Planklagenævnets afgørelse om lokalplan nr. 473, rækkehuse i Engstrupgaards Ejerlaug, Hvidovre Kommune
Dato
12. september 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Hvidovre Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 473
Hvidovre Kommune vedtog den 31. oktober 2023 lokalplan nr. 473, rækkehuse i Engstrupgaards Ejerlaug, endeligt. En beboer i området klagede over planvedtagelsen, specifikt vedrørende kommunens overholdelse af reglerne om offentlighedsinddragelse og håndtering af indsigelser i henhold til planloven. Planklagenævnet har behandlet dette spørgsmål, men har ikke taget stilling til klagerens øvrige klagepunkter, herunder klager over aktindsigtsafgørelser, som er behandlet separat.
Lokalplanens formål og baggrund
Lokalplan nr. 473 har til formål at lovliggøre dele af den eksisterende bebyggelse inden for lokalplanområdet samt at regulere fremtidig bebyggelse. Planområdet, der ligger i Avedøre i den vestlige del af Hvidovre Kommune, består af rækkehuse omgivet af parcelhuse.
Baggrunden for den nye lokalplan var, at kommunen i forbindelse med en byggesag opdagede, at mange ejendomme i rækkehusbebyggelsen havde opført udhuse, overdækninger og udestuer uden tilladelse og i strid med det dagældende plangrundlag. Da disse bygninger ikke kunne lovliggøres gennem dispensationssager, fordi de var opført uden for de angivne byggefelter, besluttede kommunen at udarbejde en ny lokalplan for at lovliggøre de eksisterende forhold.
Offentlighedsinddragelse
Forud for den endelige planvedtagelse afholdt kommunen en række møder med beboerne i området om lokalplanens indhold. Klageren anførte i sin klage, at politikernes ønske om borgerinddragelse ikke var blevet opfyldt, at lokalplanens indhold ikke var blevet diskuteret tilstrækkeligt, og at planen ikke afspejlede de aftaler, parterne var nået til. Dette blev af Planklagenævnet forstået som en klage over, at kommunen ikke havde overholdt Planlovens § 27, stk. 1 jf. Planlovens § 24, stk. 5 om inddragelse af offentligheden og håndtering af indsigelser.
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen, hvilket betyder, at lokalplan nr. 473 fortsat er gældende.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet har kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Retlige spørgsmål omfatter lovligheden eller gyldigheden af trufne afgørelser, herunder fortolkning af lovbestemmelser og overholdelse af forvaltningsretlige retsgrundsætninger.
Inddragelse af offentligheden og håndtering af indsigelser
En kommunes vedtagelse af en lokalplan skal ske i overensstemmelse med planlovens kapitel 6. Et forslag til en lokalplan skal fremlægges offentligt med en frist på mindst 4 uger til fremsættelse af indsigelser, jf. Planlovens § 24, stk. 5. For forslag af mindre betydning kan fristen være kortere, dog mindst 2 uger, jf. Planlovens § 24, stk. 6. Fristen skal sikre reel deltagelse, jf. Planlovens § 24, stk. 7.
Hvis der er fremsat rettidige indsigelser, kan den endelige vedtagelse af lokalplanen tidligst ske 4 uger efter udløbet af indsigelsesfristen, jf. Planlovens § 27, stk. 1, 2. pkt.. Formålet er at sikre en seriøs behandling af indsigelserne. Kommunen er dog ikke forpligtet til at imødekomme indsigelser, besvare dem eller begrunde, hvorfor de ikke følges.
Planklagenævnet vurderede, at planforslaget havde været fremlagt offentligt i 4 uger (5. april 2023 til 3. maj 2023), hvilket overholder Planlovens § 27, stk. 1, 1. pkt. jf. Planlovens § 24, stk. 5. Da der var indkommet indsigelser, kunne lokalplanen tidligst vedtages den 31. maj 2023. Kommunen vedtog lokalplanen den 31. oktober 2023, og har dermed overholdt Planlovens § 27, stk. 1, 2. pkt..
Klagerens indsigelse var gengivet i kommunens notat om indsigelser (hvidbogen) og indgik som bilag til kommunalbestyrelsens møde, hvor lokalplanen blev endeligt vedtaget. Kommunen har således inddraget klagerens indsigelse i behandlingen af planforslaget. Da kommunen ikke er forpligtet til at imødekomme eller besvare indsigelser, og da kommunen har et vidt skøn i forhold til lokalplanens indhold, fandt Planklagenævnet ikke, at det udgjorde en retlig mangel, at indsigelserne ikke blev imødekommet. Nævnet bemærkede desuden, at kommunen ikke er forpligtet til at afholde borgermøder.
Forhold, som ikke behandles
Klageren anførte, at kommunen havde behandlet klageren urimeligt som borger, hvilket Planklagenævnet forstod som en klage over tilsidesættelse af princippet om god forvaltningsskik. Planklagenævnet har ikke kompetence til at behandle isolerede sagsbehandlingsspørgsmål, der ikke har betydning for gyldigheden af den påklagede afgørelse. Da den beskrevne adfærd ikke kunne medføre ugyldighed af kommunens afgørelse, afviste nævnet at behandle dette klagepunkt.
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Hvidovre Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 473. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.
Lignende afgørelser