Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afgørelse om tidsforbrug ved kontrolbesøg

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage fra en virksomhed vedrørende Fødevarestyrelsens afgørelse om tidsforbrug på et opfølgende kontrolbesøg. Kontrolbesøget blev udført den 23. september 2020, hvor Fødevarestyrelsen fulgte op på 11 sanktioner, meddelte tre indskærpelser og politianmeldte to forhold. Virksomheden har en besætning på 670 søer, gylte og orner, 400 svin over 350 kg samt 650 smågrise.

Fødevarestyrelsen fakturerede et tidsforbrug på 22 kvarter for hver af de to tilsynsførende, samt et grundgebyr. Styrelsen begrundede brugen af to tilsynsførende med klagers manglende samarbejdsvilje og utryghedsskabende adfærd under tidligere kontrolbesøg, samt at klager ikke var samarbejdsvillig ved inspektion af søer med skuldersår. Derudover opstod der ventetid, og klager var dialogsøgende og spørgende til de tilsynsførendes arbejde.

Fødevarestyrelsen reducerede det opkrævede gebyr med et kvarter pr. tilsynsførende for frokostpause og yderligere to kvarter som følge af en indskærpelse, der senere blev ophævet af Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Klagerens anbringender

Klageren anførte, at der ikke var hjemmel i Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 24, stk. 1, nr. 1 til at opkræve gebyr for opfølgende kontrol, især for undersøgelse af skuldersår, som udgjorde størstedelen af tidsforbruget. Klageren mente også, at der manglede hjemmel og begrundelse for at gennemføre kontrollen med to tilsynsførende, da kontrol er et indgreb i ejendomsretten og derfor som hovedregel bør udføres af én tilsynsførende.

Klageren bestred Fødevarestyrelsens påstand om upassende adfærd og mente, at styrelsen ikke uden dokumentation kunne bruge klagers adfærd som begrundelse for at anvende to tilsynsførende. Klageren anførte desuden, at styrelsen ikke havde foretaget et skøn over nødvendigheden af to tilsynsførende og havde udviklet en praksis for at anvende to tilsynsførende. Endelig fandt klageren tidsforbruget uacceptabelt i forhold til en uklar indskærpelse.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens afgørelse af 17. februar 2021 om tidsforbrug på kontrolbesøget. Nævnet fandt, at det registrerede tidsforbrug og den deraf følgende fakturering var korrekt opgjort.

Begrundelse for afgørelsen

Nævnet lagde vægt på, at tidsforbruget blev faktureret til 22 kvarter for hver af de to tilsynsførende, hvilket var i overensstemmelse med Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 24, stk. 1, nr. 1 og Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 8, stk. 2. Nævnet bemærkede, at styrelsen havde fratrukket et kvarter pr. tilsynsførende for frokostpause og to kvarter som følge af en indskærpelse, der var omfattet af en tidligere nævnsafgørelse.

Nævnet vurderede, at et tidsforbrug på 44 påbegyndte kvarter var rimeligt, idet kontrollen omfattede 11 forhold, medførte tre indskærpelser og to politianmeldelser. Dette indikerede et større tidsforbrug. Derudover lagde nævnet vægt på dialogen med klageren, ventetid i forbindelse med adgang til besætningen, og besætningens størrelse.

Beslutning om to tilsynsførende

Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærkede, at Fødevarestyrelsens beslutning om at gennemføre kontrolbesøget med to tilsynsførende ikke er en forvaltningsretlig afgørelse efter Lov om hold af dyr § 66, stk. 5 eller Dyrevelfærdsloven § 52, stk. 3. Nævnet vurderede, at beslutningen om at indsætte to tilsynsførende er en del af tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol og udgør faktisk forvaltningsvirksomhed, da den ikke går ud på at bestemme gældende ret i et foreliggende tilfælde.

Lignende afgørelser