Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afvisning af klage vedrørende manglende miljøvurdering af lokalplan L105 på grund af overskredet klagefrist

Fredensborg Kommune traf den 20. december 2021 afgørelse om, at der ikke skulle gennemføres en miljøvurdering af forslag til lokalplan nr. L105, "Bevaring og udvikling af Karlebo Landsby". Denne screeningsafgørelse blev offentliggjort på kommunens hjemmeside den 24. januar 2022, samtidig med at planforslaget blev sendt i offentlig høring. Offentliggørelsen indeholdt information om, at afgørelsen kunne påklages til Planklagenævnet inden for fire uger fra offentliggørelsesdatoen, og at klager skulle indgives via klageportalen.

En gruppe naboer til planområdet indgav en klage over afgørelsen via klageportalen den 9. oktober 2022. Det fremgik ikke af klagen eller sagens øvrige oplysninger, hvorfor klagen først blev indbragt på dette tidspunkt. En kommunes screeningsafgørelse i forhold til planer udarbejdet i henhold til planloven kan påklages efter reglerne i planlovgivningen, jf. Miljøvurderingsloven § 48, stk. 1.

Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet.

Klagefristens beregning

En klage skal indgives skriftligt inden fire uger efter, at afgørelsen er meddelt, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 1. Hvis afgørelsen er offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen altid fra bekendtgørelsen, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 2.

I den konkrete sag blev afgørelsen offentliggjort den 24. januar 2022 med korrekt klagevejledning. Dette betød, at klagefristen udløb den 21. februar 2022. Klagen blev dog først indgivet den 9. oktober 2022, hvilket var langt efter fristens udløb.

Undskyldelige omstændigheder

Planklagenævnets praksis vedrørende overskridelse af klagefrister er restriktiv. Der forelå ingen oplysninger i sagen om undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde den betydelige fristoverskridelse. Kommunen havde desuden vejledt korrekt om klagefristen og indgivelsesmetoden.

Afgørelse og retsvirkning

På baggrund af den overskredne klagefrist afviste Planklagenævnet at behandle klagen. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden seks måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr blev tilbagebetalt.

Planklagenævnet bemærkede desuden, at en separat klage fra samme klager vedrørende kommunens endelige vedtagelse af lokalplan nr. L105 ville blive behandlet særskilt.

Lignende afgørelser