Beskatning af pension og rente i Frankrig
Dato
24. februar 2025
Sagsnr
24-1122840
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Lovreferencer
Denne sag omhandler beskatningen i Danmark af en person, der er fuldt skattepligtig i Frankrig, men modtager indkomst fra Danmark i form af renteindtægter, tjenestemandspension og sociale pensioner (folkepension og ATP Livslang pension). Spørger udrejste fra Danmark i 2016, hvor den fulde skattepligt ophørte, og har siden da været fuldt skattepligtig i Frankrig og begrænset skattepligtig i Danmark. Sagen tager udgangspunkt i den nye dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig, der trådte i kraft den 29. december 2023 og har virkning fra 1. januar 2024.
Renteindtægter
Skattestyrelsen fastslår, at Danmark ikke kan beskatte spørgers renteindtægter fra et indestående i en dansk bank. Dette skyldes, at spørger ikke er fuldt skattepligtig til Danmark efter Kildeskatteloven § 1. Den begrænsede skattepligt for renteindtægter for fysiske personer med bopæl i udlandet blev ophævet den 1. januar 2006, og spørger er derfor heller ikke begrænset skattepligtig af disse indtægter efter Kildeskatteloven § 2.
Tjenestemandspension
Spørger modtager tjenestemandspension fra Institution G1, hvor han tidligere var ansat. Institution G1 er en selvstændig offentlig virksomhed (SOV), der er 100% ejet af staten og oprettet ved lov. Institutionens tjenestemænd er omfattet af tjenestemandslovgivningen. Danmark har intern hjemmel til at beskatte denne type pension efter Kildeskatteloven § 2, stk. 1, nr. 10, da den har sammenhæng med et tidligere tjenesteforhold.
Under den nye dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig fastslår artikel 19, stk. 2, litra a, at pensioner udbetalt af en kontraherende stat, en politisk underafdeling, lokal/regional myndighed eller en af deres offentligretlige juridiske personer i forbindelse med offentligt hverv, kun kan beskattes i denne stat. Skattestyrelsen vurderer, at Institution G1, på trods af sin status som SOV og drift på forretningsmæssigt grundlag, anses for en offentligretlig juridisk person omfattet af denne bestemmelse. Dette begrundes med statens ejerskab, lovgrundlaget, tilsynet fra resortministeriet, og at institutionen er omfattet af offentlighedsloven og forvaltningsloven for ansatte og visse aktiviteter. Praksis, herunder , understøtter, at SOV'er kan anses for offentlige institutioner i skattemæssig sammenhæng. Da spørger kun er dansk statsborger, finder undtagelsen i artikel 19, stk. 2, litra b, ikke anvendelse.
Danmark har således beskatningsretten til tjenestemandspensionen efter Dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig § 19, stk. 2, litra a. Frankrig, som bopælsland, skal give lempelse for dobbeltbeskatning i henhold til overenskomstens artikel 22.
Folkepension og ATP Livslang pension
Spørger er begrænset skattepligtig til Danmark af udbetalinger af sociale ydelser som folkepension og ATP efter Kildeskatteloven § 2, stk. 1, nr. 11. Disse ydelser beskattes også i Frankrig, da spørger er fuldt skattepligtig der.
Ifølge Dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig § 17, stk. 1 er hovedreglen, at pensioner kun beskattes i bopælsstaten (Frankrig). Dog fastslår Dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig § 17, stk. 2, litra c, at pensioner ydet i henhold til den sociale sikringslovgivning i Danmark kan beskattes i Danmark. Protokollen til overenskomsten præciserer, at folkepension og ATP er omfattet af denne bestemmelse.
Dette medfører, at folkepension og ATP beskattes i både Danmark og Frankrig. Overenskomstens artikel 22 indeholder regler for ophævelse af dobbeltbeskatning. For pensioner omfattet af artikel 17, stk. 2, anvendes et "omvendt credit"-princip ifølge Dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig § 22, stk. 3. Dette betyder, at Danmark som kildeland skal give fradrag i den danske skat for den skat, der er betalt i Frankrig, dog højst et beløb svarende til den danske skat, der kan henføres til pensionen. Hvis den franske skat er højere end den danske, betales kun skat i Frankrig.
Skatterådets afgørelse
Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling og begrundelse for alle tre spørgsmål.
Lignende afgørelser