Planklagenævnets afgørelse om genoptagelse og realitetsbehandling vedrørende terrænregulering i Holbæk Kommune
Dato
10. februar 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Genoptagelse af Planklagenævnets afgørelse om Holbæk Kommunes afgørelse om, at terrænreguleringen
Planklagenævnet afviste den 13. oktober 2022 en klage over Holbæk Kommunes afgørelse om, at en terrænregulering ikke krævede landzonetilladelse. Afvisningen skyldtes, at klagefristen var overskredet, idet afgørelsen var sendt via Digital Post den 17. august 2022, og klagen blev indgivet den 15. september 2022, dagen efter klagefristens udløb den 14. september 2022.
Klagerne anmodede om genoptagelse af sagen og oplyste, at den ene klager først modtog kommunens afgørelse via almindelig post nogle dage efter afsendelsen den 17. august 2022. Holbæk Kommune bekræftede efterfølgende, at afgørelsen var sendt med almindelig post til den ene klager.
Planklagenævnets vurdering af genoptagelse
Planklagenævnet har kompetence til at vurdere genoptagelse af tidligere trufne afgørelser. Nævnet har pligt til at genoptage en sag, hvis der foreligger nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning, væsentlige sagsbehandlingsfejl, eller væsentlige nye retlige forhold.
Nævnet fandt, at oplysningen om, at kommunens afgørelse var sendt via almindelig post til den ene klager, var en ny faktuel oplysning, som ikke havde indgået i den tidligere afgørelse. Denne oplysning medførte, at klagefristen først løb fra det tidspunkt, hvor klageren faktisk modtog afgørelsen. På den baggrund vurderede Planklagenævnet, at klagen var modtaget inden for klagefristen og derfor ikke skulle have været afvist. Sagen blev herefter realitetsbehandlet.
Sagens baggrund og det ansøgte
Sagen vedrører en terrænregulering på en ejendom i Holbæk Kommune, der ligger i landzone. Området er udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde, værdifuldt kulturmiljø og større sammenhængende landskab i kommuneplan 2021. Den nordlige del af ejendommen ligger desuden inden for skovbyggelinjen og tæt på Natura 2000-området N156 Store Åmose, Skarre Sø og Bregninge Å.
Ansøgningen omhandlede jordforbedring af et vandlidende landbrugsareal på ca. 5,4 ha ud af ejendommens samlede 18,8 ha. Formålet var at forbedre dyrkningsforholdene, da arealet var fugtigt og vandlidende store dele af året, hvilket vanskeliggjorde markarbejde og medførte tab af afgrøder (f.eks. 6,7 % vinterrug i 2020 og 9,5 % vinterhvede i 2018). Der ønskedes tilført ca. 50.300 m³ klasse 0 jord for at hæve terrænet i de lave områder og forbedre dræningsmulighederne, hvilket forventedes at øge udbyttet med 15-20 % på vårafgrøder.
Holbæk Kommune havde den 17. august 2022 afgjort, at terrænreguleringen ikke krævede landzonetilladelse. Kommunen lagde vægt på, at arealet var vandlidende, og at den ansøgte jordmængde, det berørte areal og den ansøgte højde var proportionale med de konkrete dyrkningsudfordringer.
Planklagenævnet behandlede spørgsmålet om, hvorvidt den ansøgte terrænregulering krævede landzonetilladelse i henhold til Planloven § 35, stk. 1.
Generelt om terrænregulering i landzone
I landzone kræves der som udgangspunkt tilladelse fra kommunen til ændring i anvendelsen af ubebyggede arealer, jf. Planloven § 35, stk. 1. En terrænregulering af et landbrugsareal med henblik på forbedring og fortsat landbrugsdrift anses dog ikke i sig selv for en "ændring af anvendelsen", hvis den er nødvendig for at forbedre den landbrugsmæssige drift. Dette gælder især ved udjævning af vandlidende lavninger.
Hvis terrænreguleringen overstiger, hvad der er nødvendigt for den landbrugsmæssige drift, betragtes det som en ændret anvendelse til opbevaring af overskudsjord, hvilket kræver landzonetilladelse. I tvivlstilfælde skal ejeren sandsynliggøre behovet for projektet, f.eks. gennem beregninger af den nødvendige jordmængde. Kommunen skal foretage en konkret vurdering baseret på ejendommens aktuelle beskaffenhed, og kan lægge vægt på jordmængde, terrænhøjder og arbejdets varighed. Landskabelige, naturmæssige, trafikale eller nabohensyn kan ikke inddrages i vurderingen af, om en terrænregulering udgør ændret anvendelse under planloven.
Planklagenævnet fastslog, at planloven ikke indeholder et krav om etablering, renovering eller oprensning af dræn, før en terrænregulering kan anses for nødvendig for landbrugsdriften. Hvis en terrænregulering er nødvendig for den landbrugsmæssige drift, kan kommunen hverken give eller skal give en landzonetilladelse, og der kan derfor ikke stilles vilkår efter planloven. Dog kan andre love, som f.eks. Naturbeskyttelsesloven § 3 eller miljølovgivningen, stadig være relevante.
Planklagenævnets konkrete vurdering
Planklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Holbæk Kommunes vurdering af, at den ansøgte terrænregulering var nødvendig for forbedringen af den landbrugsmæssige drift og dermed ikke krævede en landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1.
Nævnet lagde vægt på, at ansøgeren i tilstrækkelig grad havde sandsynliggjort behovet for terrænreguleringen. Dette blev understøttet af luftfotos og skråfotos, der viste, at arealet var vandlidende, samt dokumentation for tab af afgrøder og potentiale for øget udbytte ved forbedrede dræningsmuligheder. Terrænreguleringen blev således anset for at forbedre dræningsforholdene og ikke som en ændret anvendelse af arealet.
Da nævnet vurderede, at det ansøgte ikke krævede landzonetilladelse, fandt nævnet ikke anledning til at behandle de øvrige klagepunkter.
Afgørelse
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Holbæk Kommunes afgørelse af 17. august 2022 om, at en terrænregulering på ejendommen ikke krævede landzonetilladelse. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser