Stadfæstelse af landzonetilladelse til opførelse af nyt sommerhus i landzone og kystnærhedszone
Dato
17. januar 2022
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Frederikssund Kommunes landzonetilladelse til opførelse af
Sagen omhandler en klage fra en nabo over Frederikssund Kommunes landzonetilladelse til opførelse af et nyt sommerhus på 78,5 m² på en ejendom, hvor der i forvejen ligger et ældre sommerhus på 64 m². Det nye sommerhus ønskes opført ca. 60 meter fra det eksisterende.
Områdets planmæssige status
Ejendommen ligger i landzone og inden for kystnærhedszonen. Den er desuden omfattet af flere beskyttelseshensyn ifølge kommuneplanen:
- Værdifuldt kulturmiljø
- Bevaringsværdigt landskab
- Større sammenhængende landskab
- 100 m fortidsmindebeskyttelseslinje
Klagens hovedpunkter
Klageren anførte, at det nye sommerhus afviger fra det eksisterende i både udformning, beliggenhed og størrelse. Der blev udtrykt bekymring for, at byggeriet ville være meget synligt i landskabet, især fra en nærliggende gravhøj, og at en tilladelse kunne skabe uønsket præcedens. Klageren påpegede også, at den nye placering var på et muligt uregistreret fortidsminde.
Kommunens begrundelse og undersøgelser
Frederikssund Kommune begrundede tilladelsen med, at den nye placering var mere hensigtsmæssig i forhold til fortidsmindet, da sommerhuset ville ligge bag eksisterende byggeri set fra mindet. Kommunen vurderede, at flytningen ikke ville have en væsentlig negativ indvirkning på oplevelsen af landskabet eller kulturmiljøet. Efterfølgende undersøgelser foretaget af Roskilde Museum (ROMU) konkluderede, at de fundne sten på byggegrunden ikke udgjorde et fortidsminde, der krævede yderligere arkæologiske undersøgelser.
Planklagenævnet stadfæster Frederikssund Kommunes afgørelse og fastholder dermed landzonetilladelsen. Det betyder, at kommunens afgørelse fortsat gælder.
Generelt om sommerhuse i landzone
Efter Planloven § 35, stk. 1, kræver nybyggeri i landzone en tilladelse. Hovedreglen er, at sommerhuse skal placeres i udlagte sommerhusområder for at undgå byspredning og beskytte det åbne land. Praksis tillader dog normalt, at et eksisterende sommerhus erstattes af et nyt. Hvis det nye sommerhus, som i denne sag, ønskes opført med en anden placering, forudsætter en tilladelse, at den nye placering er mindst lige så hensigtsmæssig som den hidtidige, vurderet ud fra landskabelige og andre planlægningsmæssige hensyn.
Særlige hensyn i kystnærhedszonen
Da ejendommen ligger i kystnærhedszonen, skal der lægges særlig vægt på de landskabelige, naturmæssige og rekreative interesser, jf. Planloven § 5 a, stk. 1. Tilladelser kan kun gives, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning for kystområdets beskyttelsesinteresser.
Planklagenævnets vurdering af sagen
Planklagenævnet finder ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering. Nævnet lægger vægt på følgende punkter:
- Kommunen har vurderet, at den nye placering er mere hensigtsmæssig for både fortidsmindet og landskabet.
- Det nye sommerhus vil fremstå i visuel sammenhæng med eksisterende bebyggelse på naboejendommen.
- Forøgelsen af etagearealet er ikke af en sådan karakter, at sommerhuset får karakter af helårsbeboelse eller medfører en væsentlig påvirkning af omgivelserne.
På denne baggrund stadfæster Planklagenævnet kommunens afgørelse.
Lignende afgørelser