Command Palette

Search for a command to run...

Frederikshavn Kommune meddelte den 24. januar 2007 miljøgodkendelse til et svinebrug på [A1], 9900 Frederikshavn. Godkendelsen blev meddelt i henhold til Miljøbeskyttelsesloven § 33 og indebar en ændring og udvidelse af husdyrbrugets produktion til udelukkende slagtesvin.

Revurdering og Klager

Den 11. oktober 2017 revurderede Frederikshavn Kommune miljøgodkendelsen, da husdyrbruget ikke levede op til kravet om maksimal totaldeposition af ammoniak til kategori 1-natur. Kommunen fastsatte en frist for opfyldelse til senest udgangen af 2027, baseret på en vurdering af staldanlæggets restlevetid på 20 år fra renoveringen i 2007.

Afgørelsen blev påklaget af husdyrbrugets ejer (klager 1), der anførte uenighed i kommunens fastlæggelse af ejendommens lovlige dyrehold og antallet af stipladser. Danmarks Naturfredningsforening (klager 2) påklagede afgørelsen med den begrundelse, at fristen for opfyldelse af totaldepositionskravet burde fastsættes på baggrund af en restlevetid på 15 år.

Nye Oplysninger og Beregninger

Miljø- og Fødevareklagenævnet anmodede Frederikshavn Kommune om at uddybe grundlaget for fastlæggelsen af staldanlæggets restlevetid og om at genberegne ammoniakdepositionen efter reglerne i den nye Husdyrbrugloven. Kommunen oplyste, at beregningerne i revurderingen var foretaget efter den gamle husdyrbruglov, og at nye beregninger viste en generelt højere totaldeposition. Kommunen vurderede dog, at det ikke var proportionalt at påbyde totaldepositionskravet opfyldt øjeblikkeligt, da det ville kræve omfattende ændringer i staldindretning, ny teknologi eller overdækning af gyllebeholderen.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Frederikshavn Kommunes afgørelse af 11. oktober 2017 om revurdering af miljøgodkendelse til svinebruget, dog med en ændring af vilkår C.

Den Juridiske Ramme og Ammoniakdeposition

Nævnet bemærkede, at tilsynsmyndigheden kan meddele påbud om nedbringelse af forurening efter Husdyrbrugloven § 39, stk. 1, og at vilkår kan ændres efter 8 år, jf. Husdyrbrugloven § 40, stk. 1 og Husdyrbrugloven § 41. Disse regler finder også anvendelse på ældre godkendelser, jf. Husdyrbrugloven § 43a, stk. 1. Revurderingen skal sikre overholdelse af totaldepositionskrav for ammoniak til kategori 1- og 2-natur, jf. Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 39, stk. 2. Hvis kravet ikke kan opfyldes straks, skal en frist fastsættes under hensyn til staldanlæggets restlevetid, jf. Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 39, stk. 7.

Krav til ammoniakdeposition til kategori 1-natur er fastsat i Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 26, hvor grænseværdien afhænger af antallet af andre husdyrbrug i nærheden. Nævnet fandt, at der for samtlige naturområder omkring husdyrbruget skulle medregnes kumulation fra mindst tre andre husdyrbrug, hvorfor kravet til maksimal totaldeposition skulle fastsættes til 0,2 kg N/ha/år til samtlige kategori 1-naturområder, jf. Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 26, stk. 1, nr. 1. Nævnets egne beregninger viste, at totaldepositionen af ammoniak fra husdyrbruget til de omkringliggende kategori 1-naturområder var 0,7-1,3 kg N/ha/år, hvilket bekræftede, at husdyrbruget ikke levede op til kravet.

Fastsættelse af Frist for Overholdelse

Et flertal i nævnet fastslog, at fristen for overholdelse af totaldepositionskravet for stald 1 skulle fastsættes med udgangspunkt i renoveringstidspunktet i 2007, mens fristen for stald 4 skulle fastsættes med udgangspunkt i etableringstidspunktet i 1972. Nævnet var enig med kommunen i, at fristen skulle fastsættes til 20 år. Henset til, at husdyrbrugets ejer ved Frederikshavn Kommunes afgørelse var blevet stillet i udsigt, at kravet for begge stalde først skulle opfyldes i 2027, ændrede flertallet vilkår C, så fristen for stald 4 forlænges til udgangen af 2021.

Et mindretal (Keld Mortensen) fandt, at fristen for stald 1 skulle fastsættes til 2022, under hensyntagen til den markante overskridelse af totaldepositionskravet. Et andet mindretal (Esben Oddershede) fandt, at afgørelsen skulle ophæves og hjemvises, da kommunen ikke havde inddraget anlæggenes belåning og regnskabsmæssige værdi i fastsættelsen af restlevetiden.

Endelig Afgørelse og Vilkår

Nævnet konstaterede, at den samlede ammoniakemission fra husdyrbrugets stalde og lager skulle reduceres til 398 kg N/år for at overholde kravet på 0,2 kg N/ha/år. Da kravet for stald 4 skulle opfyldes i 2021, skulle emissionen reduceres med 940 kg N/år til 1.074 kg N/år på dette tidspunkt. Den fulde reduktion til 398 kg N/år skulle opnås senest ved udgangen af 2027. Vilkår C blev ændret i overensstemmelse hermed:

"Den samlede ammoniakemission fra husdyrbrugets stalde og lager skal senest ved udgangen af 2021 være reduceret til 1.074 kg N/år, og senest ved udgangen af 2027 være reduceret til 398 kg N/år. Redegørelse og dokumentation for, at kravet til maksimal ammoniakemission overholdes, skal indsendes til tilsynsmyndigheden ved udgangen af henholdsvis 2021 og 2027."

Det Tilladte Dyrehold og Gebyr

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at Frederikshavn Kommunes nedskrivning af dyreholdet var et led i kommunens tilsynsvirksomhed. Afgørelser truffet som led i tilsyn kan ikke påklages til nævnet, jf. Husdyrbrugloven § 48, stk. 2 og Miljøbeskyttelsesloven § 69, stk. 3. Klage over kommunens tilsyn kan indgives til Ankestyrelsen, jf. Kommunernes styrelseslov.

De indbetalte klagegebyrer tilbagebetales som følge af afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 1.

Lignende afgørelser