Command Palette

Search for a command to run...

Tilladelse til lystbådehavn ved Knudshoved Færgehavn ophævet grundet mangelfuld habitatkonsekvensvurdering

Dato

30. juni 2017

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Kystbeskyttelsesloven

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Kystdirektoratets tilladelse til anlæg af en lystbådehavn i den

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Kystdirektoratets tilladelse til anlæg af en lystbådehavn med op til 2.800 bådpladser i den tidligere Knudshoved Færgehavn. Klagen blev indbragt af Danmarks Naturfredningsforening, der anførte, at habitatkonsekvensvurderingen var mangelfuld, og at tilladelsen var i strid med kystbeskyttelseslovens § 18 a, stk. 2. Sagen omhandler Natura 2000-området "Centrale Storebælt og Vresen", der er udpeget for bl.a. marsvin.

Baggrund for ansøgningen

  • Virksomheden ønskede at etablere en lystbådehavn med 2.800 pladser inden for de eksisterende moler ved Knudshoved Færgehavn.
  • Projektet ligger tæt op ad Natura 2000-området "Centrale Storebælt og Vresen", der bl.a. er udpeget for marsvin.
  • Kystdirektoratet havde tidligere givet tilladelse til en lystbådehavn med 500 pladser, men ansøger ønskede nu at udvide kapaciteten.

Konsekvensvurdering

  • Rådgivningsfirmaet [virksomhed3] udarbejdede en konsekvensvurdering, der konkluderede, at projektet kunne have en væsentlig påvirkning på Natura 2000-områderne.
  • Konsekvensvurderingen vurderede projektets effekter i anlægs- og driftsfasen samt de kumulative effekter.
  • Naturstyrelsen anførte, at konsekvensvurderingen ikke godtgjorde, at etableringen af 2.800 bådpladser ikke ville skade udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området.

Kystdirektoratets afgørelse

  • Kystdirektoratet meddelte tilladelse til anlæggelse af en lystbådehavn med op til 2.800 bådpladser.
  • Tilladelsen var betinget af, at der blev nedsat en følgegruppe af eksperter og myndigheder, der løbende skulle følge udviklingen i marsvinebestanden.
  • Kystdirektoratet begrundede afgørelsen med, at projektet kunne realiseres uden væsentlig påvirkning af natur eller miljø, og at en følgegruppe kunne sikre mod skadelige virkninger.

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Kystdirektoratets afgørelse og hjemviste sagen til fornyet behandling. Nævnet fandt, at Kystdirektoratets afgørelse ikke var i overensstemmelse med habitatdirektivet og EU-domstolens praksis, da tilladelsen var givet under forudsætning af en efterfølgende overvågning af marsvinebestanden.

Begrundelse for afgørelsen

  • Et flertal i Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at Kystdirektoratet havde vurderet, at det ikke på grundlag af den tilvejebragte konsekvensvurdering kunne afvises, at der sker skade på Natura 2000-området som følge af projektet.
  • Nævnet henviste til EU-domstolens praksis, hvorefter der på afgørelsestidspunktet, ud fra et videnskabeligt synspunkt, ikke må foreligge nogen rimelig tvivl i forhold til skadevirkninger for det omhandlede områdes integritet.
  • Da Kystdirektoratet havde betinget tilladelsen af en efterfølgende overvågning, led afgørelsen af en retlig mangel og var derfor ugyldig.

Relevante retsregler

Lignende afgørelser