Lov om gennemførelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig
- Genindfører en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig for at undgå dobbeltbeskatning og forhindre skatteunddragelse.
- Fastlægger fordelingen af beskatningsretten til forskellige indkomsttyper, herunder løn, erhvervsfortjeneste, udbytte, renter og royalties.
- Indfører nye regler for beskatning af pensioner med delt beskatningsret, hvor kildelandet giver fradrag for skat betalt i bopælslandet (omvendt credit).
- Fastsætter kildeskatten på udbytter til 0% for datterselskaber (mindst 10% ejerskab) og 15% for porteføljeinvesteringer.
- Bestemmer, at renter og royalties kun kan beskattes i modtagerens bopælsland, hvilket fjerner kildeskat.
- Inkluderer en generel anti-misbrugsregel (Principal Purpose Test) for at modvirke omgåelse af overenskomstens formål.
- Indeholder en overgangsordning, der beskytter pensionister, som var bosat i Frankrig før opsigelsen af den tidligere aftale i 2008.
Lovforslaget har til formål at gennemføre den dobbeltbeskatningsoverenskomst (DBO), som Danmark og Frankrig underskrev den 4. februar 2022. Overenskomsten erstatter den tidligere aftale, som blev opsagt af Danmark i 2008. Den nye aftale skal eliminere dobbeltbeskatning, forhindre skatteunddragelse og -omgåelse og styrke de økonomiske relationer mellem de to lande. Overenskomsten er i vidt omfang baseret på OECD's modeloverenskomst fra 2017.
Formål og Anvendelsesområde
Overenskomsten gælder for personer (fysiske og juridiske), der er hjemmehørende i enten Danmark eller Frankrig, eller i begge lande. Den omfatter indkomstskatter pålagt af staterne, deres politiske underafdelinger eller lokale myndigheder.
De omfattede skatter er:
- I Danmark: Indkomstskatten til staten og den kommunale indkomstskat.
- I Frankrig: Indkomstskat, selskabsskat, supplerende selskabsskattebidrag samt visse sociale bidrag (CSG og CRDS).
Overenskomsten indeholder specifikke regler for skattemæssigt transparente enheder (f.eks. interessentskaber), der sikrer, at overenskomstens fordele kun tilfalder i det omfang, indkomsten beskattes hos en person, der er hjemmehørende i et af landene.
Centrale Definitioner
Skattemæssigt Hjemsted (Artikel 4)
For at afgøre, hvor en person er hjemmehørende, når vedkommende anses for skattepligtig i begge lande, anvendes en række "tie-breaker" regler:
- Fysiske personer: Hjemstedet afgøres prioriteret efter: 1) Fast bolig, 2) Midtpunkt for livsinteresser, 3) Sædvanligt ophold, 4) Statsborgerskab. Hvis dette ikke løser sagen, afgøres den ved gensidig aftale.
- Juridiske personer (selskaber): Selskabet anses for hjemmehørende i den stat, hvor dets virkelige ledelse har sit sæde.
Fast Driftssted (Artikel 5)
Et foretagende fra ét land kan beskattes i det andet land af sin erhvervsfortjeneste, hvis det har et fast driftssted dér. Et fast driftssted er et fast forretningssted (f.eks. kontor, fabrik, filial), hvorfra virksomheden udøves.
- En byggeplads eller et anlægsarbejde udgør et fast driftssted, hvis det varer mere end 12 måneder.
- Visse aktiviteter af forberedende eller hjælpende karakter (f.eks. lager, indkøbskontor) anses ikke for et fast driftssted, medmindre de er en del af en opsplitning af aktiviteter for at omgå reglerne.
- En afhængig agent, der sædvanligvis indgår kontrakter på foretagendets vegne, kan også udgøre et fast driftssted.
Beskatning af Forskellige Indkomsttyper
Indkomsttype | Hovedregel for Beskatningsret | Kildeskattesats | Noter |
---|---|---|---|
Indkomst af fast ejendom (Art. 6) | Staten, hvor ejendommen er beliggende. | Fuld national sats. | Gælder også indkomst fra land- og skovbrug. |
Erhvervsfortjeneste (Art. 7) | Bopælsstaten, medmindre der er et fast driftssted i kildestaten. | Fuld national sats. | Kun den fortjeneste, der kan henføres til det faste driftssted, må beskattes i kildestaten. |
Udbytter (Art. 10) | Begge stater, men kildestatens skat er begrænset. | 0% / 15% | 0% for selskaber, der ejer mindst 10% af det udbetalende selskab i 365 dage. 15% i alle andre tilfælde. |
Renter (Art. 11) | Kun bopælsstaten. | 0% | Kildestaten har ingen beskatningsret. |
Royalties (Art. 12) | Kun bopælsstaten. | 0% | Kildestaten har ingen beskatningsret. |
Kapitalgevinster (Art. 13) | Bopælsstaten. | Varierer. | Gevinster fra fast ejendom og aktier i ejendomsselskaber kan beskattes, hvor ejendommen er beliggende. |
Lønindkomst (Art. 14) | Staten, hvor arbejdet udføres. | Fuld national sats. | Undtagelse (183-dages-reglen) gælder, hvis opholdet er kortvarigt, lønnen ikke betales af en lokal arbejdsgiver, og ikke belaster et lokalt fast driftssted. |
Bestyrelseshonorarer (Art. 15) | Staten, hvor selskabet er hjemmehørende. | Fuld national sats. |
Særlige Regler for Pensioner (Artikel 17)
Dette er et centralt punkt i den nye aftale:
- Hovedregel: Private pensioner kan som udgangspunkt kun beskattes i bopælslandet.
- Undtagelse (Delt beskatningsret): Kildelandet kan dog også beskatte pensionen, hvis:
- Pensionsbidragene har været fradragsberettigede i kildelandet, eller
- Pensionen udbetales i henhold til kildelandets sociale sikringslovgivning (f.eks. folkepension, ATP).
- Lempelsesmetode ("Omvendt Credit"): Når kildelandet benytter sin beskatningsret, skal det give fradrag (credit) for den skat, der er betalt i bopælslandet. Dette sikrer, at pensionisten samlet set betaler skat efter den højeste af de to landes skattesatser, og at bopælslandet bevarer sit skatteprovenu.
- Overgangsregel (Art. 31): Personer, der modtog pension og var bosat i Frankrig ved den tidligere aftales opsigelse, og som fortsat er bosat der, vil blive ved med at blive beskattet, som om kun Frankrig havde beskatningsretten, så længe de forbliver bosat i Frankrig.
Ophævelse af Dobbeltbeskatning (Artikel 22)
- Danmark anvender som hovedregel almindelig credit, hvor der gives fradrag for den skat, der er betalt i Frankrig, dog maksimalt den danske skat af den udenlandske indkomst.
- Frankrig anvender en blanding af eksemption med progressionsforbehold og almindelig credit, afhængigt af indkomsttypen.
Anti-misbrug og Myndighedssamarbejde
- Principal Purpose Test (PPT) (Art. 29): En generel anti-misbrugsregel, der nægter overenskomstfordele, hvis opnåelsen af fordelen var et af hovedformålene med et arrangement, medmindre det er i overensstemmelse med aftalens formål.
- Myndighedssamarbejde (Art. 24-26): Overenskomsten indeholder standardregler for gensidig aftaleprocedure (MAP) til løsning af tvister, udveksling af oplysninger og gensidig bistand til inddrivelse af skatter.
Ikrafttræden
Loven træder i kraft efter skatteministerens bestemmelse. Overenskomsten træder i kraft, når begge lande har meddelt hinanden, at de nationale procedurer er gennemført. Dens bestemmelser vil have virkning fra den 1. januar i det kalenderår, der følger efter ikrafttrædelsen. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan udvides til at omfatte dem.
Lignende afgørelser