Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afvisning af klage over landzonetilladelse grundet overskredet klagefrist

Sagen omhandler en klage over Langeland Kommunes afgørelse af 12. november 2018, hvor kommunen forlængede en landzonetilladelse til opførelse af bolig og samtidig gav landzonetilladelse til midlertidig opstilling af mandskabsvogne på ejendommen A1, 5932 Humble, matr.nr. F1. Klageren har indgivet klage over denne afgørelse, idet klageren gør gældende, at afgørelsen er uklar.

Sagens baggrund og kommunens afgørelse

I 2015 havde Langeland Kommune oprindeligt givet de tidligere ejere af ejendommen landzonetilladelse til opførelse af en bolig som erstatning for nedrevne bygninger. Den 12. november 2018 forlængede kommunen denne tilladelse og gav desuden tilladelse til midlertidig opstilling af mandskabsvogne.

Kommunens afgørelse blev sendt til ansøgeren via e-mail den 9. november 2018 og offentliggjort den 12. november 2018. Af afgørelsen fremgik det tydeligt, at klagefristen var 4 uger fra offentliggørelsen, hvilket betød, at fristen udløb den 10. december 2018. Det blev også oplyst, at klagen skulle indgives via klageportalen.

Klagens indgivelse

Klagen blev indgivet den 21. maj 2021 via klageportalen, hvilket var betydeligt efter den oplyste klagefrist. Klageren anførte i klagen, at afgørelsen af 12. november 2018 var uklar.

Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet. Nævnet lagde til grund, at det var landzonetilladelsen af 12. november 2018, der blev påklaget, da der ikke var truffet efterfølgende afgørelser vedrørende ejendommen.

Regler for klagefrist

En kommunes afgørelse om landzonetilladelse kan påklages til Planklagenævnet i henhold til Planloven § 58, stk. 1, nr. 1. Ifølge Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 1, skal en klage indgives skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Hvis afgørelsen er offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen dog altid fra bekendtgørelsen, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 2. Klagefristen forlænges til den følgende hverdag, hvis den udløber på en lørdag eller helligdag.

Det er et generelt forvaltningsretligt princip, at klagefristen først begynder at løbe, når parten har modtaget afgørelsen med korrekt klagevejledning. Klagefristen suspenderes også, hvis klageren havde krav på særskilt underretning efter Planloven § 26, Planloven § 31 og Planloven § 35, stk. 6.

Klagefristens anvendelse i den konkrete sag

Planklagenævnet fastslog, at klagefristen i denne sag skulle beregnes fra den 12. november 2018, da afgørelsen blev offentliggjort. Dette betød, at klagefristen udløb den 10. december 2018. Da klagen først blev indgivet den 21. maj 2021, var den indgivet for sent. Nævnet bemærkede, at kommunen havde vejledt korrekt om klagefristen og indgivelsesmåden, og der forelå ingen undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde den sene indgivelse.

Planklagenævnets praksis vedrørende overskridelse af klagefrister er restriktiv, og en for sent indgivet klage afvises normalt. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Det indbetalte klagegebyr vil blive tilbagebetalt.

Lignende afgørelser