Ikast-Brande Kommunes lokalplan nr. 420 for boligområde ved Nordlundvej ophævet grundet mangelfuld miljøscreening og manglende miljøvurdering
Dato
15. marts 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøvurderingsloven
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Ikast-Brande Kommunes screeningsafgørelse om, at forslag
Lovreferencer
Ikast-Brande Kommune traf den 11. oktober 2021 afgørelse om, at der ikke skulle gennemføres en miljøvurdering af forslag til lokalplan nr. 420, boligområde, Nordlundvej (screeningsafgørelse). Kommunen vedtog desuden planen endeligt den 31. januar 2022. Danmarks Naturfredningsforening, Ikast-Brande, klagede over både screeningsafgørelsen og planvedtagelsen. Planklagenævnet behandlede klagen i henhold til Miljøvurderingslovens § 48, stk. 1 og Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3, som giver nævnet kompetence til at prøve retlige spørgsmål. Sagen blev behandlet efter den gældende Miljøvurderingsloven § 10 fra 2020.
Området og planlægningshistorik
Planområdet, der er ca. 15,9 ha, ligger i den nordvestlige del af Brande by i landzone og består primært af tidligere dyrkede landbrugsarealer. Området er en del af et bevaringsværdigt landskab. Lokalplan nr. 420 muliggør opførelse af ca. 100 boliger og overfører området fra landzone til byzone.
Forud for denne sag havde Ikast-Brande Kommune den 3. maj 2021 vedtaget kommuneplantillæg nr. 46 og lokalplan nr. 398 for samme område. Disse blev dog ophævet af Planklagenævnet den 9. juli 2021, da kommunen ikke havde overholdt Planlovens § 23 c om forudgående offentlighed. Efterfølgende igangsatte kommunen udarbejdelsen af lokalplan nr. 420.
Det fremgår af sagens oplysninger, at et større skovareal på ca. 1 ha i planområdets sydøstlige del blev ryddet umiddelbart efter vedtagelsen af forslag til lokalplan nr. 398 og inden udarbejdelsen af forslag til lokalplan nr. 420.
Klagepunkter og Planklagenævnets fokus
Planklagenævnet fokuserede på fire hovedspørgsmål:
- Om kommunen havde lagt de korrekte forhold til grund for miljøscreeningen.
- Om reglerne i Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 7, stk. 2 om bilag IV-arter (flagermus) var overholdt.
- Om der skulle have været foretaget en miljøvurdering af lokalplanen.
- Om lokalplanen var i strid med kommuneplanen, jf. Planlovens § 13, stk. 1, nr. 1.
Planklagenævnet behandlede ikke øvrige klagepunkter vedrørende kommuneplanens rammebestemmelser (da disse allerede var behandlet i en tidligere sag), miljøscreeningens dokumentkvalitet, skovbyggelinjer (da dette henhører under Miljø- og Fødevareklagenævnet), strukturplanens bindende karakter eller privatretlige forhold vedrørende stiforbindelser.
Planklagenævnet ophævede Ikast-Brande Kommunes screeningsafgørelse af 11. oktober 2021 og den endelige vedtagelse af lokalplan nr. 420. Dette betyder, at screeningsafgørelsen og lokalplanen ikke længere er gældende.
Begrundelse for ophævelse af screeningsafgørelsen
Planklagenævnet fandt, at kommunen havde foretaget miljøscreeningen på et forkert grundlag. Kommunen havde taget udgangspunkt i de faktiske forhold i efteråret 2021, hvor et større skovareal allerede var ryddet. Nævnet fastslog, at miljøscreeningen skulle have taget udgangspunkt i de faktiske forhold, som de forelå, inden påbegyndelsen af det projekt, som lokalplanen muliggør realisering af. Rydningen af skovområdet blev anset for at være et led i klargøringen af området til boligbebyggelse. Denne mangel udgjorde en væsentlig retlig fejl, der medførte afgørelsens ugyldighed.
Mangelfuld vurdering af bilag IV-arter (flagermus)
Nævnet vurderede, at kommunen ikke havde foretaget den fornødne vurdering i forhold til flagermus. Kommunen havde ikke inddraget de allerede fældede træers egnethed som yngle- og rasteområde for flagermus i screeningen. Desuden havde kommunen udskudt den konkrete vurdering af flagermus til et senere tidspunkt (før nedrivning og fældning), hvilket er i strid med princippet om at vurdere beskyttede arter så tidligt som muligt i beslutningsprocessen, jf. Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 7, stk. 1, nr. 1 og Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 7, stk. 2.
Krav om obligatorisk miljøvurdering
Planklagenævnet fandt, at etablering af et nyt boligområde med ca. 100 boliger på et hidtil ubebygget landbrugsareal på 15,9 ha er omfattet af Miljøvurderingsloven bilag 2, pkt. 10, litra b om anlægsarbejder i byzone. Dette udløser en pligt til at gennemføre en miljøvurdering i henhold til Miljøvurderingsloven § 8, stk. 1, nr. 1. Planforslaget var ikke omfattet af undtagelsesbestemmelsen i Miljøvurderingsloven § 8, stk. 2, nr. 1, da der ikke var tale om et mindre område eller en mindre ændring af eksisterende planlægning.
Forholdet til kommuneplanen
Nævnet fandt, at lokalplanen ikke var i strid med kommuneplan 2021-2033. Selvom området var udpeget som bevaringsværdigt landskab, var det i den gældende kommuneplan også udpeget som byudviklingsområde med konkrete rammebestemmelser for boligområde, jf. Planlovens § 11, stk. 2. De generelle retningslinjer for bevaringsværdige landskaber var ikke formuleret så konkret, at de forhindrede den aktuelle lokalplanlægning.
Konsekvenser for kommunen
Hvis kommunen ønsker at fremme planlægningen på ny, skal dette ske i overensstemmelse med følgende:
- Kommunen skal gennemføre en miljøvurdering af planen, jf. Miljøvurderingslovens § 8, stk. 1, nr. 1.
- Kommunen skal ved udarbejdelsen af miljøvurderingen tage udgangspunkt i de faktiske forhold, som forelå, inden påbegyndelsen af det projekt, som planen muliggør. Dette indebærer, at vurderingen af lokalplanens påvirkning af yngle- og rasteområder for flagermus skal foretages med udgangspunkt i planområdet, som det fremstod inden fældningen af skovarealet i planområdets sydøstlige del.
Lignende afgørelser