Planklagenævnets afgørelse om miljøvurdering af lokalplan for erhvervsområde i Brønderslev
Dato
16. maj 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøvurderingsloven
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Brønderslev Kommunes screeningsafgørelse om, at lokalplanforslag
Brønderslev Kommune traf den 12. oktober 2022 afgørelse om, at der ikke skulle gennemføres en miljøvurdering af forslag til lokalplan nr. 01-E-18.01, erhvervsområde [A1], og forslag til kommuneplantillæg nr. 4 til kommuneplan 2021. Kommunen vedtog desuden planerne endeligt den 25. januar 2023. En nabo til planområdet klagede over screeningsafgørelsen og den endelige vedtagelse af lokalplanen.
Planklagenævnet behandlede i denne sag spørgsmål om, hvorvidt der skulle have været foretaget en miljøvurdering af planen, og om lokalplanen var ugyldig som følge af eventuel uoverensstemmelse med de vejledende afstandskrav i Håndbog om Miljø og Planlægning. Nævnet har ikke behandlet de øvrige klagepunkter.
Området og plangrundlaget
Sagen vedrører lokalplan nr. 01-E-18.01 og kommuneplantillæg nr. 4, erhvervsområde [A1]. Planområdet, der er ca. 14 ha stort, ligger i landzone ca. 2 km sydøst for Brønderslev og afgrænses mod øst af Hirtshalsmotorvejen E39 samt af tre beboelsesejendomme mod syd og vest. Umiddelbart nord og nordvest for planområdet ligger to eksisterende erhvervsområder. Området har hidtil primært været anvendt som landbrugsjord, og en beboelsesejendom inden for området skal nedlægges i forbindelse med planens realisering. Inden for planområdet ligger desuden to søer, der er beskyttet efter Naturbeskyttelsesloven § 3.
Det vedtagne plangrundlag
Planerne muliggør etablering af et nyt erhvervsområde til primært produktions-, industri-, håndværks-, transport-, logistik-, entreprenør- og oplagsvirksomheder. Der kan herudover etableres serviceerhverv som tankstationer og vaskehaller inden for et af lokalplanens delområder. Lokalplanområdet er opdelt i seks delområder efter miljøklasser, hvor de højeste miljøklasser kun tillades, hvor der er god afstand til nabobeboelser. Lokalplanens § 2.3 fastlægger, at planområdet overføres fra landzone til byzone ved den endelige vedtagelse.
Lokalplanen indeholder bestemmelser om støjdæmpende foranstaltninger (§ 9.6) og krav om overholdelse af grænseværdier før ibrugtagning af ny bebyggelse (§ 12.5). Desuden sikrer § 9.7 bevaring af de to § 3-beskyttede søer med en respektafstand på 10 m.
Kommuneplangrundlaget
Lokalplanområdet var i kommuneplan 2021 delvist udpeget til erhvervsområde forbeholdt produktionsvirksomheder. Lokalplanen blev vurderet at være i strid med kommuneplanens retningslinjer, da den tillod serviceerhverv i delområde III. For at sikre overensstemmelse vedtog kommunen samtidig kommuneplantillæg nr. 4, som ændrer afgrænsningen af det udpegede område og det tilhørende konsekvensområde. Kommuneplantillægget udvider rammeområdet fra ca. 6 ha til 14 ha, så det omfatter hele lokalplanområdet, herunder et matrikelnummer, der grænser op til nabobeboelser.
Planklagenævnets kompetence
Afgørelser efter Miljøvurderingsloven § 48, stk. 1 kan påklages efter de klageregler, der er fastsat i den lovgivning, som planen er udarbejdet i henhold til. Da planerne er udarbejdet i henhold til planloven, kunne screeningsafgørelsen påklages til Planklagenævnet. Nævnet kan tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes udarbejdelse af en plan, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3.
Planklagenævnet har i denne sag fundet anledning til at tage stilling til, hvorvidt der skulle have været foretaget en miljøvurdering af planforslagene, samt hvorvidt lokalplanen er ugyldig som følge af en eventuel uoverensstemmelse med de vejledende afstandskrav i Håndbog om Miljø og Planlægning.
Miljøscreening eller obligatorisk miljøvurdering
Planklagenævnet konstaterede, at planforslagene er omfattet af Miljøvurderingsloven § 8, stk. 1, nr. 1, som fastlægger, at der som udgangspunkt skal gennemføres en miljøvurdering af planer og programmer, der fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til projekter omfattet af lovens bilag 1 og 2. Planforslagene er specifikt omfattet af miljøvurderingslovens bilag 2, pkt. 10, litra a, om anlægsarbejder i erhvervsområder til industriformål.
Nævnet fandt, at planforslagene ikke kan anses for omfattet af Miljøvurderingsloven § 8, stk. 2, nr. 1, som undtager planer for mindre områder på lokalt plan eller mindre ændringer. Dette skyldes, at et planområde på ca. 14 ha ikke kan anses som et område af begrænset størrelse i forhold til kommunens samlede areal, og planen muliggør etablering af et større erhvervsområde på et hidtil ubebygget landbrugsareal. Den manglende miljøvurdering udgør en væsentlig retlig mangel ved screeningsafgørelsen, hvilket medfører ugyldighed.
Virksomhedsklassifikation og afstandskrav
Planklagenævnet behandlede klagepunktet om, hvorvidt lokalplanen er ugyldig som følge af uoverensstemmelse med de vejledende afstandskrav i Miljøstyrelsens håndbog om Miljø og Planlægning. Nævnet fastslog, at virksomhedsklassifikationen og de anbefalede mindsteafstande i håndbogen alene er vejledende og ikke retligt bindende for kommunerne. Planloven indeholder ikke krav om, at lokalplaner for erhvervsområder skal indeholde oplysninger om virksomhedsklasser som bindende krav. Miljøkrav fastsættes konkret efter Miljøbeskyttelseslovens bestemmelser. På denne baggrund kunne Planklagenævnet ikke give medhold i klagepunktet.
Afgørelse
Planklagenævnet ophæver Brønderslev Kommunes afgørelse af 22. oktober 2022 om, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering af forslag til lokalplan nr. 01-E-18.01 og forslag til kommuneplantillæg nr. 4. Da en miljøvurdering af et planforslag ifølge Miljøvurderingsloven § 13 skal gennemføres inden den endelige vedtagelse af planen, ophæver nævnet tillige kommunens afgørelse om endelig vedtagelse af lokalplan 01-E-18.01. Planklagenævnet konstaterer desuden, at kommuneplantillæg nr. 4 til kommuneplan 2021 lider af en væsentlig retlig mangel og derfor er ugyldigt som følge af den manglende miljøvurdering.
Dette betyder, at screeningsafgørelsen og planerne ikke længere gælder. Hvis kommunen behandler planforslaget igen, skal dette ske i overensstemmelse med Miljøvurderingsloven § 8, stk. 1, nr. 1, jf. § 12.
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser