Command Palette

Search for a command to run...

Principiel afklaring om store indtægter, formue og kontanthjælp

Dato

14. november 2017

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Aktivloven

Emner

Kontanthjælp, Formue, Uddannelseshjælp, Social begivenhed, Stor indtægt, Integrationsydelse

Ankestyrelsen har behandlet to sager principielt for at afklare praksis vedrørende store indtægter, herunder hvornår en indtægt betragtes som stor, hvor længe den forbliver en indtægt, og hvornår den overgår til at være formue i henhold til aktivloven.

I den ene sag ansøgte en borger om uddannelseshjælp efter at være blevet opsagt fra sit arbejde. Borgeren havde den 29. december 2016 modtaget en udbetaling på 58.637 kr. i løn og bonus. X Kommune afslog ansøgningen med den begrundelse, at indtægten dækkede borgerens forsørgelsesbehov frem til 1. marts 2017.

I den anden sag ansøgte en borger om kontanthjælp og særlig støtte. Borgeren havde den 31. marts 2016 modtaget en erstatning for tabt arbejdsfortjeneste på 665.000 kr., som stadig var i behold på ansøgningstidspunktet i november 2016. Y Kommune afslog ansøgningen, idet de vurderede, at erstatningen dækkede borgerens forsørgelsesbehov.

Ankestyrelsen har afgjort begge sager og fastslår principielt, hvornår en indtægt skal betragtes som en stor indtægt, og hvornår den overgår til at være formue.

Ankestyrelsens principielle afgørelser

SagBeløb/TypeTidspunkt for udbetalingAnsøgningstidspunktVurderingAfgørelseBegrundelse
158.637 kr. (løn/bonus)29. december 20162. december 2016IndtægtStadfæstetStor indtægt dækker forsørgelsesbehov
2665.000 kr. (erstatning)31. marts 2016november 2016FormueStadfæstet, men begrundelse ændretOver 2 måneder siden udbetaling, skal vurderes som formue

Ankestyrelsen stadfæstede X Kommunes afgørelse i sag 1. Den udbetalte løn og bonus på 58.637 kr. blev anset for en stor indtægt, der dækkede borgerens forsørgelsesbehov frem til 1. marts 2017. En stor indtægt defineres som et beløb, der overstiger mere end to måneders løn for en fuldtidsstilling på almindelige løn- og arbejdsvilkår inden for et reguleret lavtlønsområde. Dette er i overensstemmelse med Aktivloven § 30, stk. 1 om fradrag for indtægter og Aktivloven § 11, stk. 2 om social begivenhed.

I sag 2 stadfæstede Ankestyrelsen Y Kommunes afslag på kontanthjælp, men ændrede begrundelsen. Erstatningen på 665.000 kr., udbetalt mere end to måneder før ansøgningstidspunktet, skulle betragtes som formue og ikke indtægt. Kommunen skal derfor genberegne selvforsørgelsesperioden og vurdere, om der kan ses bort fra en del af formuen til bolig-, erhvervs- eller uddannelsesformål, jf. Aktivloven § 14, stk. 1 og Aktivloven § 14, stk. 2. En indtægt, der fortsat er i behold, betragtes som formue efter mere end to måneder, hvis modtageren ikke i denne periode har søgt om eller modtaget hjælp til forsørgelse, hvor indtægter skal trækkes fra.

Lignende afgørelser