Afvisning af klage over afslag på lovliggørende dispensation til opdyrkning af beskyttet
Dato
18. december 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - beskyttede naturtyper
Højdepunkt
Afvisning af klage over afslag på lovliggørende dispensation til opdyrkning af beskyttet
Miljø- og Fødevareklagenævnet har afvist at realitetsbehandle en klage over Brønderslev Kommunes afslag på lovliggørende dispensation til opdyrkning af beskyttet overdrev og fersk eng. Klagen blev indgivet af ejendommens ejer, der anførte, at § 3-registreringen af arealerne ikke var korrekt.
Baggrund for afgørelsen
- Brønderslev Kommune gav afslag på dispensation til opdyrkning af beskyttet natur, idet kommunen vurderede, at opdyrkningen havde medført tilstandsændringer, der var ødelæggende for naturtypernes naturlige indhold.
- Klager anførte, at kommunen havde udvist myndighedspassivitet og derved fortabt retten til at håndhæve Naturbeskyttelseslovens § 3.
- Kommunen afviste myndighedspassivitet og henviste til, at klager ikke havde fået besked om ændringer i registreringen af arealerne.
Kommunens kompetence
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, om Brønderslev Kommune havde kompetence til at træffe afgørelse om afslag på lovliggørende dispensation til opdyrkning af beskyttet eng og overdrev.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen, da nævnet fandt, at Brønderslev Kommune ikke havde kompetence til at træffe den påklagede afgørelse.
Begrundelse for afvisningen
- Nævnet konstaterede, at omlægning, såning og plantning på arealer omfattet af Naturbeskyttelseslovens § 3, stk. 2 ved lovændring er reguleret af Naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1.
- Kompetencen til at træffe afgørelse om dispensation for disse typer tilstandsændringer er henlagt til miljøministeren, jf. Naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 3.
- Da kommunen traf afgørelsen efter ikrafttræden af forbuddet i Naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, havde kommunen ikke længere kompetence til at træffe afgørelse om dispensation vedrørende disse forhold.
- Miljø- og Fødevareklagenævnet har alene kompetence til at behandle kommunalbestyrelsens afgørelser efter loven, jf. Naturbeskyttelseslovens § 78, stk. 1, og da afgørelsen ikke lovligt kunne træffes af kommunalbestyrelsen, afviste nævnet at behandle klagen.
Lignende afgørelser