Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om indførelse af en mærkningsordning for retoucherede reklamebilleder og reklamefilm

Forkastet

Kort Titel

2024/1 SF.L L 26

Dato

3. oktober 2024

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Folketinget

  • Indfører en obligatorisk mærkningspligt for erhvervsdrivende, der anvender retoucherede reklamebilleder og -film.
  • Mærkningspligten gælder, når en persons kropsfacon, størrelse eller hud er ændret på en måde, der kan bidrage til kropspres.
  • Formålet er at skabe gennemsigtighed og modvirke de negative konsekvenser af urealistiske kropsidealer, især for børn og unge.
  • Reglerne omfatter alle reklamemedier, herunder reklamer fra influencere, der agerer som erhvervsdrivende.
  • Erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte de nærmere regler for mærkets udformning og eventuelle undtagelser.
  • Forbrugerombudsmanden skal føre tilsyn, og overtrædelse af mærkningspligten kan straffes med bøde.
  • Loven foreslås at træde i kraft den 1. juli 2025.

Dette lovforslag har til formål at indføre en obligatorisk mærkningsordning for retoucherede reklamer i markedsføringsloven. Forslaget er en genfremsættelse af en del af et tidligere lovforslag og sigter mod at skabe gennemsigtighed omkring brugen af retoucherede billeder og film i reklamer for at modvirke kropspres og de negative konsekvenser, som urealistiske kropsfremstillinger kan have, især for børn og unge.

Mærkningspligtens Omfang

Lovforslaget indfører en ny bestemmelse, § 11 c, i markedsføringsloven.

  • Hovedregel: En erhvervsdrivende skal mærke reklamebilleder og -film, hvis en afbildet persons kropsfacon, størrelse eller hud er blevet ændret digitalt, og denne ændring kan bidrage til kropspres.
  • Anvendelsesområde: Pligten gælder for alle reklamer, uanset medie, og omfatter også influencere, når de agerer som erhvervsdrivende (f.eks. ved betalt samarbejde eller reklame for egne produkter).

Hvad skal mærkes?

Mærkningspligten indtræder ved ændringer, der er foretaget efter, at billedet eller filmen er taget, herunder via apps og filtre. Med "krop" menes også hoved og ansigt.

  • Eksempler på ændringer, der kræver mærkning:

    • Ændring af kropsfacon (smallere talje, større muskler, længere ben).
    • Ændring af ansigtstræk (smallere næse, større øjne/læber).
    • Fjernelse af permanente eller midlertidige træk ved huden (strækmærker, ar, akne, cellulitis).
  • Eksempler på ændringer, der IKKE kræver mærkning:

    • Almindelig efterbehandling som justering af lys, kontrast og farvemætning.
    • Ændring af hår- eller øjenfarve.
    • Brug af makeup eller specifik lyssætning under optagelsen.

Administration og Håndhævelse

  • Mærkets udformning: Erhvervsministeren får bemyndigelse til at fastsætte de nærmere regler for, hvordan mærkningen skal se ud. Det forventes at blive et statsligt mærke, der er let tilgængeligt for erhvervsdrivende.
  • Tilsyn: Forbrugerombudsmanden skal føre tilsyn med overholdelsen af reglerne. Forbrugerombudsmanden kan kræve at få udleveret originalbilleder eller -film til sammenligning og vil i sin praksis fastlægge grænserne for, hvornår en ændring er væsentlig nok til at udløse mærkningspligt.
  • Sanktioner: Overtrædelse af mærkningspligten i § 11 c vil kunne straffes med bøde. Bødens størrelse vil afhænge af overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning.

Ikrafttrædelse

Loven foreslås at træde i kraft den 1. juli 2025. Dette giver tid til at udvikle det officielle mærke, som skal anvendes.

Lignende afgørelser