Ikke medhold i klage over afgørelse om ikke miljøvurderingspligt for etablering og drift af affaldssorteringsplads
Dato
26. september 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøvurdering af konkrete projekter
Højdepunkt
Ikke medhold i klage over afgørelse om ikke miljøvurderingspligt for etablering og
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Kolding Kommunes afgørelse af 14. september 2021, hvor kommunen fastslog, at etablering og drift af en plads til affaldssortering og opbevaring af affald og containere på to matrikler i Almind ikke var omfattet af krav om miljøvurdering og § 25-tilladelse. Projektet dækker et samlet areal på ca. 50.500 m², opdelt i seks etaper, hvoraf de første tre etableres på den ene matrikel og de resterende tre på den anden. Bygherren driver allerede en affaldsbehandlingsvirksomhed i et tilstødende område.
Klagerens anbringender
En nærliggende virksomhed klagede den 11. oktober 2021 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klageren anførte primært, at:
- Projektet var opdelt i strid med Miljøvurderingsloven.
- Vilkår i miljøgodkendelsen vedrørende støv og slagge var utilstrækkelige til at understøtte screeningsafgørelsen.
- Der manglede en vurdering af affaldsmængder, trafikbelastning og kumulativ påvirkning af grundvand.
Klageren anmodede om fremrykket sagsbehandling eller opsættende virkning, men nævnet valgte at realitetsbehandle sagen. Det bemærkes, at Miljø- og Fødevareklagenævnet tidligere, den 23. juni 2021, havde ophævet og hjemvist Kolding Kommunes afgørelser vedrørende samme projekt efter Miljøvurderingslovens § 21 og Miljøbeskyttelseslovens § 19 og Miljøbeskyttelseslovens § 33.
Kolding Kommunes vurdering og bemærkninger
Kolding Kommune baserede sin afgørelse på, at projektet var omfattet af Miljøvurderingslovens bilag 2, punkt 10, litra a (anlægsarbejder i erhvervsområder) og Miljøvurderingslovens bilag 2, punkt 11, litra b (anlæg til bortskaffelse af affald). Kommunen vurderede, at projektet ikke forventedes at have væsentlige miljøpåvirkninger. Kommunen oplyste, at anlægsarbejdet ikke måtte medføre væsentlige støvgener, og at slaggen ville blive indkapslet af 2 meter ren jord og asfaltering for at forhindre grundvandskontakt. Vedrørende projektopdeling fastholdt kommunen, at screeningen dækkede etablering og drift af etape 1-3, og at der var taget højde for fremtidige aktiviteter på etape 4-6, med en ny screening planlagt, når disse blev konkretiseret. Kommunen oplyste desuden, at til- og frakørsel primært ville ske via et industrikvarter, og at affaldsmængder endnu ikke var kendte.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet afgørelse efter Miljøvurderingslovens § 21, jf. Miljøvurderingslovens § 49, stk. 1. Nævnet giver ikke medhold i klagen over Kolding Kommunes afgørelse af 14. september 2021.
Nævnets prøvelse og rammer
Nævnet har begrænset sin prøvelse til de retlige spørgsmål, som omfatter lovligheden og gyldigheden af afgørelsen, herunder fortolkning af lovbestemmelser og overholdelse af forvaltningsretlige regler. Nævnet kan ikke tage stilling til skønsmæssige spørgsmål, såsom om en afgørelse er hensigtsmæssig eller rimelig.
Vurdering af screeningsafgørelsen
Det følger af Miljøvurderingslovens § 15, stk. 1, at projekter med forventede væsentlige miljøpåvirkninger kræver miljøvurdering og tilladelse. Projekter omfattet af Miljøvurderingslovens bilag 2 kræver miljøvurdering, hvis en screeningsafgørelse efter Miljøvurderingslovens § 21 fastslår væsentlige indvirkninger. Screeningen skal tage hensyn til kriterierne i Miljøvurderingslovens bilag 6.
Miljø- og Fødevareklagenævnet finder ikke grundlag for at tilsidesætte Kolding Kommunes vurdering af, at projektet ikke forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet og dermed ikke udløser krav om miljøvurdering og § 25-tilladelse. Nævnet lagde vægt på, at en screening er en foreløbig vurdering af, hvorvidt en væsentlig indvirkning kan forventes.
Projektopdeling og vilkår
Nævnet fandt ikke grundlag for at antage, at der var foretaget en ulovlig opdeling af projektet. Afgørelsen omfattede etablering og drift af etape 1-3, og selvom etape 4-6 ikke var konkretiseret, var der taget højde for en senere inddragelse af dette areal til lignende formål. Kommunen havde oplyst, at en ny screening ville blive foretaget, når etape 4-6 blev tilstrækkeligt konkretiseret. Nævnet bemærkede, at screeningsafgørelsen af 14. september 2021 var truffet på grundlag af det oprindeligt ansøgte projekt.
Vedrørende påvirkningen fra støv og slagge lagde nævnet vægt på Kolding Kommunes vurdering af, at projektet kun forventes at medføre mindre støvgener, og at overfladevand ville blive anvendt til støvbekæmpelse. Kommunen havde også vurderet, at anvendelse af slagge til bundsikring ikke ville påvirke grundvandsforekomster på grund af opbygningsmetoden. Nævnet fandt inden for rammerne af en retlig prøvelse ikke anledning til at tilsidesætte disse vurderinger eller antage en utilstrækkelig vurdering af kumulative påvirkninger af drikkevandsinteresser. Endelig lagde nævnet vægt på, at til- og frakørsel primært ville foregå gennem et industrikvarter, der er indrettet til formålet.
Lignende afgørelser