Klage over Sønderborg Kommunes afgørelse om ombygning af værksted til event- og spisested
Dato
30. oktober 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøvurdering af konkrete projekter
Højdepunkt
Ikke medhold i klage over indirekte afgørelse om, at ombygning af værksted i Sønderborg
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Sønderborg Kommunes indirekte afgørelse af 20. maj 2021. Kommunen havde vurderet, at ombygning af et tidligere værksted til event- og spisested ikke var omfattet af reglerne i miljøvurderingsloven.
Klagen blev indbragt den 15. december 2023 af ejeren af to naboejendomme, der var repræsenteret ved advokat. Klageren anførte, at projektet burde have været screenet efter Miljøvurderingslovens § 21, da det faldt ind under Miljøvurderingslovens bilag 2, pkt. 12, litra e om forlystelsesparker og lignende. Det blev fremhævet, at en tidligere miljøscreening af lokalplanen ikke kunne erstatte en screening af det konkrete anlægsprojekt, især da det ikke kunne forudses, at værkstedet skulle anvendes som koncertsted.
Klageren påpegede desuden, at ombygningen ville medføre øget trafik i området, da lokalet ville have plads til op til 1.500 personer, som skulle transporteres til og fra ejendommen samtidigt. Derudover var der kun krav om 21 parkeringspladser i lokalplanen, og Sønderborg Kommune havde givet dispensation til, at disse måtte ligge uden for lokalplanområdet.
Sønderborg Kommunes vurdering
Sønderborg Kommune meddelte den 5. maj 2021 byggetilladelse til projektet, som omfattede ombygning af værkstedet til event- og spisested med restaurant, loungebar, scene og produktionskøkken. Tilladelsen inkluderede også udvidelse af vejbredden, etablering af 16 parkeringspladser på ejendommen samt dispensation til at overskride byggefeltet for en flugttrappe og et vindfang.
Kommunen vurderede i forbindelse med byggesagsbehandlingen, at projektet ikke var omfattet af miljøvurderingsloven og foretog derfor ingen screening. Kommunen anførte, at projektets aktiviteter foregik indendørs i en eksisterende bygning og ikke havde de karakteristika, der kendetegner en forlystelsespark, jf. Miljøvurderingslovens bilag 2, pkt. 12, litra e.
Kommunen vurderede ligeledes, at projektet ikke var omfattet af Miljøvurderingslovens bilag 2, pkt. 10, litra b om anlægsarbejder i byzoner, da det ikke var et infrastrukturprojekt og blev etableret i en eksisterende bygning. Kommunen havde desuden foretaget tilsyn i efteråret 2023, hvor støjmålinger ved arrangementer med 300-350 gæster viste maksimalt 40 dB, hvilket var tæt på de tilladte grænseværdier for centerområder.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har i denne sag begrænset sin prøvelse til de retlige spørgsmål, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1, 1. pkt.. Nævnet kan behandle klager over screeningsafgørelser efter Miljøvurderingslovens § 21 og afgørelser om, at et projekt ikke er omfattet af loven, jf. Miljøvurderingslovens § 49, stk. 1.
Formålet med miljøvurderingsreglerne er at vurdere projekters væsentlige indvirkning på miljøet, jf. Miljøvurderingslovens § 15, stk. 1. Loven finder anvendelse på projekter omfattet af bilag 1 og 2, jf. Miljøvurderingslovens § 2, stk. 1, nr. 2, hvor et "projekt" defineres som gennemførelse af anlægsarbejder eller andre indgreb i det naturlige miljø, jf. Miljøvurderingslovens § 5, nr. 6.
Vurdering af Miljøvurderingslovens bilag 2, pkt. 10, litra b
Nævnet fandt, at projektet ikke var omfattet af Miljøvurderingslovens bilag 2, pkt. 10, litra b, som omhandler anlægsarbejder i byzoner. Nævnet lagde vægt på, at projektet omfatter ombygning af en eksisterende bygning, hvor de arkitektoniske kendetegn bibeholdes, og det visuelle udtryk forbliver uændret. Selvom anvendelsen ændres, betyder det ikke, at projektet er omfattet af loven. Desuden vurderede nævnet, at trafikpåvirkningen ville være koncentreret omkring start og slut af arrangementer, og at 16 parkeringspladser ikke har karakter af et parkeringsanlæg. Endvidere blev det vurderet, at der ikke ville være en betydelig støjpåvirkning i området, selvom støjbilledet ændres fra værksted til event- og spisested.
Vurdering af Miljøvurderingslovens bilag 2, pkt. 12, litra e
Nævnet fandt ligeledes, at projektet ikke var omfattet af Miljøvurderingslovens bilag 2, pkt. 12, litra e, der omhandler forlystelsesparker og lignende. Nævnet lagde vægt på, at event- og spisestedets aktiviteter primært foregår i et eller flere aflukkede rum i én fælles bygning uden udendørs aktiviteter. Forlystelsesparker er typisk anlagt på større udendørsarealer med et stort antal besøgende og mekaniske eller fysiske forlystelsesindretninger, hvilket ikke var tilfældet her.
Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet gav ikke medhold i klagen over Sønderborg Kommunes indirekte afgørelse af 20. maj 2021 om, at ombygning af et tidligere værksted til event- og spisested ikke er omfattet af reglerne i miljøvurderingsloven. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Miljøvurderingslovens § 54, stk. 1.
Lignende afgørelser