Command Palette

Search for a command to run...

Ophævelse og hjemvisning af afgørelse om afslag på dispensation til oplagsplads i beskyttet hede

Sagen omhandler en klage over Esbjerg Kommunes afgørelse af 14. juli 2022, hvor kommunen afslog en lovliggørende dispensation til at anvende et areal på matr. nr. [M1], Sønderho By, Sønderho, som oplagsplads for tagrør. Kommunen meddelte samtidig påbud om retablering af arealet.

Klager, ejeren af arealet, anførte, at arealet siden 1992 har været fejlregistreret som naturbeskyttet hede i henhold til Naturbeskyttelsesloven § 3. Klager gjorde desuden gældende, at kommunen ved en fejl kun sendte påbuddet til klagers e-boks og ikke til klagers repræsentant, hvilket forsinkede modtagelsen af påbuddet.

Kommunens vurdering af arealet

Esbjerg Kommune lagde til grund, at arealet opfyldte kriterierne for § 3-beskyttet hede. Ved en besigtigelse i september 2020 konstaterede kommunen, at arealet fremstod fladt og uden tydelige klitter, og at der var skrabet hul i tørven. Kommunen vurderede, at oplagspladsen havde påvirket arealet markant med slid, terrænændringer og tilførsel af næringsstoffer, hvilket havde ændret tilstanden fra naturlig hedevegetation til et arbejdsområde domineret af bart sand.

Kommunen vurderede på baggrund af luftfotos fra 1954-2021, at oplagspladsen ulovligt var etableret omkring 2006, og at aktiviteten var intensiveret væsentligt. Selvom klager anførte, at området tidligere var brugt til opbevaring af tagrør, vurderede kommunen, at tidligere aktiviteter ikke havde påvirket vegetationen synligt. Kommunen ændrede desuden afgrænsningen af hedearealet og afregistrerede et vejareal og et mindre arbejdsområde på ca. 600 m², da disse ikke havde hedekarakter før etablering af oplagspladsen.

Kommunens bemærkninger til klagen

Esbjerg Kommune fastholdt, at afgørelsen var korrekt fremsendt til klagers eBoks. Kommunen bemærkede, at der var alternative placeringsmuligheder for tagrørene på ejendommen, som ikke var § 3-beskyttet natur, og at ansøgningen ikke redegjorde for sådanne alternativer. Kommunen medgav, at området oprindeligt var fejlregistreret af Ribe Amt i 1992, da det i 1985 var jordbehandlet og blottet for vegetation. Dog vurderede kommunen, at området langsomt havde udviklet vegetation efter 1985, og at oplaget af tagrør i 2006 og 2008 var en ny brug af arealet, der opstod efter Ribe Amts opretholdte registrering i 2002.

Nye oplysninger under sagens behandling

Miljø- og Fødevareklagenævnet anmodede Esbjerg Kommune om oplysninger om øvrige afgørelser vedrørende § 3-status på nabomatrikler. Kommunen fremsendte en afgørelse fra november 2021, hvoraf det fremgik, at der ikke var truffet afgørelse om registrering af § 3-beskyttet natur på nabomatrikler, der ligger i mosaik med det omhandlede område.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet sagen og fundet anledning til at vurdere, om forudsætningerne for at fastslå, hvorvidt det omhandlede areal opfylder størrelseskriteriet i Naturbeskyttelsesloven § 3, stk. 2, nr. 1, er til stede. Nævnet har ikke taget stilling til sagens øvrige klagepunkter, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11.

Vurdering af arealets beskyttelsesstatus

Nævnet finder, at arealets beskyttelsesstatus ikke kan afklares på det foreliggende grundlag. Det omhandlede areal udgør ca. 2.209 m² og opfylder ikke i sig selv størrelseskriteriet på 2.500 m² for beskyttet hede. Nævnet har lagt vægt på, at det omhandlede areal ligger op til nabomatrikler, der alene er vejledende registreret som beskyttet hede. Esbjerg Kommune har ikke truffet egentlig afgørelse om beskyttelsesstatus for disse naboarealer.

Nævnet bemærker, at det er kommunen, der har kompetencen til at træffe afgørelse om et areals beskyttelse efter Naturbeskyttelsesloven § 3, jf. Bekendtgørelse om beskyttede naturtyper kapitel 2. Miljø- og Fødevareklagenævnets kompetence er begrænset til at behandle klager over afgørelser truffet efter loven, jf. Naturbeskyttelsesloven § 78, stk. 1. Nævnet har derfor ikke kompetence til, direkte eller indirekte, at træffe afgørelse om endelig registrering af § 3-beskyttelse på de tilstødende arealer.

På baggrund heraf vurderer nævnet, at der ikke foreligger tilstrækkeligt grundlag til at fastslå, at det omhandlede areal tilsammen med de vejledende registrerede heder på naboarealerne opfylder størrelseskriteriet for beskyttelse. En sådan stillingtagen ville omfatte en indirekte afgørelse om de tilstødende arealers beskyttelsesstatus.

Miljø- og Fødevareklagenævnets øvrige bemærkninger

Nævnet bemærker, at Esbjerg Kommune ved fornyet behandling af sagen bør overveje at træffe en egentlig afgørelse om beskyttelsesstatus for de vejledende registrerede hedearealer på naboarealerne. Kommunen bør i den forbindelse være opmærksom på ejerforholdet af de forskellige arealer for at sikre den rette adressat for afgørelserne.

Afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Esbjerg Kommunes afgørelse af 14. juli 2022 om afslag på lovliggørende dispensation til oplagsplads i beskyttet hede på matr. nr. [M1], Sønderho By, Sønderho, og hjemviser sagen til fornyet behandling i førsteinstansen. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.

Lignende afgørelser