Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om lokalplan for boliger i Søborg og kommuneplantillæg

Dato

14. august 2023

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Gribskov Kommunes endelige vedtagelse af kommuneplantillæg

Gribskov Kommune vedtog den 14. marts 2023 endeligt kommuneplantillæg nr. 15 til kommuneplan 2021 og lokalplan nr. 344.03, der muliggør etablering af et nyt boligområde i landsbyen Søborg. Planområdet, der er ca. 1,09 ha og ligger i landzone, anvendes i dag til landbrug. Lokalplanen åbner mulighed for udstykning af op til 11 parcelgrunde, hvoraf fire kan anvendes til dobbelthuse, hvilket samlet muliggør 11-15 boliger. Formålet er også at sikre arkitektonisk sammenhæng med landsbymiljøet.

Kommuneplangrundlaget

Lokalplanområdet var oprindeligt omfattet af kommuneplanramme nr. 2.L.02 i kommuneplan 2021, som udlagde området til blandet bolig og erhverv med en minimumsgrundstørrelse på 1.200 m². For at opnå overensstemmelse med lokalplanen vedtog kommunen samtidig kommuneplantillæg nr. 15. Dette tillæg udlægger et nyt rammeområde 2.L.03, der specifikt omfatter planområdet og ændrer minimumsgrundstørrelsen til 800 m². De øvrige rammebestemmelser for blandet bolig og erhverv er fastholdt.

Klage fra naboer

En gruppe naboer til planområdet har klaget over planvedtagelsen. Klagen omhandler to hovedspørgsmål:

Planklagenævnet har behandlet klagen over Gribskov Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 344.03 og kommuneplantillæg nr. 15. Nævnet kan tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3.

Inddragelse af offentligheden og håndtering af indsigelser

Klagerne anførte, at kommunen ikke i tilstrækkelig grad har inddraget borgerne i planprocessen, herunder manglende svar på spørgsmål, kort varsel til borgermøde og utilstrækkelig inddragelse af høringssvar.

Planklagenævnet vurderede, at planforslagene har været fremlagt offentligt i fire uger og tre dage (fra 13. januar til 13. februar 2023). Nævnet fandt, at kommunen var berettiget til at fastsætte en kortere høringsperiode end de normale 8 uger for kommuneplantillægget, jf. Planloven § 24, stk. 4. Dette skyldes, at ændringen af minimumsgrundstørrelsen fra 1.200 m² til 800 m² blev anset for en mindre ændring i kommuneplanens rammedel, der ikke strider mod planens hovedprincipper. De øvrige rammebestemmelser for blandet bolig og erhverv blev fastholdt.

For lokalplanforslaget, hvor der var modtaget rettidige indsigelser, overholdt kommunen den krævede 4-ugers frist før endelig vedtagelse, jf. Planloven § 27, stk. 1. Kommunen havde desuden inddraget klagernes indsigelser i behandlingen af planforslagene, da de var gengivet i et notat og som bilag til dagsordenen for udvalgs- og byrådsmødet. Nævnet bemærkede, at kommunen ikke er forpligtet til at imødekomme indsigelser eller afholde offentlige borgermøder. På denne baggrund kunne Planklagenævnet ikke give medhold i klagepunktet vedrørende offentlighedens inddragelse.

Forholdet mellem kommuneplan, kommuneplantillæg og lokalplan

Klagerne gjorde gældende, at kommuneplantillægget og lokalplanen er i strid med kommuneplanen, da Søborg er udpeget som en særlig landsby, og planerne tillader en væsentlig udvidelse.

Planklagenævnet fastslog, at en lokalplan ikke må være i strid med kommuneplanen, jf. Planloven § 13, stk. 1, nr. 1. Dette gælder kommuneplanens hovedstruktur, retningslinjer og rammebestemmelser, jf. Planloven § 11, stk. 2, nr. 1, Planloven § 11, stk. 2, nr. 2 og Planloven § 11, stk. 2, nr. 3. Nævnet understregede, at kommuneplanens redegørelse, herunder formuleringer som "få boliger" og "enkelte boliger", ikke er retligt bindende for lokalplanlægningen, jf. Planloven § 11 e.

Nævnet fandt, at lokalplanen ikke er i strid med kommuneplanens retningslinjer for landsbyer. Der er ikke et forbud mod opførelse af nye boliger i særligt udpegede landsbyer, og der sker ikke nyudlæg af byzone, da planområdet fastholdes i landzone. Desuden er planområdet placeret inden for den eksisterende afgrænsning af Søborg landsby og omkranset af eksisterende bebyggelse. På denne baggrund kunne Planklagenævnet ikke give medhold i klagepunktet.

Afsluttende bemærkninger

Planklagenævnet kunne samlet set ikke give medhold i klagerne over Gribskov Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 344.03 og kommuneplantillæg nr. 15. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3.

Lignende afgørelser