Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om afslag på støtte til unge landbrugere for 2020

Sagen omhandler en klage over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 20. januar 2021, som afviste en ansøgning om grundbetaling, grøn støtte og støtte til unge landbrugere for 2020. Klager, et aktieselskab, havde ansøgt om støtte og oplyst, at den unge landbruger var tegningsberettiget og ejede en del af kapitalandelene i selskabet.

Landbrugsstyrelsen anmodede om yderligere dokumentation vedrørende den unge landbrugers faktiske og langsigtede kontrol over virksomheden. Klager indsendte et dokument, der angav, at den unge landbruger havde det fulde ansvar for markbruget i 2020, men styrelsen fandt dette utilstrækkeligt, da det kun omhandlede kontrol for 2020 og ikke den langsigtede kontrol. Styrelsen efterspurgte en underskrevet erklæring for 2020 samt dokumentation som selskabskontrakt eller vedtægter, der kunne forklare den faktiske og langsigtede kontrol.

Landbrugsstyrelsen afviste ansøgningen med henvisning til, at klager ikke havde indsendt en underskrevet erklæring for 2020, og at den fremsendte dokumentation ikke var tilstrækkelig til at godtgøre den unge landbrugers faktiske og langsigtede kontrol. Styrelsen henviste til krav om, at den unge landbruger skal være tegningsberettiget og driftsleder med faktisk og langsigtet kontrol, hvilket indebærer råderet over mindst 50 % af stemmerettighederne eller enighed om større beslutninger, jf. Bekendtgørelse om støtte til unge nyetablerede landbrugere § 55 og Bekendtgørelse om støtte til unge nyetablerede landbrugere § 56, stk. 2.

Miljø- og Fødevareklagenævnet gav ikke medhold i klagen over Landbrugsstyrelsens afgørelse om afslag på støtte til unge landbrugere for 2020.

Nævnets vurdering af etablering og kontrol

Nævnet vurderede, at en fysisk person anses for etableret som driftsleder ved deltagelse i en juridisk person, når vedkommende opfylder betingelsen om faktisk og langsigtet kontrol over den juridiske person, jf. Forordning (EU) nr. 1307/2013 artikel 50, stk. 2, litra a og Forordning (EU) nr. 639/2014 artikel 49, stk. 1, litra b. Dette indebærer kontrol over beslutninger vedrørende drift, fortjeneste og finansiel risiko.

Manglende faktisk og langsigtet kontrol

Nævnet fandt, at den unge landbruger ikke var i stand til at udøve den påkrævede faktiske og langsigtede kontrol over aktieselskabet. Dette blev begrundet med følgende:

  • Ifølge CVR-registeret ejede den unge landbruger F4 af aktieselskabet, svarende til F4 af stemmerettighederne, mens den anden ejer havde F5 af stemmerettighederne. Dette betød, at den anden ejer kunne træffe afgørelser på generalforsamlingen imod den unge landbrugers vilje.
  • Selskabsstrukturen tillod, at den unge landbrugers beslutninger i sidste instans kunne tilsidesættes af den anden selskabsdeltager, hvilket ikke er i overensstemmelse med EU-Kommissionens svar til Holland af 17. marts 2015.
  • Selskabet kunne tegnes af enten den unge landbruger eller direktøren (den anden ejer), hvilket yderligere understregede den manglende eksklusive kontrol.
  • Den fremsendte dokumentation, herunder en ikke-underskrevet kapitalselskabserklæring og et dokument om ansvar for markbruget i 2020, blev ikke anset for tilstrækkelig til at godtgøre faktisk og langsigtet kontrol.

Miljø- og Fødevareklagenævnet konkluderede, at da den unge landbrugers beslutninger kunne tilsidesættes af en anden selskabsdeltager, opfyldte den unge landbruger ikke betingelserne om faktisk og langsigtet kontrol i Forordning (EU) nr. 639/2014 artikel 49, stk. 1, litra b. Derfor kunne den unge landbruger ikke anses for etableret efter Forordning (EU) nr. 1307/2013 artikel 50, stk. 2, litra a, som følge af engagementet i aktieselskabet.

Lignende afgørelser