Command Palette

Search for a command to run...

Klage over afgørelse om ikke miljøvurderingspligt for anlæg af ny tilkørselsvej til biogasanlæg

Sagen omhandler en klage over Svendborg Kommunes afgørelse af 20. marts 2023, hvor kommunen fastslog, at anlæg af en ny tilkørselsvej til et biogasanlæg på [Adresse 1], 5700 Svendborg, ikke var omfattet af krav om miljøvurdering og § 25-tilladelse. Projektet indebærer flytning af den eksisterende tilkørselsvej 150-160 meter mod syd, etablering af en 6 meter bred asfaltvej og en ny vaskeplads til tankbiler. Formålet er at reducere risikoen for smittespredning til et tilstødende kvægbrug. Der forventes op til 2.193 kørsler til anlægget årligt. Forud for ansøgningen blev der udarbejdet et støjnotat, som konkluderede, at den samlede støjbelastning ville overholde Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser. Kommunen vurderede, at projektet ikke ville medføre væsentlige miljøpåvirkninger, herunder på § 3-beskyttet natur, Natura 2000-områder eller bilag IV-arter, og at støj og støv i anlægsfasen skulle håndteres efter miljøaktivitetsbekendtgørelsen. Kommunen lagde vægt på, at vejstøjen i driftsfasen ville være en del af virksomhedsstøjen, og at støjnotatet viste overholdelse af grænseværdierne. Projektet blev anset for omfattet af Miljøvurderingslovens bilag 2, punkt 13, litra a. Klagen blev indgivet af en gruppe omboende, der bor omkring 100 meter fra den nye vej. De anførte, at de nærmeste naboer ikke var blevet partshørt, at den nye vej ville øge støjgenerne betydeligt, at de anvendte trafik- og støjtal var misvisende, og at der burde foretages en ny samlet miljøundersøgelse for hele komplekset (biogasanlæg og kvægbrug). De mente desuden, at kommunen ikke burde have givet tilladelse til den nye adgang til offentlig vej. Svendborg Kommune bemærkede i sit svar, at der ikke var grundlag for partshøring, da projektet ikke medførte væsentlige ændringer i miljøbelastningen, og at alle miljøforhold var belyst ved biogasanlæggets miljøgodkendelse i 2019. Kommunen fastholdt, at støjnotatet dækkede både biogasanlægget og kvægbruget, og at de vejledende støjgrænser overholdtes. Kommunen fandt det ikke relevant at gennemføre en ny miljøundersøgelse, da anlæggets størrelse ikke ændres.

Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) har truffet afgørelse efter Miljøvurderingslovens § 21, jf. Miljøvurderingslovens § 49, stk. 1, og giver ikke medhold i klagen over Svendborg Kommunes afgørelse. Klagegebyret tilbagebetales ikke. MFKN's afgørelse er endelig, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1, og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. Eventuel retssag skal anlægges inden seks måneder, jf. Miljøvurderingslovens § 54, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8. MFKN har begrænset sin prøvelse til spørgsmålene om partshøring og Svendborg Kommunes vurdering af projektets miljøvurderingspligt i forhold til støj og trafik. Nævnet bemærker, at det kun kan behandle retlige spørgsmål og ikke skønsmæssige spørgsmål eller spørgsmål om hensigtsmæssighed. Klagepunkter vedrørende etablering af en ny ikke-gastæt tank og tillæg til miljøgodkendelse blev ikke behandlet af MFKN, da de skulle oprettes som særskilte klager. Klagepunktet vedrørende tilladelse til ny adgang til offentlig vej blev oversendt til Vejdirektoratet. ### Partshøring MFKN finder, at klagerne ikke er parter i sagen, da de ikke har en væsentlig interesse i afgørelsen. Dette er i overensstemmelse med Forvaltningslovens § 19, som definerer parter som dem med en væsentlig og individuel interesse. Nævnet lagde vægt på, at projektet alene omfatter flytning af en tilkørselsvej uden ændring i antal, type eller transportmængder. Desuden er der cirka 100 meter fra den nye indkørsel til nærmeste nabo, og de vejledende støjgrænser overholdes. ### Miljøvurderingspligt og ny miljøundersøgelse MFKN finder ikke grundlag for at tilsidesætte Svendborg Kommunes vurdering af, at projektet ikke vil medføre væsentlige skadelige miljøpåvirkninger, og at projektændringen dermed ikke udløser krav om miljøvurdering og § 25-tilladelse. Dette er i tråd med Miljøvurderingslovens § 15, stk. 1, og Miljøvurderingslovens § 21, som omhandler screeningsafgørelser. Nævnet lagde vægt på, at en screening er en foreløbig vurdering af, hvorvidt en væsentlig indvirkning på miljøet kan forventes. Svendborg Kommune har foretaget en vurdering af det konkret ansøgte projekts indvirkning på miljøet og har inddraget relevante kriterier for støj, herunder Miljøstyrelsens grænseværdier. Støjberegningerne omfatter den samlede støjbelastning fra både biogasanlægget og kvægbruget, og det er vurderet, at anlægget vil overholde de vejledende støjgrænser. Desuden ændres antallet og typen af transporter til anlægget ikke med projektet.

Lignende afgørelser