Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Kalundborg Kommunes afgørelse af 4. august 2022, som registrerede et areal på matr. nr. [M1], Illerup By, Raklev, som beskyttet overdrev efter Naturbeskyttelsesloven § 3, stk. 2, nr. 4. Klagen blev indbragt af ejendommens ejer den 31. august 2022. Det omhandlede areal, der er ca. 1,3 ha stort og ligger i landzone, har en jordbund af smeltevands- og flyvesand og har senest været omlagt i 2004. Kommunen konstaterede, at arealet ulovligt var opdyrket i 2020. Klagegebyret blev ikke tilbagebetalt. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelsesloven § 88, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Kalundborg Kommunes afgørelse om registrering af beskyttet overdrev. Nævnet begrænsede sin prøvelse til kommunens vurdering af arealets beskyttelsesstatus, da der ikke var fremkommet andre forhold, der kunne ændre afgørelsen. Nævnet lagde til grund, at arealet havde henligget uden intensiv drift i perioden 2004-2019, hvilket er ca. 15 vækstsæsoner. Dette skærpede kravene til kommunens dokumentation af overdrevsvegetationens forekomst og udbredelse ved nyregistrering. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering. ### Retligt grundlag for beskyttelse Efter Naturbeskyttelsesloven § 3, stk. 2, nr. 4 må der ikke foretages ændringer i tilstanden af biologiske overdrev, når de er større end 2.500 m². Kriterierne for beskyttelse fremgår af registreringsvejledningen og vejledningen om beskyttet natur. Arealer kan over tid udvikle sig ind eller ud af § 3-beskyttelsen, da loven omfatter de arealer, der til enhver tid opfylder kriterierne. Biologiske overdrev findes på veldrænede, tørbundsarealer med lysåben urtevegetation, uden anden kulturpåvirkning end græsning eller slåning. Hvis arealet tidligere har været intensivt dyrket, skal den intensive drift være opgivet over en længere årrække for, at et biologisk overdrev kan udvikle sig. Nævnets praksis, jf. bl.a. NoMO nr. 112, anerkender nyregistrering af overdrev på arealer, der har henligget udyrket i mindre end 30 år. ### Nævnets vurdering af arealets status Nævnet lagde vægt på, at arealet ved besigtigelsen i 2019 var domineret af overdrevsvegetation i overensstemmelse med registreringsvejledningen. En betydelig del af de registrerede plantearter var naturtypekarakteristiske, herunder de dominerende arter smalbladet høgeurt og hare-kløver. Sandskæg, som også var dominerende, er karakteristisk for hede, en lignende naturtype. Syv af de registrerede arter var stjernearter, og arealets naturtilstand blev estimeret til god. Nævnet bemærkede også, at jordbunden var sandet, og arealet lå i højere terræn. ### Dokumentation og tidsaspekt Miljø- og Fødevareklagenævnet lagde vægt på, at Kalundborg Kommune i 2019 foretog en besigtigelse af hele arealet og udlagde et dokumentationsfelt (5 m-cirkel). Ifølge rapporten var 90 % af arealet upåvirket natur, hvilket godtgjorde en veludviklet og sammenhængende overdrevsvegetation. Nævnet understregede, at den vejledende alder på 30-50 år for udvikling af overdrev ikke er en absolut grænse, men en formodning. Lokale forhold kan muliggøre udvikling på kortere tid, og det afgørende er, om der er udviklet en veludviklet overdrevsvegetation. ### Klagerens anbringender Klagerens anbringender om uvidenhed vedrørende registreringen, klagerens alder og begrænsning af livsvilkår kunne ikke føre til en anden vurdering. Nævnet bemærkede, at afgørende for registrering af § 3-beskyttet natur primært er arealets størrelse samt dets dyre- og planteliv, og sådanne personlige hensyn kan ikke indgå. Nævnet havde desuden ikke kompetence til at behandle den del af kommunens afgørelse, der omhandlede påbud om retablering. Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Kalundborg Kommunes afgørelse af 4. august 2022 om registrering af beskyttet overdrev på matr. nr. [M1], Illerup By, Raklev i Kalundborg Kommune.

Lignende afgørelser