Ophævelse af landzonetilladelse til antennemast på grund af mangelfuld undersøgelse af alternative placeringer
Dato
28. maj 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Køge Kommunes landzonetilladelse til opførelse af en antennemast
Køge Kommune meddelte den 19. juni 2023 en landzonetilladelse til opførelse af en 42 meter høj antennemast på en landbrugsejendom beliggende på A1, 4100 Ringsted. En nabo klagede efterfølgende over afgørelsen.
Ejendommen og planforhold
Ejendommen ligger i landzone og er i kommuneplanen udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde og skovrejsningsområde. Masten er planlagt til at blive placeret på en del af ejendommen, der ikke er omfattet af lokalplan eller en specifik kommuneplanramme for landsbyområdet. Den ansøgte placering er cirka 29 meter fra den eksisterende bebyggelse, på ydersiden af et læbælte.
Begrundelse for ansøgning
Ansøgeren har til formål at forbedre mobildækningen i området. I ansøgningen blev det redegjort for, hvorfor alternative placeringer ikke var mulige:
- En nærliggende skorsten kunne ikke anvendes på grund af manglende statisk bæreevne og utilstrækkelig højde, da andre operatører allerede anvender den.
- Højspændingsmaster i området blev fravalgt, da serviceadgang kun er mulig med op til to års mellemrum, hvilket ikke er foreneligt med at sikre driften af anlægget.
Kommunens afgørelse
Køge Kommune vurderede, at masten ikke var i strid med kommuneplanens udpegninger, da den skulle placeres på et mindre areal i tilknytning til beplantning og en vej. Kommunen lagde vægt på, at ansøgeren havde redegjort for alternative placeringer. Tilladelsen blev givet på vilkår om, at masten skulle fjernes efter endt brug, at der skulle etableres afskærmende beplantning, at der skulle anvendes neutrale farver, og at masten skulle stilles til rådighed for andre operatører.
Planklagenævnet ophæver Køge Kommunes afgørelse og hjemviser sagen til fornyet behandling. Kommunens landzonetilladelse er dermed ikke længere gyldig.
Nævnet fastslår, at opførelse af en antennemast, der kræver byggetilladelse, er omfattet af kravet om landzonetilladelse i henhold til Planloven § 35, stk. 1. Undtagelserne i loven finder ikke anvendelse i denne sag.
Vurdering af placering og landskabelige hensyn
Planklagenævnet anerkender den samfundsmæssige interesse i at sikre god mobildækning, som også er understreget i Planlovens § 35, stk. 12. Det er dog en forudsætning, at der foretages en grundig afvejning af hensynet til landskabet.
Nye antennemaster bør som udgangspunkt placeres efter følgende principper:
- I bymæssig bebyggelse.
- I tilknytning til eksisterende høje konstruktioner (master, siloer, etc.).
- I tilknytning til eksisterende lavere bebyggelse.
Et enstemmigt nævn finder, at det i sagen ikke er tilstrækkeligt godtgjort, at den valgte placering medfører den mindst mulige påvirkning af landskabet. Nævnet lægger vægt på, at masten er placeret cirka 29-30 meter fra ejendommens bebyggelse og på ydersiden af et læbælte. Dette medfører, at masten vil fremstå fritliggende i det åbne land og ikke som en del af den eksisterende bebyggelse, hvilket kunne have mindsket den visuelle gene.
Da der ikke er tale om et område med dækningsforpligtelse, finder nævnet, at den samfundsmæssige interesse ikke kan begrunde den valgte fritliggende placering, uden at alternative placeringer med tættere tilknytning til bebyggelse er tilstrækkeligt undersøgt.
Krav til kommunens fornyede behandling
Kommunen skal i sin fornyede behandling undersøge og vurdere alternative placeringer, der i højere grad tager hensyn til landskabet, herunder placeringer tættere på eksisterende bygninger. Desuden påpeger nævnet, at eventuelle vilkår om beplantning skal være så præcise, at de kan håndhæves.
Lignende afgørelser