Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på udbetaling af økologisk arealtilskud for 2021 stadfæstes

En landbruger fik i 2017 et femårigt tilsagn om økologisk arealtilskud til flere marker, gældende frem til 2021. I 2021 indsendte landbrugeren sit fællesskema, men anmodede ikke om udbetaling af det økologiske arealtilskud for de pågældende marker. Det fremgik heller ikke af kvitteringsbrevet for det indsendte fællesskema, at der var ansøgt om udbetaling af økologisk arealtilskud.

Landbrugsstyrelsens håndtering

Landbrugsstyrelsen konstaterede i januar 2022, at der manglede en anmodning om udbetaling for markerne. Styrelsen oplyste, at tilsagnet i en periode ikke havde været registreret korrekt i IMK-systemet, hvilket var årsagen til, at landbrugeren ikke modtog en advarsel om den manglende anmodning. Landbrugeren indsendte herefter en ændring til fællesskemaet med anmodning om udbetaling den 13. januar 2022.

Afslag og klage

Landbrugsstyrelsen afslog den 2. maj 2022 anmodningen om udbetaling af økologisk arealtilskud for 2021. Begrundelsen var, at anmodningen ikke var indberettet inden udløbet af fristen for ændringer til fællesskemaet, som var den 17. maj 2021. Afgørelsen blev truffet med henvisning til Bekendtgørelse om økologisk arealtilskud § 34, stk. 1.

Landbrugeren klagede den 13. maj 2022 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klageren anførte, at fællesskemaet var indsendt rettidigt den 11. april 2021, og at der ikke var blokeringer i valideringsskemaet. Klageren supplerede senere klagen med henvisning til, at økologitilsagnene var tilgængelige ved indsendelse af fællesskemaet den 13. januar 2022, og at det derfor måtte være en fejl, at det oprindelige skema ikke var gyldigt.

Mailkorrespondance og styrelsens bemærkninger

En mailkorrespondance fra maj 2022 mellem Landbrugsstyrelsen og klageren viste, at klageren ikke havde markeret for manglende tilsagnspolygon, hvilket forhindrede muligheden for at markere "ja" til udbetaling. Styrelsen erkendte, at systemet burde have kunnet se tilsagnene, da overlapsarealerne var synlige, og fejlmeldte sagen internt.

Landbrugsstyrelsen fastholdt i sine bemærkninger til klagen, at det er klagerens ansvar at indberette tilsagnene årligt, uanset systemfejl. Styrelsen henviste til, at det fremgik af kvitteringsbrevet for fællesskemaet af 11. april 2021, at der ikke var ansøgt om udbetaling af økologisk arealtilskud.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse af 2. maj 2022 om afslag på anmodning om udbetaling af økologisk arealtilskud for 2021.

Nævnets vurdering af rettidighed

Nævnet lagde til grund, at klageren ved indsendelse af fællesskema 2021 den 11. april 2021 ikke havde anmodet om udbetaling af økologisk arealtilskud for de pågældende marker. Klageren anmodede først om udbetaling den 13. januar 2022, hvilket var efter fristen for indgivelse af ændringer til fællesskemaet den 15. maj 2021, jf. Bekendtgørelse om markblok, elektronisk fællesskema og elektroniske tilsagnsskemaer § 7, stk. 2. Som følge heraf fandt nævnet, at klageren ikke var berettiget til udbetaling af økologisk arealtilskud for markerne i støtteåret 2021, jf. Bekendtgørelse om økologisk arealtilskud § 34, stk. 1.

Berettigede forventninger og systemfejl

Nævnet vurderede, at de forhold, at der ikke fremkom en fejlmeddelelse i forbindelse med klagers indsendelse af fællesskema 2021, og at klageren kunne acceptere underanmeldelse af tilsagnene, ikke kunne føre til et andet resultat. Dette skyldtes, at hverken fællesskemaet eller kvitteringen for indsendelsen viste, at der var anmodet om udbetaling. Derfor havde klageren ikke en berettiget forventning om, at anmodningen var sket. Det forhold, at systemet ifølge Landbrugsstyrelsen burde have kunnet se tilsagnene, ændrede heller ikke ved dette.

Force majeure og ekstraordinære omstændigheder

Nævnet fandt heller ikke grundlag for at dispensere fra fristen under henvisning til force majeure eller ekstraordinære omstændigheder. Nævnet vurderede, at forholdet ikke havde forhindret klageren i at opfylde betingelserne for udbetaling, og at det ikke havde karakter af en ekstraordinær eller uforudsigelig omstændighed efter Bekendtgørelse om markblok, elektronisk fællesskema og elektroniske tilsagnsskemaer § 5, stk. 2, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1306/2013 artikel 2, stk. 2.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser