Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til midlertidige arbejdsarealer i Lejre Kommune

Lejre Kommune meddelte den 14. februar 2022 landzonetilladelse til etablering af to midlertidige arbejdsarealer og fem midlertidige vigelommer. Disse faciliteter er tiltænkt anvendelse i forbindelse med renovering af en bro beliggende ved [A1], Roskilde. Projektet berører flere matrikler, herunder matr.nr. [F1] til [F11], som alle ligger i landzone. En del af arealerne er desuden udpeget som områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsopland, og en vigelomme er planlagt i et fredskovsareal, hvilket kræver dispensation fra skovloven. Projektet forventes at have en anlægsperiode på 18 uger, hvorefter arealerne skal retableres i deres oprindelige stand. Der skal ske ekspropriation af jord for at sikre adgang til de nødvendige arealer. Kommunen foretog naboorientering den 20. januar 2022, hvor klagerne indsendte bemærkninger, som indgik i sagsbehandlingen. Kommunen forlængede tidsfristen for arbejdets afslutning til den 31. januar 2023. To ejere af de berørte arealer har klaget over afgørelsen. Planklagenævnet har i denne sag behandlet spørgsmålene om, hvorvidt forholdet er undtaget fra kravet om landzonetilladelse, og om der kan gives landzonetilladelse til forholdet i henhold til Planlovens § 35, stk. 1.

Planklagenævnet stadfæster Lejre Kommunes afgørelse af 14. februar 2022 om landzonetilladelse til de midlertidige arbejdsarealer og vigelommer. Nævnet præciserer dog vilkåret om adgang, således at det sikres, at der skal være adgangsmulighed for alle beboere i området til deres ejendomme, herunder sikring af adgang for fritidslandbrugere til at flytte husdyr, under hele projektperioden. Dette betyder, at kommunens afgørelse fortsat er gældende med den nævnte præcisering.

Planklagenævnets vurdering af landzonetilladelse

Planklagenævnet fandt, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at der kunne gives midlertidig landzonetilladelse. Nævnet lagde vægt på projektets midlertidige karakter, dets offentlige formål i forbindelse med vedligeholdelse af en sporbærende bro, og at arealerne retableres efter brug. Det blev vurderet, at projektet ikke medfører en væsentlig forringelse af natur- og landskabsmæssige hensyn i området.

Miljømæssige hensyn og nabogener

For så vidt angår hensynet til drikkevandet og de nærtliggende brønde og boringer, fandt nævnet, at de miljømæssige hensyn var varetaget gennem kommunens tilladelse af 15. februar 2022 efter Miljøbeskyttelseslovens § 19. Denne tilladelse indeholder vilkår for jordhåndtering og bortskaffelse af forurenet jord. Nævnet vurderede endvidere, at projektet ikke medfører sådanne nabogener, at det bør medføre et afslag, især da kommunen har stillet vilkår om adgangsmulighed og ekspropriation af arealer for at håndtere terrænforskelle.

Undtagelse fra landzonetilladelse og naboorientering

Planklagenævnet fastslog, at ingen af undtagelserne fra kravet om landzonetilladelse i Planlovens § 5 u, Planlovens § 36, Planlovens § 37 og Planlovens § 38 fandt anvendelse, hvorfor det ansøgte krævede landzonetilladelse. Nævnet fandt også, at naboorienteringen var sket i overensstemmelse med Planlovens § 35, stk. 4, og at det udsendte materiale var tilstrækkeligt til at informere de berørte parter.

Bortfald af tilladelse

Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år efter Planklagenævnets afgørelse, eller hvis den ikke har været udnyttet i 5 på hinanden følgende år, jf. Planlovens § 56, stk. 2.

Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser