Principielle sager om digital post, manglende medvirken og undersøgelsespligt i sygedagpengesager
Dato
20. december 2023
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Sygedagpengeloven
Emner
Digital post, Manglende medvirken, undersøgelsespligt, visningsklienter, sygedagpenge
Ankestyrelsen har behandlet tre sager principielt for at fastslå betydningen af digital post i vurderingen af, om en sygemeldt borger har undladt at medvirke i kommunens opfølgningsindsats uden rimelig grund. Sagerne belyser også kommunernes undersøgelsespligt i den forbindelse.
I den første sag havde borgeren ikke indgivet et oplysningsskema rettidigt, da vedkommende ikke kunne tilgå kommunens meddelelse i e-Boks. Årsagen var, at e-Boks krævede en ny opsætning for at vise post fra offentlige afsendere, hvilket borgeren først opdagede 15. april 2022.
Den anden sag omhandlede også manglende indgivelse af oplysningsskema, hvor borgeren oplyste ikke at have modtaget kommunens brev i e-Boks. Kommunen havde ikke foretaget en nærmere undersøgelse af årsagen til den manglende modtagelse, herunder om der var driftsmæssige udfordringer.
I den tredje sag udeblev borgeren fra en opfølgningssamtale, idet vedkommende hævdede ikke at have modtaget indkaldelsen i e-Boks. Kommunen havde i denne sag indhentet en hændelseslog, der viste, at brevet var leveret digitalt, og havde undersøgt for driftsforstyrrelser uden at finde nogen.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har truffet principielle afgørelser, der præciserer reglerne for digital post og borgernes medvirken i sygedagpengesager.
Principielle afgørelser
Sag | Problemstilling | Ankestyrelsens afgørelse | Begrundelse | Principiel betydning |
---|---|---|---|---|
Sag 1 | Manglende adgang til e-Boks pga. opsætning | Stadfæstet | Borger bærer risiko for hindringer, der er op til adressaten at overvinde. | Borgerens ansvar for egen visningsklient |
Sag 2 | Manglende modtagelse af brev i e-Boks | Hjemvist | Kommunen havde ikke tilstrækkelig dokumentation; manglende undersøgelse af driftsmæssige udfordringer. | Kommunens undersøgelsespligt og bevisbyrde |
Sag 3 | Manglende modtagelse af brev i e-Boks, men log viser levering | Stadfæstet | Kommunen dokumenterede levering og undersøgte for driftsforstyrrelser uden fund. | Myndighedens dokumentationspligt og borgerens ansvar |
Ankestyrelsen fastslår, at meddelelser fra offentlige myndigheder anses for at være kommet frem, når de er tilgængelige i borgerens digitale postkasse, herunder en visningsklient som e-Boks. Det er borgerens ansvar at holde øje med posten.
- Hvis borgeren oplever hindringer, som det er op til borgeren selv at overvinde (f.eks. problemer med egen internetforbindelse, login-koder eller opsætning af visningsklient), anses meddelelsen stadig for fremkommet.
- Hvis der er uenighed om, hvorvidt et digitalt sendt brev er kommet frem, er det myndigheden, der skal dokumentere fremkomsten, f.eks. via en forsendelseslog. Hvis der er driftsmæssige udfordringer med postløsningen eller visningsklienten, som borgeren ikke har indflydelse på, kan en meddelelse ikke anses for fremkommet, før forhindringen er ophørt. Borgeren kan ikke forpligtes til at tilgå post via en anden visningsklient i sådanne tilfælde.
I sag 1 og 3 blev kommunens afgørelser stadfæstet, da borgerne bar risikoen for de opståede hindringer. I sag 2 blev sagen hjemvist, da kommunen ikke havde opfyldt sin undersøgelsespligt for at afklare, om der var driftsmæssige udfordringer, der forhindrede brevets fremkomst. Retten til sygedagpenge bortfalder, hvis den sygemeldte uden rimelig grund undlader at medvirke ved kommunens opfølgning, jf. Sygedagpengeloven § 21, stk. 1. Genoptagelse af sygedagpenge sker dagen efter, at betingelserne igen er opfyldt, jf. Sygedagpengeloven § 11. Arbejdsgiverens ret til refusion følger medarbejderens ret til sygedagpenge, jf. Sygedagpengeloven § 54, stk. 1.
Lignende afgørelser