Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om lokalplan nr. 196, Grobund Brenderup – overholdelse af kystnærhedsbestemmelserne

Middelfart Kommune vedtog den 4. december 2023 lokalplan nr. 196, Grobund Brenderup, med det formål at muliggøre opførelse af 35 bæredygtige boliger baseret på off-grid-princippet. Dette indebærer, at boligerne ikke tilkobles det offentlige forsyningsnet for kloak, el og varme, men i stedet integrerer højteknologiske (f.eks. mikrovindmøller, solfangere) og lavteknologiske (f.eks. muldtoiletter, regnvandsopsamling) løsninger for egen forsyning. Planområdet, der er ca. 3 ha, ligger i landzone inden for kystnærhedszonen og overføres til byzone med lokalplanens vedtagelse. Området grænser op til skovbevoksning mod nordøst og eksisterende bebyggelse mod øst og vest, samt den øvrige del af Brenderup by mod syd. En nabo har klaget over planvedtagelsen. Klagen fokuserer på, hvorvidt planlægningen er i overensstemmelse med Planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1, som omhandler krav til planlægning i kystnærhedszonen. Klageren mener, at en alternativ placering af projektet burde have været anvendt. Planklagenævnet har behandlet sagen med fokus på de retlige spørgsmål, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3.

Planklagenævnet har vurderet, at Middelfart Kommune har godtgjort den fornødne særlige planlægningsmæssige begrundelse for den kystnære lokalisering af det planlagte boligområde, jf. Planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan derfor ikke give medhold i klagen, og lokalplanen forbliver gældende.

Begrundelse for afgørelsen

Planklagenævnet lagde vægt på flere forhold i sin vurdering:

  • Afstand til kysten og visuel påvirkning: Planområdet er beliggende i udkanten af kystnærhedszonen, ca. 2,7 km fra kysten. Kommunen vurderer, at planen ikke vil ændre nævneværdigt på de åbne kyststrækninger eller landskabets helhed. En maksimal bygningshøjde på 8,5 m og placeringen syd for et fredskovsareal sikrer, at der ikke vil være visuel kontakt til kystlandskabet nord for planområdet.

  • Infrastruktur og servicefunktioner: Området er placeret i nærheden af eksisterende infrastruktur og servicefunktioner, hvilket sikrer hensigtsmæssig håndtering af trafik. Indkøbsmuligheder, skole, daginstitutioner og kulturtilbud ligger inden for 700 m fra området.

  • Overvejelser om alternative placeringer: Middelfart Kommune har i kommuneplantillæg nr. 7, der blev vedtaget samtidig med lokalplanen, overvejet alternative placeringer i byen. Disse blev dog vurderet uegnede til off-grid-boligformål på grund af forsyningsmæssige årsager (f.eks. afskærmning af vind fra vest af fredskovsarealer, hvilket ville give usikker forsyningssikkerhed) og æstetiske hensyn (off-grid-løsninger ville give et markant anderledes arkitektonisk udtryk, uhensigtsmæssigt i mere centrale byområder).

  • Karakter af området: Området omkring planområdet er karakteriseret af eksisterende spredt boligbebyggelse og er ikke vurderet at være et område præget af kystlandskab. Den let skrånende terræn mod nord/øst giver gunstige forhold for opsætning af solpaneler, og området er arkitektonisk afskærmet fra den øvrige del af byen.

Afsluttende bemærkninger

Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, da nævnet ikke har afvist at behandle sagen, klagen ikke er tilbagekaldt, og nævnet ikke har givet klageren medhold eller ændret afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.

Lignende afgørelser