Planklagenævnets afgørelse om bageriproduktion i strid med lokalplan i Vordingborg
Dato
30. marts 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Vordingborg Kommunes afgørelse om, at bageriproduktion på
Lovreferencer
Vordingborg Kommune traf den 4. juni 2021 afgørelse om, at bageriproduktion til andre virksomheder på ejendommen [A1] var i overensstemmelse med lokalplan nr. C-13.1, Butiksområde ved Prins Jørgens Allé/Valdemarsgade. En gruppe beboere og ejere af ejerlejligheder i ejendommen klagede over afgørelsen til Planklagenævnet. Sagen omhandlede primært, hvorvidt bageriproduktionen var umiddelbart tilladt efter lokalplanen, jf. Planloven § 18, eller om den krævede dispensation fra lokalplanens § 3.2, samt om kommunen havde hjemmel til at give en sådan dispensation, jf. Planloven § 19.
Ejendommen og lokalplanen
Ejendommen [A1] er omfattet af lokalplan nr. C-13.1. Lokalplanens § 3.2 fastsætter, at der i stueetagen mod Prins Jørgens Allé og Valdemarsgade kun må etableres dagligvarebutik og udvalgsvarebutik. Bageriet på ejendommen producerer ud over salg i den tilknyttede bagerbutik også til andre detailforhandlere. Andelen af produktionen, der videresælges til andre forhandlere, var 59 % i 2022 og forventes at være 52,5 % i 2023. Bageriet har aktivitet både dag og nat alle ugens dage.
Planklagenævnets kompetence og klagefrist
Planklagenævnet er kompetent til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens afgørelser efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet forstod kommunens byggetilladelse som en indirekte afgørelse om, at projektet var i overensstemmelse med lokalplanen.
En klage skal normalt indgives skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 1. For indirekte afgørelser regnes fristen fra det tidspunkt, hvor klageren har fået kendskab til afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 2. Planklagenævnet vurderede, at klagerne var parter i sagen, da de bor i og ejer lejlighederne oven på bageriet og er væsentligt berørt af støjgener fra den omfattende produktion. Da klagerne ikke havde modtaget afgørelsen med individuel klagevejledning, fandt nævnet, at klagefristen endnu ikke var begyndt at løbe, og klagen var derfor indgivet rettidigt.
Vurdering af anvendelsen
Planklagenævnet fastslog, at den del af bageriet, der producerer brød til salg i den tilknyttede butik, har karakter af en dagligvarebutik og er umiddelbart tilladt efter lokalplanens § 3.2. Derimod fandt nævnet, at den del af bageriet, der anvendes til produktion af brød med henblik på videresalg til andre virksomheder, ikke har karakter af en dagligvare- eller udvalgsvarebutik. Denne anvendelse er derfor ikke i overensstemmelse med lokalplanens § 3.2 og kræver dispensation, jf. Planloven § 19.
Planklagenævnet ophævede Vordingborg Kommunes afgørelse af 4. juni 2021 om, at bageriproduktion til andre virksomheder på ejendommen [A1] var i overensstemmelse med lokalplan nr. C-13.1.
Begrundelse for afgørelsen
Nævnet fandt, at bageriets produktion af brød til videresalg til andre virksomheder ikke falder ind under lokalplanens definition af en dagligvarebutik eller udvalgsvarebutik, som er de eneste tilladte anvendelser i stueetagen ifølge lokalplanens § 3.2. Denne del af bageriets drift kræver derfor dispensation fra lokalplanen, jf. Planloven § 19.
Mulighed for dispensation
Planklagenævnet vurderede, at den ansøgte anvendelse (produktion til videresalg) ikke ligger meget tæt på den umiddelbart tilladte anvendelse til dagligvare- og udvalgsvarebutik. En dispensation fra lokalplanens § 3.2 ville derfor være i strid med planens principper, og kommunen kan således ikke meddele dispensation, jf. Planloven § 19. Kommunen må herefter beslutte, om der eventuelt skal ske retlig lovliggørelse af anvendelsen i form af en ny lokalplan for området, såfremt kommunen finder dette planlægningsmæssigt ønskeligt.
Forhold der ikke blev behandlet
Planklagenævnet behandlede ikke klagepunktet vedrørende dispensation til facadeændring og ny skiltning, da dette var omfattet af en særskilt afgørelse truffet af kommunen den 19. juni 2021. Klager over separate afgørelser skal indgives som selvstændige klager.
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser