Command Palette

Search for a command to run...

Forslag til Lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om kommunal anvisningsret (Indførelse af forebyggelsesområder, ny terminologi, aftalt anvisningsret til private lejemål, bytte og fremleje i udsatte boligområder m.v.)

Vedtaget

Kort Titel

2021/1 SF.L L 23

Dato

7. oktober 2021

Vedtaget

24. november 2021

Ikraft

28. november 2021

Lovudkast

Åbn Link

Ministerie

Indenrigs- og Boligministeriet

  • Indfører en ny kategori af boligområder kaldet 'forebyggelsesområder' for at iværksætte tidlige indsatser mod parallelsamfund.
  • Ændrer terminologien, så 'ghettoområde' bliver til 'parallelsamfund' og 'hårdt ghettoområde' bliver til 'omdannelsesområde'.
  • Skærper reglerne for kommunal anvisning og indfører obligatorisk fleksibel udlejning i de nye forebyggelsesområder.
  • Strammer reglerne for fremleje og bytte i udsatte boligområder, så nye beboere skal opfylde de samme kriterier som ved almindelig anvisning.
  • Udvider alle kommuners mulighed for at indgå tidsubegrænsede aftaler med private udlejere om anvisningsret til boligsociale formål.
  • Forlænger perioden fra fire til fem år, før et parallelsamfund kan udpeges som et omdannelsesområde.
  • Forhøjer den økonomiske ramme til renoveringer i udsatte boligområder med ca. 500 mio. kr. fra Landsbyggefonden i perioden 2022-2024.

Lovforslaget udmønter den politiske aftale 'Aftale om blandede boligområder – næste skridt i kampen mod parallelsamfund'. Formålet er at forebygge dannelsen af parallelsamfund ved at indføre en ny kategori af boligområder, 'forebyggelsesområder', og give kommuner og boligorganisationer nye redskaber. Derudover opdateres terminologien, regler for fremleje og bytte i udsatte områder strammes, og kommuners adgang til at indgå aftaler om anvisning til private lejemål udvides.

Ny Terminologi og Definitioner

Lovforslaget ændrer den hidtidige terminologi i lovgivningen for at skabe et mere præcist sprog:

  • 'Ghettoområde' ændres til 'parallelsamfund'.
  • 'Hårdt ghettoområde' ændres til 'omdannelsesområde'.

Disse ændringer er rent sproglige og har ingen juridiske eller administrative konsekvenser for, hvordan områderne udpeges.

Derudover forlænges den periode, et boligområde skal have opfyldt kriterierne for et parallelsamfund (tidligere ghettoområde) for at blive et omdannelsesområde, fra fire til fem år. Dette gøres ved at gøre en tidligere overgangsordning permanent.

Indførelse af Forebyggelsesområder

Der indføres en ny kategori, forebyggelsesområder, for at kunne sætte ind med en forebyggende indsats i boligområder, der er i risiko for at udvikle sig til udsatte boligområder.

Et forebyggelsesområde defineres som et alment boligområde med mindst 1.000 beboere, hvor andelen af indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande overstiger 30 pct., og hvor mindst to af følgende fire kriterier er opfyldt:

  • Uden for arbejdsmarked/uddannelse: Andelen af 18-64-årige uden tilknytning til arbejdsmarked eller uddannelse overstiger 30 pct. (gennemsnit over 2 år).
  • Kriminalitet: Andelen af dømte for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov om euforiserende stoffer er mindst to gange landsgennemsnittet (gennemsnit over 2 år).
  • Uddannelsesniveau: Andelen af 30-59-årige, der kun har en grundskoleuddannelse, overstiger 60 pct.
  • Indkomst: Den gennemsnitlige bruttoindkomst for 15-64-årige (ekskl. studerende) er mindre end 65 pct. af regionsgennemsnittet.

Skærpede Udlægnings- og Anvisningsregler

For at styrke beboersammensætningen i de nye forebyggelsesområder indføres en række skærpede regler, som i dag gælder for udsatte boligområder.

  • Kommunal anvisning (§ 59): Kommuner må ikke anvise boliger i forebyggelsesområder til husstande, hvor et medlem opfylder visse kriterier, herunder er nyligt løsladt, har fået lejemål ophævet pga. dårlig opførsel, er statsborger uden for EU/EØS (med undtagelser), har modtaget selvforsørgelses- og hjemrejseydelse/overgangsydelse i 6 måneder, eller har modtaget kontanthjælp i 24 måneder.
  • Begrænsning: Disse skærpede anvisningsregler gælder kun op til en grænse, hvor det samlede antal almene familieboliger i kommunens udsatte områder og forebyggelsesområder ikke overstiger 30 pct. af alle almene familieboliger i kommunen. Hvis grænsen overskrides, skal kommunalbestyrelsen beslutte, hvilke forebyggelsesområder der undtages fra reglerne.
  • Fleksibel udlejning (§ 60): Det bliver obligatorisk for boligorganisationer at anvende fleksibel udlejning i forebyggelsesområder. Det betyder, at der skal fastsættes kriterier (f.eks. om beskæftigelse eller uddannelse) for at give fortrinsret til boligsøgende, der kan bidrage til en mere varieret beboersammensætning.

Regler for Fremleje og Bytte i Udsatte Boligområder

For at forhindre omgåelse af udlejningsreglerne i udsatte boligområder, strammes reglerne for fremleje og bytte:

  • Ved både delvis og fuld fremleje samt ved bytte af en bolig i et udsat boligområde, skal den person, der flytter ind, opfylde de samme betingelser (f.eks. fleksible udlejningskriterier), som gælder for almindelig anvisning til en bolig i området.
  • Lejeren, der fremlejer, skal inden fremlejeperiodens start fremsende dokumentation til boligorganisationen for, at den nye beboer opfylder kravene.

Udvidet Kommunal Anvisningsret til Private Lejemål

Lovforslaget ændrer lov om kommunal anvisningsret for at give kommunerne bedre muligheder for at løse boligsociale opgaver:

  • Alle kommuner får mulighed for at indgå frivillige aftaler med private udlejere om anvisningsret. Tidligere var dette forbeholdt visse kommuner.
  • Tidsbegrænsningen på 6 år ophæves. Varigheden af en aftale kan nu frit aftales mellem kommunen og udlejeren.
  • Formålet med aftalerne præciseres til også at omfatte understøttelse af indsatser mod parallelsamfund, f.eks. ved at skaffe boliger til borgere, der ikke kan anvises bolig i almene afdelinger pga. skærpede udlejningskriterier.

Økonomiske og Administrative Ændringer

  • Forhøjet renoveringsramme: Investeringsrammen i Landsbyggefonden til renovering og forbedring i udsatte boligområder forhøjes. Rammen stiger fra 830 mio. kr. til 992,7 mio. kr. årligt (2018-priser) i perioden 2022-2024.
  • Tekniske justeringer: Der foretages en række tekniske opdateringer, herunder ajourføring af satser for bidrag til dispositionsfonde og henvisninger til bygningsreglementet vedrørende energiklasser.

Ikrafttrædelse

Loven træder i kraft den 30. november 2021. De nye regler for fremleje og bytte gælder for aftaler, der etableres efter lovens ikrafttræden.

Lignende afgørelser