Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage fra Miljøforening Midtsjælland over Holbæk Kommunes miljøtilladelse af 17. juni 2021 til udvidelse af et svinebrug. Tilladelsen indebar en overgang til ny regulering baseret på produktionsareal (stipladsmodellen) og omfattede et samlet produktionsareal på 3.132 m² til en blandet produktion af søer, smågrise og slagtesvin. Projektet inkluderede mindre ændringer i eksisterende stalde samt etablering af en ny to-klimastald på 524 m² med et produktionsareal på 338 m².

Klager anførte en række punkter, der ifølge dem var mangelfuldt eller forkert behandlet i tilladelsen.

Klagepunkter

  • Husdyrbrugets årlige ammoniakemission ville overstige 3.500 kg NH3-N pr. år, hvilket klager mente var i strid med Husdyrbruglovens § 16 b.
  • Holbæk Kommune burde have krævet en miljøkonsekvensrapport.
  • Husdyrbruget drives i samdrift med adskillige andre husdyrbrug i området, hvilket ikke var inddraget i vurderingen.
  • Den nye staldbygning var overdimensioneret og ikke erhvervsmæssig nødvendig.
  • Antallet af transporter var ikke fyldestgørende eller retvisende, og der var ikke fastsat tilstrækkelige vilkår til at imødegå gener fra tunge transporter.
  • Tilladelsens støjvilkår skulle præciseres til 40 dB(A) om natten.
  • Der var risiko for menneskers sundhed som følge af udledning og spredning af ammoniak, bakterier (herunder MRSA), virus, pesticider og kemiske stoffer.
  • Kommunen havde ikke ført tilstrækkeligt tilsyn med mulig overproduktion, og der manglede vilkår for håndtering af regnvand og beskyttelse af drikkevandsinteresser.

Holbæk Kommune fastholdt sin afgørelse og henviste til, at de fleste klagepunkter var besvaret i en hvidbog. Kommunen vurderede, at der kun i særlige tilfælde kunne kræves en miljøkonsekvensrapport for en tilladelse efter Husdyrbruglovens § 16 b, og at dette ikke var tilfældet her, da det generelle beskyttelsesniveau for ammoniak og lugt var overholdt.

Under sagens behandling oplyste Holbæk Kommune, at husdyrbruget havde nedlagt sin møddingsplads og fremover kun ville producere flydende husdyrgødning i stald 9. Dette medførte en fornyet beregning af ammoniakemissionen.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Holbæk Kommunes miljøtilladelse med visse ændringer og ophævelser af vilkår.

Fastlæggelse af staldindretning og ammoniakemission

Nævnet foretog en fornyet beregning af ammoniakemissionen, idet husdyrbrugets møddingsplads var nedlagt, og stald 9 fremover kun producerede flydende husdyrgødning. Den korrigerede beregning viste en ammoniakemission på 3.055 kg NH3-N pr. år, hvilket er under godkendelsesgrænsen på 3.500 kg NH3-N pr. år fastsat i Husdyrbruglovens § 16 a, stk. 1. Projektet var derfor tilladelsespligtigt efter Husdyrbruglovens § 16 b.

Som følge af den nedlagte møddingsplads ophævede nævnet vilkår 15, 16 og 17. Vilkår 18 om opbevaringskapacitet blev også ophævet, da krav herom er generelt reguleret i Husdyrgødningsbekendtgørelsen, og der ikke var konkrete forhold, der nødvendiggjorde yderligere vilkårsstillelse.

Kravet om anvendelse af BAT

Nævnet genberegnede husdyrbrugets maksimale ammoniakemission (BAT-kravet) til 3.060 kg NH3-N pr. år, idet de mindre udvidelser af produktionsarealet i stald 3 og 7 blev betragtet som nye arealer, og møddingspladsen blev fjernet fra beregningen. Da den faktiske emission på 3.055 kg NH3-N pr. år var under BAT-kravet, fandt nævnet, at husdyrbruget levede op til kravet om anvendelse af den bedste tilgængelige teknik, jf. Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 25, stk. 1.

Tilladelsens omfang – samdrift

Nævnet vurderede, om husdyrbruget skulle godkendes samlet med andre husdyrbrug i henhold til [Husdyrbruglovens § 16 c]. Nævnet fandt, at de anførte ejendomme ikke var teknisk og forureningsmæssigt forbundne, da de var fysisk adskilte, havde selvstændige anlæg, og lugtkonsekvenszonen ikke dækkede de fjernere ejendomme. Der var derfor ikke grundlag for at kræve samlet godkendelse.

Krav om miljøkonsekvensrapport

Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Holbæk Kommunes vurdering af, at der ikke var behov for en miljøkonsekvensrapport. Dette skyldtes, at det ansøgte projekt ikke medførte væsentlige virkninger på miljøet, og at beskyttelsesniveauerne for ammoniak og lugt var overholdt. Krav om miljøkonsekvensrapport er ikke obligatorisk for tilladelser efter Husdyrbruglovens § 16 b, medmindre der er tale om helt særlige tilfælde, jf. Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 4, stk. 4.

Den nye staldbygnings erhvervsmæssige nødvendighed

Den nye staldbygning (stald 12) på 524 m² bruttoareal og 338 m² produktionsareal blev anset for erhvervsmæssigt nødvendig for ejendommens drift som landbrugsejendom. Nævnet lagde vægt på, at tilbygningen ikke var væsentligt større end produktionsarealet, ikke havde industrilignende karakter, og at der ikke var eksisterende bygninger, der kunne anvendes til formålet, jf. Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 39, stk. 3.

Støjgener

Nævnet var enig med kommunen i, at de vejledende grænseværdier for støj i Miljøstyrelsens vejledning nr. 5/1984 for områdetype 3 (blandet bolig- og erhverv) skulle anvendes, herunder en maksimalværdi på 55 dB(A) om natten. Nævnet ophævede dog den del af vilkår 24, der tillod overskridelse af den maksimale støjgrænse fire gange årligt i aften- eller nattetimerne i forbindelse med udbringning af husdyrgødning og høst, da en sådan fravigelse krævede en særlig begrundelse og fastsættelse af acceptabel overskridelse.

Transportgener

Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af transportgener. Med ca. 447 transporter årligt (ca. 1,2 om dagen) blev det vurderet, at dette var et forventeligt niveau i landzonen og ikke medførte væsentlige miljømæssige gener. Nævnet bemærkede, at støj fra almindelig vejtrafik på offentlig vej ikke skulle medtages i vurderingen af husdyrbrugets samlede støjpåvirkning, og at regulering af lokalt vejnet falder uden for Husdyrbrugloven.

Afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Holbæk Kommunes afgørelse af 17. juni 2021 med følgende ændringer:

  • Vilkår 15, 16, 17 og 18 blev ophævet.
  • Vilkår 24 blev ændret, således at den del, der tillod overskridelse af støjgrænsen fire gange årligt, blev fjernet. Desuden blev der tilføjet præciseringer om opholdsareal og referencetidsrum.

Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet senest 6 år efter Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse, jf. Husdyrbruglovens § 59 a, stk. 1. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6.

Lignende afgørelser