt under hensyntagen til samfundets interesse i offentliggørelse, jf. Miljøoplysningslovens § 2, stk. 3. Der blev ikke fundet grundlag for meroffentlighed, jf. Forvaltningslovens § 10, stk. 1.

Øvrige bemærkninger

Klager havde også anført, at der manglede dokumenter. Holbæk Kommune har efterfølgende udleveret ni yderligere dokumenter, og klager har bekræftet modtagelsen. Nævnet har derfor ikke fundet anledning til at foretage sig yderligere i forhold til de øvrige sager. Miljø- og Fødevareklagenævnet kan ikke tage stilling til spørgsmål angående kommunens notatpligt, journaliseringspligt eller generelle sagsbehandling. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8, og er endelig, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1.

Lignende afgørelser