Command Palette

Search for a command to run...

Lov om gennemførelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig

Bortfaldet

Kort Titel

2022/1 SF.L L 11

Dato

6. oktober 2022

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Skatteministeriet

  • Genindfører en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig for at undgå dobbeltbeskatning og forhindre skatteunddragelse.
  • Fastlægger fordelingen af beskatningsretten til forskellige indkomsttyper, herunder løn, erhvervsfortjeneste, udbytte, renter og royalties.
  • Indfører nye regler for beskatning af pensioner med delt beskatningsret, hvor kildelandet giver fradrag for skat betalt i bopælslandet (omvendt credit).
  • Fastsætter kildeskatten på udbytter til 0% for datterselskaber (mindst 10% ejerskab) og 15% for porteføljeinvesteringer.
  • Bestemmer, at renter og royalties kun kan beskattes i modtagerens bopælsland, hvilket fjerner kildeskat.
  • Inkluderer en generel anti-misbrugsregel (Principal Purpose Test) for at modvirke omgåelse af overenskomstens formål.
  • Indeholder en overgangsordning, der beskytter pensionister, som var bosat i Frankrig før opsigelsen af den tidligere aftale i 2008.

Lovforslaget har til formål at gennemføre den dobbeltbeskatningsoverenskomst (DBO), som Danmark og Frankrig underskrev den 4. februar 2022. Overenskomsten erstatter den tidligere aftale, som blev opsagt af Danmark i 2008. Den nye aftale skal eliminere dobbeltbeskatning, forhindre skatteunddragelse og -omgåelse og styrke de økonomiske relationer mellem de to lande. Overenskomsten er i vidt omfang baseret på OECD's modeloverenskomst fra 2017.

Formål og Anvendelsesområde

Overenskomsten gælder for personer (fysiske og juridiske), der er hjemmehørende i enten Danmark eller Frankrig, eller i begge lande. Den omfatter indkomstskatter pålagt af staterne, deres politiske underafdelinger eller lokale myndigheder.

De omfattede skatter er:

  • I Danmark: Indkomstskatten til staten og den kommunale indkomstskat.
  • I Frankrig: Indkomstskat, selskabsskat, supplerende selskabsskattebidrag samt visse sociale bidrag (CSG og CRDS).

Overenskomsten indeholder specifikke regler for skattemæssigt transparente enheder (f.eks. interessentskaber), der sikrer, at overenskomstens fordele kun tilfalder i det omfang, indkomsten beskattes hos en person, der er hjemmehørende i et af landene.

Centrale Definitioner

Skattemæssigt Hjemsted (Artikel 4)

For at afgøre, hvor en person er hjemmehørende, når vedkommende anses for skattepligtig i begge lande, anvendes en række "tie-breaker" regler:

  • Fysiske personer: Hjemstedet afgøres prioriteret efter: 1) Fast bolig, 2) Midtpunkt for livsinteresser, 3) Sædvanligt ophold, 4) Statsborgerskab. Hvis dette ikke løser sagen, afgøres den ved gensidig aftale.
  • Juridiske personer (selskaber): Selskabet anses for hjemmehørende i den stat, hvor dets virkelige ledelse har sit sæde.

Fast Driftssted (Artikel 5)

Et foretagende fra ét land kan beskattes i det andet land af sin erhvervsfortjeneste, hvis det har et fast driftssted dér. Et fast driftssted er et fast forretningssted (f.eks. kontor, fabrik, filial), hvorfra virksomheden udøves.

  • En byggeplads eller et anlægsarbejde udgør et fast driftssted, hvis det varer mere end 12 måneder.
  • Visse aktiviteter af forberedende eller hjælpende karakter (f.eks. lager, indkøbskontor) anses ikke for et fast driftssted, medmindre de er en del af en opsplitning af aktiviteter for at omgå reglerne.
  • En afhængig agent, der sædvanligvis indgår kontrakter på foretagendets vegne, kan også udgøre et fast driftssted.

Beskatning af Forskellige Indkomsttyper

IndkomsttypeHovedregel for BeskatningsretKildeskattesatsNoter
Indkomst af fast ejendom (Art. 6)Staten, hvor ejendommen er beliggende.Fuld national sats.Gælder også indkomst fra land- og skovbrug.
Erhvervsfortjeneste (Art. 7)Bopælsstaten, medmindre der er et fast driftssted i kildestaten.Fuld national sats.Kun den fortjeneste, der kan henføres til det faste driftssted, må beskattes i kildestaten.
Udbytter (Art. 10)Begge stater, men kildestatens skat er begrænset.0% / 15%0% for selskaber, der ejer mindst 10% af det udbetalende selskab i 365 dage. 15% i alle andre tilfælde.
Renter (Art. 11)Kun bopælsstaten.0%Kildestaten har ingen beskatningsret.
Royalties (Art. 12)Kun bopælsstaten.0%Kildestaten har ingen beskatningsret.
Kapitalgevinster (Art. 13)Bopælsstaten.Varierer.Gevinster fra fast ejendom og aktier i ejendomsselskaber kan beskattes, hvor ejendommen er beliggende.
Lønindkomst (Art. 14)Staten, hvor arbejdet udføres.Fuld national sats.Undtagelse (183-dages-reglen) gælder, hvis opholdet er kortvarigt, lønnen ikke betales af en lokal arbejdsgiver, og ikke belaster et lokalt fast driftssted.
Bestyrelseshonorarer (Art. 15)Staten, hvor selskabet er hjemmehørende.Fuld national sats.

Særlige Regler for Pensioner (Artikel 17)

Dette er et centralt punkt i den nye aftale:

  • Hovedregel: Private pensioner kan som udgangspunkt kun beskattes i bopælslandet.
  • Undtagelse (Delt beskatningsret): Kildelandet kan dog også beskatte pensionen, hvis:
    • Pensionsbidragene har været fradragsberettigede i kildelandet, eller
    • Pensionen udbetales i henhold til kildelandets sociale sikringslovgivning (f.eks. folkepension, ATP).
  • Lempelsesmetode ("Omvendt Credit"): Når kildelandet benytter sin beskatningsret, skal det give fradrag (credit) for den skat, der er betalt i bopælslandet. Dette sikrer, at pensionisten samlet set betaler skat efter den højeste af de to landes skattesatser, og at bopælslandet bevarer sit skatteprovenu.
  • Overgangsregel (Art. 31): Personer, der modtog pension og var bosat i Frankrig ved den tidligere aftales opsigelse, og som fortsat er bosat der, vil blive ved med at blive beskattet, som om kun Frankrig havde beskatningsretten, så længe de forbliver bosat i Frankrig.

Ophævelse af Dobbeltbeskatning (Artikel 22)

  • Danmark anvender som hovedregel almindelig credit, hvor der gives fradrag for den skat, der er betalt i Frankrig, dog maksimalt den danske skat af den udenlandske indkomst.
  • Frankrig anvender en blanding af eksemption med progressionsforbehold og almindelig credit, afhængigt af indkomsttypen.

Anti-misbrug og Myndighedssamarbejde

  • Principal Purpose Test (PPT) (Art. 29): En generel anti-misbrugsregel, der nægter overenskomstfordele, hvis opnåelsen af fordelen var et af hovedformålene med et arrangement, medmindre det er i overensstemmelse med aftalens formål.
  • Myndighedssamarbejde (Art. 24-26): Overenskomsten indeholder standardregler for gensidig aftaleprocedure (MAP) til løsning af tvister, udveksling af oplysninger og gensidig bistand til inddrivelse af skatter.

Ikrafttræden

Loven træder i kraft efter skatteministerens bestemmelse. Overenskomsten træder i kraft, når begge lande har meddelt hinanden, at de nationale procedurer er gennemført. Dens bestemmelser vil have virkning fra den 1. januar i det kalenderår, der følger efter ikrafttrædelsen. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan udvides til at omfatte dem.

Lignende afgørelser