Command Palette

Search for a command to run...

Manglende kompetence ved klage over modregning i børne- og ungeydelse for manglende betaling for dagtilbud

Dato

31. maj 2018

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Dagtilbudsloven, Retssikkerhedsloven

Emner

Børne- og ungeydelse, Afgørelseskompetence, Klageadgang, Manglende betaling for dagtilbud, Modregning

Ankestyrelsen har behandlet en sag principielt for at afklare muligheden for modregning i børne- og ungeydelsen for manglende betaling for dagtilbud. Sagen skulle også afklare, om kommunerne fortsat har kompetence til at træffe afgørelse om modregning, og om der er klageadgang for sådanne afgørelser.

Borgeren klagede over, at der var foretaget modregning for dagtilbudsrestance i børne- og ungeydelsen. A kommune havde truffet afgørelse om modregningen den 18. april 2016 og 18. juli 2016, og Udbetaling Danmark havde orienteret borgeren om modregningen i breve af 13. april og 14. juli 2016.

Ankestyrelsen har afgjort, at den ikke har kompetence til at behandle klager over afgørelser om modregning i børne- og ungeydelsen for manglende betaling for dagtilbud, når afgørelsen er truffet af kommunen.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsen vurderer, at der ikke er klageadgang for klager over afgørelser om modregning i børne- og ungeydelsen for manglende betaling for dagtilbud, da der ikke er fastsat en specifik klageadgang i loven for kommunale afgørelser på dette område.

Ankestyrelsen lægger vægt på følgende:

  • Det er kommunen, og ikke Udbetaling Danmark, der har hjemmel til at træffe afgørelse om modregning for manglende betaling for dagtilbud i børne- og ungeydelsen efter lov om en børne- og ungeydelse.
  • I lov om en børne- og ungeydelse er der kun fastsat klageadgang til Ankestyrelsen for afgørelser truffet af Udbetaling Danmark, ikke for afgørelser truffet af kommunen.
  • Udbetaling Danmarks breve var derfor ikke afgørelser, der kunne påklages til Ankestyrelsen.
  • Dagtilbudsloven giver ikke kommunen hjemmel til at træffe afgørelse om modregning i børne- og ungeydelse. Derfor kan kommunens afgørelse om modregning ikke påklages efter Dagtilbudsloven § 97.
  • Klageadgang for kommunale afgørelser efter Retssikkerhedsloven § 60 forudsætter, at det fremgår af den specifikke lovgivning, hvilket ikke er tilfældet her for kommunale modregningsafgørelser i børne- og ungeydelsen.

Denne afgørelse betyder, at Ankestyrelsen ikke tager stilling til, om der er grundlag for at modregne den manglende betaling for dagtilbud i borgerens børne- og ungeydelse. Principafgørelse 93-16, som tidligere fastslog, at kommunen ikke havde hjemmel til at modregne, er hermed kasseret, da Ankestyrelsen nu er nået til et andet resultat vedrørende kommunernes kompetence til at træffe afgørelse om modregning.

Lignende afgørelser