Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om at modvirke fangeflugter og delegere afgørelser om udgang for anbragte personer

Vedtaget

Kort Titel

2021/1 SF.L L 77

Dato

11. november 2021

Vedtaget

26. januar 2022

Ikraft

1. februar 2022

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Justitsministeriet

  • Der indføres udvidet adgang til at afholde retsmøder via video for undvigelsestruede sigtede og tiltalte for at mindske risikoen for flugt under transport.
  • Politiet får øgede beføjelser til at nægte eller kontrollere besøg og breve for varetægtsfængslede, der vurderes at være en flugtrisiko.
  • Der indføres særlige regler for besøgskontrol for varetægtsfængslede med tilknytning til rocker- og bandemiljøet for at forhindre planlægning af kriminalitet og flugt.
  • Kriminalforsorgen får udvidet adgang til at anvende håndjern på indsatte fra lukkede institutioner under transport og midlertidigt på indsatte i institutionen, der har været voldelige mod personalet.
  • Der skabes hjemmel til at delegere kompetencen til at træffe afgørelse om udgang for domsanbragte på psykiatriske afdelinger og institutioner til den lokale ledelse.
  • Justitsministeren bemyndiges til at godkende og fastsætte regler for nye typer af sikringsmidler ud over håndjern.
  • Loven træder i kraft den 1. februar 2022.

Dette lovforslag har til formål at implementere en række initiativer fra en myndighedsfælles handlingsplan, der skal imødegå fangeflugter fra fængsler, arresthuse og retspsykiatriske afdelinger. Forslaget indeholder ændringer i retsplejeloven, straffuldbyrdelsesloven og straffeloven for at styrke sikkerheden og forebygge undvigelser. Desuden etableres der hjemmel til at delegere afgørelseskompetence i sager om udgang for visse domsanbragte personer.

Ændringer i Retsplejeloven

Udvidet brug af videoretsmøder Lovforslaget udvider muligheden for, at sigtede og tiltalte, der vurderes at være undvigelsestruede, kan deltage i retsmøder via telekommunikation med billede. Dette skal mindske risikoen for flugt i forbindelse med transport til og fra retten.

  • Retsmøder før hovedforhandlingen (§ 748 a og § 748 b): Retten kan bestemme, at en undvigelsestruet sigtet skal deltage via video, selv uden den sigtedes samtykke. For retsmøder om fristforlængelse er kravet lempet, så det ikke længere er en betingelse, at retten finder det "ubetænkeligt".
  • Retsmøder under hovedforhandlingen (§ 854): Retten kan bestemme, at en undvigelsestruet tiltalt deltager via video i enkelte retsmøder under hovedforhandlingen, hvis retten finder det ubetænkeligt. Dette kan f.eks. være relevant i sager med flere tiltalte eller lange sagsforløb. Reglen kan også anvendes i nævningesager.
  • En afgørende forudsætning er, at den sigtede/tiltalte har adgang til direkte og fortrolig kommunikation med sin forsvarer.

Skærpet besøgs- og brevkontrol (§ 771 og § 772) Politiet får udvidede beføjelser til at kontrollere kommunikation for varetægtsfængslede for at forhindre planlægning af flugt og anden kriminalitet.

  • Undvigelsestruede (§ 771, stk. 2 og § 772): Politiet kan nægte besøg, kræve besøg overvåget eller tilbageholde breve, hvis det er nødvendigt for at forebygge undvigelse.
  • Personer med bandetilknytning (§ 771, stk. 3): Politiet kan nægte besøg fra andre personer med tilknytning til samme eller lignende grupper, hvis den varetægtsfængslede tilhører en gruppe, der er involveret i en verserende voldelig konflikt, hvor der er anvendt farlige våben. Dette gælder, medmindre "ganske særlige grunde" taler imod.
  • Ledende bandefigurer (§ 771, stk. 4): For varetægtsfængslede, der skønnes at have en ledende eller koordinerende rolle i en kriminel gruppe, skal besøg som udgangspunkt finde sted under kontrol, medmindre det er åbenbart unødvendigt af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn.

Ændringer i Straffuldbyrdelsesloven

Udvidet brug af håndjern og nye sikringsmidler (§ 65 a og § 65 b) Kriminalforsorgen får markant udvidede muligheder for at anvende sikringsmidler for at forhindre undvigelser og vold mod personalet.

AnvendelsesområdeRegelBetingelserVarighed
Enkeltstående fraværGenerel adgang til at anvende håndjern.Gælder indsatte i lukkede fængsler og arrester. Gælder ikke ved besøg hos nærtstående.Under fraværet.
Ophold uden for cellenKriminalforsorgsområdet kan beslutte, at en indsat skal bære håndjern ved ophold uden for cellen.Hvis den indsatte har været voldelig/truende mod personalet, eller er tilknyttet en bande, der har begået vold mod personalet.Op til 4 uger (kan forlænges).
  • Nye sikringsmidler (§ 65 b): Justitsministeren bemyndiges til at godkende nye typer sikringsmidler (f.eks. fodlænker), som kan anvendes efter de samme regler som håndjern. Dette skal give mulighed for hurtigt at implementere nye teknologier for at styrke sikkerheden.

Ændringer i Straffeloven

Delegation af afgørelser om udgang (§ 73 a og § 74 a) Formålet er at give institutionerne bedre mulighed for at reagere hurtigt, hvis en planlagt udgang for en domsanbragt person pludselig vurderes at være uforsvarlig.

  • Justitsministeren kan fastsætte regler, der delegerer kompetencen til at meddele og især tilbagekalde tilladelser til udgang til den relevante ledelse.
  • Dette gælder for:
    • Overlægen på en psykiatrisk afdeling, hvor personer er anbragt ved dom (§ 73 a).
    • Lederen på sikrede døgninstitutioner for unge idømt en ungdomssanktion (§ 74 a).
  • Dette giver f.eks. en overlæge mulighed for at tilbagekalde en udgangstilladelse, som statsadvokaten har givet, hvis patientens tilstand forværres umiddelbart før udgangen.

Modernisering af sprogbrug Begrebet "hospital for sindslidende" erstattes konsekvent med det mere tidssvarende "psykiatrisk afdeling".

Ikrafttrædelse og territorialt anvendelsesområde

Loven træder i kraft den 1. februar 2022. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Dog kan ændringerne i straffuldbyrdelsesloven (§ 2) sættes i kraft for Færøerne ved kongelig anordning.

Lignende afgørelser