Command Palette

Search for a command to run...

Afvisning af klage over screeningsafgørelse på grund af overskredet klagefrist

Gribskov Kommune traf den 16. april 2021 en screeningsafgørelse vedrørende forslag til lokalplan nr. 309.07, Campingplads og Badehotel i Dronningmølle, samt forslag til kommuneplantillæg nr. 38, Campingplads ved Dronningmølle. Kommunen vurderede, at der ikke skulle ske en miljøvurdering af disse planforslag. Afgørelsen blev offentliggjort på kommunens hjemmeside samme dag, med en angivelse af en klagefrist på 4 uger, og at klager skulle indsendes via klageportalen. En nabo til planområdet indgav en klage via klageportalen den 16. maj 2021. Planklagenævnet har desuden modtaget andre klager over afgørelsen, som er indgivet rettidigt og vil blive behandlet.

Klagefristens beregning

Planklagenævnet fastslog, at en kommunes screeningsafgørelse i forhold til planer vedtaget efter planloven kan påklages i henhold til Miljøvurderingsloven § 48, stk. 1. En klage skal indgives skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Hvis afgørelsen er offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen dog altid fra bekendtgørelsen, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 1 og Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 2.

Nævnet bemærkede, at der ikke i Miljøvurderingsloven § 33 er fastsat regler om særskilt underretning i forbindelse med offentliggørelse af en screeningsafgørelse. Derfor havde kommunen ikke pligt til at sende afgørelsen særskilt til klageren.

Konkret vurdering og afgørelse

Klagefristen i denne sag skulle beregnes fra den 16. april 2021, hvor afgørelsen blev offentliggjort på kommunens hjemmeside. Dette betød, at klagefristen udløb den 14. maj 2021. Da klagen blev indgivet den 16. maj 2021, var den indgivet for sent. Kommunen havde vejledt korrekt om klageprocessen, og der forelå ingen undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde fristoverskridelsen. Planklagenævnets praksis med hensyn til overskridelse af klagefrister er restriktiv, og en for sent indgivet klage afvises normalt, selv ved en kort overskridelse.

På baggrund heraf afviste Planklagenævnet at behandle klagen. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.

Lignende afgørelser