Command Palette

Search for a command to run...

Ophævelse og hjemvisning af Kystdirektoratets afgørelse om tilladelse til etablering af Marina City

Dato

31. maj 2023

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Kystbeskyttelsesloven

Højdepunkt

Ophævelse og hjemvisning i sag om Kystdirektoratets tilladelse til etablering af

Lovreferencer

Bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet § 2, stk. 1Bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet § 3, stk. 1Bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet § 4Bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet § 7, stk. 1 og 2Bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet § 11, stk. 1Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet § 2, stk. 6Bekendtgørelse om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter § 10Forvaltningsloven § 22Forvaltningsloven § 24, stk. 1Kystbeskyttelsesloven § 16a, stk. 1Kystbeskyttelsesloven § 18, stk. 1Kystbeskyttelsesloven § 18b, stk. 1Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 3, stk. 1Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1 og 2Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1Miljøvurderingsloven § 15, stk. 4Miljøvurderingsloven § 25Miljøvurderingsloven § 49, stk. 4Planloven § 15a

Sagen omhandler Kystdirektoratets afgørelse af 7. juli 2021 vedrørende etablering af Marina City på søterritoriet i Kolding Kommune. Projektet indebærer en udvidelse af den eksisterende lystbådehavn, Marina Syd, til ca. 1.000 bådpladser, etablering af en ny bydel med boliger og servicefunktioner på eksisterende landareal, samt anlæggelse af en havnepromenade med maritime faciliteter på nyopfyldt areal. Det samlede opfyldningsareal andrager ca. 80.000 m², hvoraf en del kan anvendes med lettere forurenede materialer. Projektet omfatter også uddybning, hvor opgravet havbundsmateriale skal bortskaffes ved klapning.

Kystdirektoratets afgørelser

Kystdirektoratet, som er VVM-myndighed for havnedelen, traf tre afgørelser:

Kystdirektoratet begrundede tilladelsen med, at der ikke syntes at være væsentlige hensyn, der talte imod projektet, og at miljørapporten viste, at projektet ikke ville medføre væsentlige negative miljøpåvirkninger. Vedrørende Natura 2000-områder, herunder N112 Lillebælt, vurderede direktoratet, at der ikke ville ske væsentlig forringelse af naturtyper eller levesteder, og at arter som marsvin, odder og flagermus ikke ville blive væsentligt påvirket, bl.a. ved brug af "soft start"-procedure ved ramningsaktiviteter. Ophævelsen af vilkåret fra 1976 blev begrundet med, at arealet var overgået permanent til land, og at der ikke var andre forhold, der talte imod.

Klagen og dens indhold

En lokal forening påklagede afgørelserne til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 15. juli 2021. Klager anførte navnlig, at tilladelsen var ugyldig på grund af væsentlige mangler, og at Kystdirektoratet ikke havde hjemmel til at ophæve vilkår for anvendelsen af det tidligere opfyldte areal. Klager henviste til, at der ikke var tilstrækkelig begrundelse for projektet, især boligbyggeriet og det store opfyld, og at projektet var mødt med massive protester. Det blev også anført, at Kystdirektoratet burde have foretaget en helhedsvurdering af projektets konsekvenser, herunder skader på natur og miljø i Kolding Fjord og Lillebælt.

Klager kritiserede desuden sagsbehandlingen vedrørende ophævelsen af vilkåret fra 1976, idet tilladelsen ikke havde indgået i de forberedende høringsprocesser, og at ophævelse kun burde ske efter ansøgning og med forudgående høringer. Kystdirektoratet bemærkede i sit svar, at miljørapporten dækkede klapning af materiale, og at ophævelsen af vilkåret ikke krævede forudgående offentlig høring, da det skete med hjemmel i Kystbeskyttelsesloven § 16 a.

Nye oplysninger

Under sagens behandling ophævede Planklagenævnet den 16. november 2022 lokalplan nr. 0042-21, "Marina City - et blandet byområde og lystbådehavn", da den var i strid med Planloven § 15 a og Kolding Kommune ikke havde foretaget tilstrækkelige undersøgelser vedrørende luftforurening i planområdet.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet klagen over Kystdirektoratets afgørelser af 7. juli 2021. Nævnets prøvelse er begrænset til retlige spørgsmål i henhold til Kystbeskyttelsesloven § 18, stk. 1 og Bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet § 11, stk. 1. Nævnet har fokuseret på Natura 2000-væsentlighedsvurderingen og ophævelsen af vilkår fra Trafikministeriets tilladelse af 1976.

Natura 2000-væsentlighedsvurderingen

Nævnet fandt, at Kystdirektoratets væsentlighedsvurdering led af en væsentlig retlig mangel. Kystdirektoratet havde i sin vurdering af projektets påvirkning af Natura 2000-område N112: Lillebælt taget hensyn til afhjælpende foranstaltninger, specifikt anvendelsen af "soft start"-procedure ved ramningsaktiviteter. Dette er i strid med EU-Domstolens praksis, som fastslår, at foranstaltninger, der har til formål at undgå eller reducere skadelige virkninger på et Natura 2000-område, ikke kan tages i betragtning i forbindelse med en væsentlighedsvurdering efter Habitatdirektivets artikel 6, stk. 3. En sådan forudsætning indikerer, at en væsentlig påvirkning er sandsynlig, og dermed kræves en fuld konsekvensvurdering.

Ophævelse af vilkår fra Trafikministeriets tilladelse af 1976

Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at Kystdirektoratets afgørelse om ophævelse af vilkåret fra Trafikministeriets tilladelse af 10. november 1976 ikke opfyldte begrundelseskravet i Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, stk. 1. Afgørelsen indeholdt ikke en angivelse af de hovedhensyn, der havde været bestemmende for Kystdirektoratets administrative skøn, men konstaterede blot, at der ikke syntes at være forhold, der talte imod afgørelsens udfald. En mangelfuld begrundelse anses for en væsentlig retlig mangel.

Afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Kystdirektoratets afgørelse af 7. juli 2021 om, at der ikke skal udarbejdes en konsekvensvurdering for etablering af Marina City på søterritoriet. Som følge heraf ophæves tillige Kystdirektoratets tilladelse til etablering af Marina City på søterritoriet. Sagen hjemvises til fornyet behandling i førsteinstansen.

Nævnet ophæver desuden Kystdirektoratets afgørelse af 7. juli 2021 om ophævelse af vilkår for anvendelsen af tidligere opfyldt areal på søterritoriet som fastsat i Trafikministeriets tilladelse af 10. november 1976. Denne del af sagen hjemvises ligeledes til fornyet behandling i førsteinstansen.

Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Nævnet har desuden anmodet Kystdirektoratet om at redegøre for forhold vedrørende strandbeskyttelseslinjen på det allerede opfyldte areal i forbindelse med den fornyede behandling.

Lignende afgørelser