Vejledningspligt og realudligning på Udbetaling Danmarks sagsområder
Dato
19. december 2015
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Lov om Udbetaling Danmark
Emner
Realudligning, Mangelfuld vejledning, Mangelfuld bistand i kommunen, Udbetaling danmark, Kommunens vejledningsforpligtelse
Ankestyrelsen har behandlet tre sager principielt for at afklare kommunernes vejlednings- og bistandsforplpligtelse på Udbetaling Danmarks sagsområder, samt hvilken betydning mangelfuld vejledning har for afgørelser.
I den første sag fik en borger med PTSD afslag på boligstøtte fra indflytningstidspunktet, da ansøgningen var indgivet for sent. Borgeren, hvis økonomi blev administreret af kommunen, oplyste at have søgt hjælp i borgerservice, men var blevet afvist.
Den anden sag omhandlede en borger, der fik afslag på ordinært og ekstra børnetilskud tilbage fra 1. januar 2012. Borgeren havde i august 2012 indgivet et skema til kommunen, hvor hun oplyste at være enlig forsørger, men blev ikke vejledt om muligheden for børnetilskud. Dette skete før Udbetaling Danmark overtog myndighedsansvaret.
I den tredje sag fik en borger afslag på barselsdagpenge. Borgeren havde gentagne gange oplyst til jobcentret, at han ville afholde udskudt barsel umiddelbart efter sit løntilskudsjob, men blev ikke vejledt om kravet om, at orloven skulle afholdes i direkte forlængelse af jobbet.
Ankestyrelsen fastslog principielt, at kommunerne har en forpligtelse til at yde generel vejledning og i fornødent omfang bistand til borgere, der ikke kan benytte digitale selvbetjeningsløsninger eller har særlige behov. Hvis kommunen ikke opfylder denne pligt, skal borgeren stilles, som om den korrekte vejledning eller bistand var modtaget, og ansøgningen indgivet rettidigt.
Konkrete afgørelser
Sag | Problemstilling | Ankestyrelsens afgørelse | Begrundelse |
---|---|---|---|
1 | Boligstøtte | Ændret - bevilget fra indflytning | Utilstrækkelig bistand og vejledning fra kommunen til borger med PTSD og vanskeligheder med papirer. |
2 | Børnetilskud | Ændret - bevilget fra 1. oktober 2012 | Kommunen vejledte ikke borger om børnetilskud, da hun oplyste at være enlig. Afslag for tidligere periode fastholdt pga. manglende dokumentation for henvendelse. |
3 | Barselsdagpenge | Ændret og hjemvist | Jobcentret vejledte ikke borger om kravet om, at udskudt barsel skulle afholdes i direkte forlængelse af løntilskudsjobbet. |
Ankestyrelsen ændrede i sag nr. 1 Udbetaling Danmarks afgørelse, så borgeren fik boligstøtte fra indflytningsdagen 1. september 2013. Dette skyldtes, at kommunen ikke havde ydet tilstrækkelig bistand og vejledning, især i lyset af borgerens PTSD og vanskeligheder med at håndtere papirer. Kommunens procedure for at henvise borgere til banken for oplysninger blev anset for utilstrækkelig i dette tilfælde.
I sag nr. 2 ændrede Ankestyrelsen afgørelsen, så borgeren fik ordinært og ekstra børnetilskud fra 1. oktober 2012. Kommunen havde ikke vejledt borgeren om muligheden for børnetilskud, da hun ansøgte om friplads og oplyste at være enlig. For perioden 1. januar 2012 til 30. september 2012 blev afgørelsen dog fastholdt, da der ikke var tilstrækkelig dokumentation for, at borgeren havde henvendt sig til kommunen med relevante oplysninger i den periode.
I sag nr. 3 ændrede Ankestyrelsen afgørelsen og hjemviste sagen til Udbetaling Danmark. Borgeren skulle stilles, som om han havde modtaget korrekt vejledning om, at udskudt barselsorlov skulle afholdes i direkte forlængelse af hans løntilskudsjob. Udbetaling Danmark skal nu vurdere, om borgeren opfylder de øvrige betingelser for barselsdagpenge, herunder beskæftigelseskravet og genoptagelse af arbejde inden for 46 uger efter barnets fødsel, samt eventuel modtagelse af anden forsørgelse.
Disse afgørelser understreger kommunens forpligtelse til at yde vejledning og bistand i henhold til Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 3, stk. 1, Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 3, stk. 2, og Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 3, stk. 3.
Lignende afgørelser