Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Miljøstyrelsens påbud om lovliggørelse af rydning af vegetation på en ejendom i Norddjurs Kommune. Miljøstyrelsen meddelte påbuddet den 12. juni 2023, da styrelsen vurderede, at rydningen var i strid med Naturbeskyttelseslovens § 29 a, stk. 2, fordi den havde ødelagt et yngle- og rasteområde for den beskyttede art markfirben.

Baggrund for påbuddet

Miljøstyrelsen blev i oktober 2022 gjort opmærksom på rydningen af Region Midtjylland. Regionen havde i forbindelse med en anden sag vurderet, at arealet var et egnet levested for markfirben, hvilket blev understøttet af registreringer i Naturbasen.dk. En besigtigelse foretaget af Naturstyrelsen i februar 2023 bekræftede, at et areal på ca. 9 ha var ryddet for vegetation. På baggrund af dette vurderede Miljøstyrelsen, at rydningen havde forringet områdets økologiske funktionalitet som yngle- og rasteområde for markfirben og meddelte påbud om genetablering i medfør af Naturbeskyttelseslovens § 73, stk. 5.

Klagens indhold

Ejendommens ejer påklagede afgørelsen den 12. juli 2023 og anførte, at Miljø- og Fødevareklagenævnet burde realitetsbehandle sagen og efterprøve, om arealet reelt var omfattet af beskyttelsen i Naturbeskyttelseslovens § 29 a, stk. 2. Klager argumenterede for, at nævnets praksis for at prøve lovligheden af et forhold også burde gælde for afgørelser truffet af Miljøstyrelsen.

Miljøstyrelsens bemærkninger til klagen

Miljøstyrelsen fastholdt, at afgørelsen ikke kunne påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Styrelsen henviste til, at klageadgangen for styrelsens afgørelser er udtømmende reguleret i Naturbeskyttelseslovens § 78, stk. 4, og at afgørelser om håndhævelse af artsbeskyttelsen ikke er omfattet af denne bestemmelse. Klageadgangen er yderligere afskåret i henhold til Bekendtgørelse om delegation af opgaver og beføjelser til Miljøstyrelsen § 47, stk. 1.

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Miljøstyrelsens påbud.

Nævnets retlige grundlag for afvisning

Nævnet konstaterede, at dets kompetence til at behandle klager over Miljøstyrelsens afgørelser er specifikt og udtømmende fastlagt i Naturbeskyttelseslovens § 78, stk. 4. Denne bestemmelse oplister de typer af afgørelser, der kan påklages. En afgørelse om påbud efter Naturbeskyttelseslovens § 73, stk. 5 for overtrædelse af artsfredningsbestemmelserne i lovens kapitel 5, herunder § 29 a, er ikke nævnt i denne oplistning.

Da der ikke er lovhjemmel til at påklage den konkrete afgørelse, havde nævnet ikke kompetence til at behandle sagen. Nævnet kunne derfor ikke tage stilling til, om rydningen af vegetationen var i strid med loven.

Nævnet bemærkede, at den praksis, klager henviste til vedrørende prøvelse af grundlaget for påbud, gælder for kommunale afgørelser, der kan påklages efter Naturbeskyttelseslovens § 78, stk. 1, og kunne ikke anvendes i denne sag, hvor klageadgangen er anderledes reguleret. Som følge af afvisningen blev det indbetalte klagegebyr tilbagebetalt.

Lignende afgørelser