Planklagenævnets afvisning af klage vedrørende aftale om ventilationsafkast - henvisning til Byggelovgivningen
Dato
26. september 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afvisning af klage over Gladsaxe Kommunes aftale med grundejerforening om regler
Gladsaxe Kommune indgik den 15. juni 2023 en aftale med en grundejerforening om regler og principper for placering af afkast på ejendommene [A1], [A2] og [A3] i Søborg. Et medlem af [Forening1] har klaget over denne aftale til Planklagenævnet. Nævnet har dog afvist at behandle klagen.
Sagens forløb og aftalens baggrund
Den 20. april 2023 afholdt [Forening1] en ekstraordinær generalforsamling, hvor emnet om retningslinjer for mekanisk ventilation gennem facaderne blev behandlet. Baggrunden for disse retningslinjer var en klage fra den aktuelle klager til kommunen over lugt- og støjgener fra ventilationsafkast i facaden på [A2]. Efterfølgende kontaktede [Forening1] kommunen, og det blev aftalt, at foreningen kunne fremsende et forslag til retningslinjer for placering af ventilationsafkast gennem facaden.
Gladsaxe Kommune sendte den 15. juni 2023 et brev til [Forening1] med den omtalte aftale. Brevet henviste til, at rækkehusene er omfattet af to forskellige plangrundlag, herunder lokalplan nr. 115, der i § 6.3 indeholder en ensartethedsbestemmelse. Det fremgik, at murgennemføringer af hensyn til bevaring af et ensartet facadeudtryk skulle udføres som angivet på en vedhæftet tegning, og at afkast over tag ligeledes skulle udføres som skitseret på en tegning af 14. marts 2023.
Klagerens anbringender
Klageren indsendte klagen den 13. juli 2023, som Planklagenævnet modtog den 11. august 2023. Klageren anfører følgende hovedpunkter:
- Det er byggelovens regler, og ikke planlovens regler, der finder anvendelse på klagen over lugtgener fra naboens madlavning, da lugtgener er reguleret i byggeloven.
- Aftalen om regler og princip for placering af afkast er i strid med byggeloven.
- Ensartede facader har intet at gøre med klagerens gener fra madlugt.
- Aftalen afhjælper ikke generne ved madlugt.
- Klageren er ikke blevet hørt i processen.
- Klageren udsættes for massive lugtgener, herunder sundhedsskadelige partikler inde i boligen og udenfor.
Planklagenævnet har afvist at behandle klagen, da nævnet ikke har kompetence til at tage stilling til de rejste klagepunkter.
Nævnets kompetence
Planklagenævnet kan kun tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Det er en forudsætning for at kunne klage til Planklagenævnet, at kommunen har truffet en afgørelse efter planloven (eller andre regler, nævnet har kompetence i forhold til) om det, der klages over.
Begrundelse for afvisning
Klageren har primært anført, at aftalen er i strid med byggeloven, og at det er byggelovens regler, der finder anvendelse på forholdet. Klageren har endvidere anført, at ensartede facader intet har med klagerens gener fra madlugt at gøre. Disse klagepunkter er ikke reguleret af planloven, men af byggelovgivningen. Da Planklagenævnet ikke har kompetence til at tage stilling til forhold efter byggelovgivningen, kan nævnet ikke behandle klagen.
Det fremgår af sagens oplysninger, at klagen allerede er sendt til Byggeklageenheden ved Nævnenes Hus, som er den rette klageinstans efter byggelovgivningen. Nævnet har derfor ikke videresendt disse klagepunkter til Byggeklageenheden. På baggrund af ovennævnte afviser Planklagenævnet at behandle klagen.
Afsluttende bemærkninger
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser